Lee Scratch Perry - King Scratch (2022)

Alternatieve titel: Musical Masterpieces from the Upsetter Ark-Ive

met The Upsetters

11. Junior Byles - Curley Locks
  12. Susan Cadogan - Hurt So Good [7" Mix]
  13. Stay Dread
  14. Max Romeo - Sipple Out Deh (Aka War in Babylon)
  15. Romeo & Jazzbo - One Step Forward / Ital Corner [12" Mix]
  20. I Am a Madman [Lp Mix]
  21. Exodus [7" Mix]
  22. Jamaican E.T. [7" Mix]
avatar van hansjepansje71
Iets meer dan een jaar geleden overleed Het Gekke Genie. Trojan Records heeft recent deze verzamelaar uitgebracht, met -terecht!- zware focus op de Black Ark-jaren, waarin hij het hoogtepunt van zijn creativiteit beleefde. Een definitieve verzamelaar van Perry's werk is onmogelijk samen te stellen. Zelfs al zou je een box van 20 of meer lp's of cd's maken, dan nog mis je als 'selector' dingen.
Neemt niet weg dat dit een fantastische compilatie is, die zich kan meten met andere, eveneens niet-definitieve verzamelaars als "Arkology" en "Dub Triptych". Experts, waar ik mezelf echt wel toe reken, kennen vrijwel alle nummers, zij het lang niet altijd in de hier gekozen 7"-versies. Voor beginnende reggae-luisteraars, die wellicht door een artiest als Bob Marley geïnteresseerd zijn geraakt in het genre, bieden deze -luttele- 40 nummers een prima introductie in de muzieksoort.
Ooit, ik schat een tiental jaren geleden, begon de ware liefde voor reggae ook bij mij met 'Scratch'. De rest is geschiedenis.
Oordeel: 6 sterren uit 5.

Ik kan hier alleen maar in meegaan. Te gekke compilatie met nooit eerder uitgebrachte versies op vinyl. Zowel de box versie als de dubbel lp/cd zijn fantastisch.