Togo All Stars - FA (2022)

Togo
Wereld / Funk
Label: Excelsior

1. Ancestors Calling (6:12)
  2. Avaeme (5:09)
  3. Sedote Gandji (5:24)
  4. Adze Gbalo (5:56)
  5. Everybody Get It (5:48)
  6. Fa Kan Masa (5:44)
  7. Let Them Say (5:05)
  8. Faaaa (4:29)
  9. Up to the Sky (6:25)
  10. For Nothing (5:36)
  11. Adjoguin (2:21)
  12. Reclaim Yourself (5:13)
avatar van Lura
Nee, de titel FA heeft niets met shampoo of andere verzorgingsproducten van een bekend merk te maken, maar is gelukkig een stuk intrigerender. Voor de bevolking van Togo heeft het getal 256 een speciale betekenis. In de wiskunde is het getal bekend als de macht van twee tot de achtste. Maar voor de aanhangers van de voodoo doctrine wordt het geassocieerd met Orakel van FA. Elke voodooisant is gekoppeld aan een van de 256 FA-diagrammen, een spiritueel systeem dat de verhalen, ritmes, liedjes en beproefde wijsheid van de voorouders meedraagt.

Voor hun tweede album FA ging het in Nederland woonachtige Togo All Stars niet over een nacht ijs. De muzikanten reisden naar verschillende Vaudou-tempels, spraken met priesters en namen deel aan ceremonies, waarbij ze muziek maakten met ingewijden.

Togo is een klein West-Afrikaans land dat aan de ene kant ligt ingeklemd tussen Ghana en anderzijds Benin en Nigeria. Niet vreemd dat muziek uit die landen, zoals bijvoorbeeld highlife en de afrobeat van Fela Kuti hier behoorlijk doorklinken. Maar ook andere invloeden als funk, naast uitstapjes naar Cuba, New Orleans tot aan Europese invloeden.

Dit alles verpakt in beklijvende melodieën en ritmes, waarbij de percussie begeleid wordt door heerlijke blazers en toetsenspel en indringende zang. Wie meer over voodoo te weten zal willen komen is het boek “Voudou” van Leendert van der Valk wellicht een aanrader. Hij schreef trouwens een interessant artikel voor de website van Togo All Stars.

Voor liefhebbers van swingende West-Afrikaanse muziek zijn FA en de komende liveoptredens een absolute must.

Togo All Stars live:

02-09 DEN HAAG : Paard
03-09 ZWOLLE : Stadsfestival
04-09 MAASTRICHT : Bruis Festival

avatar van EttaJamesBrown
Bij Excelsior kan meer dan gitaarmuziek. Ook dit klinkt als een Afrikaanse klok. Begin volgend jaar in VERA.
Ben benieuwd wat voor publiek er gaat komen. Ik heb er eigenlijk wel zin an

avatar van matthijs
EttaJamesBrown schreef:
Ben benieuwd wat voor publiek er gaat komen. Ik heb er eigenlijk wel zin an

Zag ze gister in Haarlem, tjonge wat een energiek optreden. Het publiek had er evenveel zin in. Wat voor publiek? Ik zag tieners en zestigers, alle huidskleuren, relatief veel vrouwen, spijkerbroeken en batikjurken, een smeltkroes aan stijlen... net als de muziek!