Cosmograf - Heroic Materials (2022)

Label: Gravity Dream

1. I Recall (2:58)
  2. Heroic Materials (13:13)
  3. Industry (0:40)
  4. British Made (5:42)
  5. Mary (2:53)
  6. Blinkers (1:39)
  7. If Things Don’t Change (7:17)
  8. The Same Stupid Mistake (2:41)
  9. Regretful Refrain (6:01)
  10. A Better World (2:28)
avatar van Sparky
British made klinkt alvast lekker gevarieerd. Beetje vintage met de mellotron op de achtergrond, mooie gitaarsolo in het midden en een serene afsluiting. De hoes van de single heeft wel een hoog dinky toy gehalte, maar waarschijnlijk is dat ook de bedoeling.

avatar van Alicia
Het vinyl komt - zoals de laatste tijd wel vaker het geval is - later dan gepland. Indien je het album reeds in bestelling hebt staan, kun je echter op de dag dat Heroic Materials zal gaan landen dit album toch alvast als download ontvangen.

Aanvragen kan door een mailtje te sturen naar [email protected] met vermelding 'VINYL DOWNLOAD CODE REQUEST' en ordernummer.

Ik ben benieuwd...

avatar van Alicia
Nu ook verkrijgbaar op Bandcamp! Maar ik mag van Robin zeker nog wel een klein weekje wachten.

avatar van Alicia
Na het stadionrock-achtige, maar verder uitstekende Rattrapante gaat Robin Armstrong nu terug in de tijd met Heroic Materials. Maar hier is nauwelijks nog sprake van enige bombast en worden we getrakteerd op een verhaal in tien hoofdstukken. Het zijn echter tien wel hele kalme hoofdstukken geworden met hier en daar een fijne gitaarsolo, doordrenkt met de enigszins onvaste zang van Robin, geïllustreerd met ronkende Supermarine Spitfire motorgeluiden en de overbekende 'radio speeches'. Maar heel boeiend vind ik het allemaal niet. Althans wat het muzikale gedeelte ervan betreft. En aangezien ik nauwelijks teksten lees, ontgaat het verhaal mij ook enigszins. Ik geef voor dergelijke verhalen, hoe mooi en goed bedoeld, toch de voorkeur aan een of ander boek of een tijdschrift. Het liefst met mooie plaatjes.

Nee… dit album gaat net als Mind Over Depth op de stapel "niet goed, niet slecht" en wordt waarschijnlijk hierna niet veel meer gedraaid.

avatar van Bonk
Alicia slaat helaas wat mij betreft de spijker op zijn kop.
Waar de eerdere muziek nog wel eens spanning en verrassing herbergde, is dat hier eigenlijk niet tot nauwelijks het geval. Het kabbelt, de zang houdt niet over en instrumentaal weten zij nauwelijks iets te doen wat ik niet zie aankomen.
Het scheelt dat de special edition die ik heb, tenminste nog mooi is vormgegeven, maar ik mag hopen dat het volgende album weer meer klasse bevat.

avatar van ProGNerD
Degelijk verhalend conceptalbum, maar inderdaad niet het sterkste / meest interessante werk van Robin Armstrong. Op naar de volgende...