Golden Earring - Their Ultimate 90's Collection (2022)

Label: Columbia

11. Pourin' My Heart Out Again
  12. Paradise in Distress
  13. Johnny Make Believe
avatar van Poles Apart
Vanwaar de exclusieve focus op de jaren '90?

Goeie nummers uiteraard, en commercieel gezien natuurlijk een succesvol decennium voor de Earring, maar toch wel een beetje een merkwaardige release.

avatar van Lonesome Crow
Helemaal niet merkwaardig, in de jaren '90 waren ze gewoon onder contract bij Columbia Records, daarvoor en daarna niet.
Kan Columbia gewoon een verzamelaar samenstellen zonder te moeten zeuren over rechten bij andere maatschappijen.

avatar van gaucho
Inderdaad, dit is dus gewoon een uitgave van Sony Music, die daar geld mee wil verdienen. Verder niks mis mee, en er valt zelfs wat voor te zeggen. Want de Columbia-albums uit de jaren negentig waren destijds niet of slechts mondjesmaat op LP te verkrijgen. Nu zijn dus de beste (nou ja, daar zal verschillend over gedacht worden, maar in elk geval de bekendste - volgens mij waren dit ook alle singles uit die tijd) nummers uit die periode samengevat op één vinylschijf. Leuk voor de liefhebbers, ervan uitgaande dat je hier genoegen mee neemt en niet de volledige albums uit die tijd wilt bezitten. Voor dat laatste valt trouwens ook wat te zeggen, want die behoren wel tot de betere uit hun oeuvre.

Wat mij als labeltjes-nerd dan wel meteen weer opvalt is dat Burning stuntman, de enige studiotrack van hun tweede Unplugged-album, hier op staat, evenals de titeltrack van Paradise in distress. Die albums werden uitgegeven door CNR, dus dat vind ik dan wel weer een opvallende toevoeging. Wel goed dat ze die erbij gepakt hebben, want het waren bescheiden hits en met name Burning stuntman vind ik een van de betere singles uit die tijd.

Ik zal 'm zelf niet kopen, maar vind dit per saldo niet zo'n onaardige zet als je delen van de Earring-catalogus op vinyl wilt hebben. Ik vermoed alleen dat de speelduur wel tamelijk lang is voor één LP, en dat kan een negatieve invloed hebben op de geluidskwaliteit.

avatar van vielip
Interessante en vooral leuke verzamelaar is dit. In de 90's maakte de Earring een aantal prima albums. Persoonlijk mis ik het nummer Angel. Sterk nummer en was ook een single. Kwam niet verder dan de tip parade als ik het me goed herinner maar had er absoluut bij moeten staan. Wat mij betreft in plaats van Burning stuntman (sorry gaucho ) of Paradise in distress. Die vind ik beide namelijk niet super geweldig. Verder komt het prima Love/sweat album er met alleen This wheel's on fire (te) bekaaid af. Maar ja, zo is er altijd wel wat met verzamelaars.