Esthesis - Watching Worlds Collide (2022)

Frankrijk
Uitgebracht in eigen beheer

1. Amber (6:46)
  2. Place Your Bets (7:23)
  3. Skimming Stones (5:12)
  4. Wandering Cloud (6:00)
  5. Vertigo (5:00)
  6. 57th Street (12:00)
  7. Through My Lens (8:07)
  8. Skimming Stones [Alternate Solo Version]
avatar van Jumpjet
Dit album heeft bij vlagen wel een lekkere jaren '90-symfo vibe
De kwaliteit schiet echter te kort om over de volledige lengte te boeien. Daarvoor gebeurt er net te weinig.

avatar van Aproxis
Jumpjet schreef:
Dit album heeft bij vlagen wel een lekkere jaren '90-symfo vibe

Vond je het eerste album wel goed? Want ik vind dat op het nieuwe album veel meer gebeurt. Het album heeft wel eventjes nog om er helemaal in te komen, maar het is veel dynamischer dan het eerste album. Veel gelaagder ook en heeft veel meer accentjes die op het eerste album ontbraken. Ik vind dit qua songwriting echt 5 stappen vooruit. Het zijn niet meer alleen ideeën waar eindeloos op wordt voortborduurd, maar krachtiger en veelal korter uitgewerkt zodat we weer een nieuwe passage binnengaan. Ik ga naar het concert op 3 september en ben echt heel blij dat de tour in het teken staat van dit album.

avatar van Aproxis
Gister bij het concert geweest in Zoetermeer. Zang blijft wel een puntje van kritiek bij Esthesis en de stage performance was nog wat onwennig. Is ook niet zo heel gek want de band toerde voor het eerst buiten de kleine zaaltjes in Frankrijk en was volgens mij behoorlijk onder de indruk. Het voelde dan voornamelijk een beetje gek rond de encore en de bandleden wist niet zo goed waar ze naar toe moesten. Aurelien pakte de groep wat onwennig bij elkaar voor een buiging.

Na de eerste 2 nummers ging het eigenlijk steeds beter. Volgens mij werden de knoppen ook een beetje beter afgesteld voor de achtergrond zang. De extra effectjes zoals de blazers zat er niet bij. Hopelijk kunnen ze dat in de toekomst toch toevoegen aan de live optredens door middel van samples of iets dergelijks.

Tegen het eind van het concert verscheen er ook nog een 2e gitarist op het podium. Die zou betrokken zijn geweest bij de opname van de EP raising hands. Dat zorgde nog voor een goede geluidsmuur en een stevige solo van deze gitarist. Overigens moet wel een compliment gemaakt worden aan de band. Met zo weinig stage ervaring en dan nog nooit in ons kikkerlandje te hebben gestaan, hebben ze een uitermate goed concert neergezet. Alle leden speelden erg goed en deze band is echt wel aan de weg aan het timmeren naar een nog iets groter publiek. Ik vond vooral de gitarist heel erg goed spelen. Dat ging allemaal zo soepel. Ik vraag me echt af waar de band over een jaar of 2 staat, met nog hopelijk een extra album, en misschien nog iets meer te hebben geïnvesteerd in de zang of een uitbreiding van het gebruik van de excellente (en sympathieke) zangeres

Het leuke was daarnaast dat de band erg sympathiek overkomt. Naderhand was er een signeersessie en stonden de leden uitgebreid met jan en alleman te praten.