John Legend - LEGEND (2022)

R&B / Pop

22. Good

met Ledisi

23. I Don't Love You Like I Used To
  24. Home
LEGEND is behoorlijk lang met 24 nummers en biedt vriendelijke soul volgens het John Legend boekje. Het doet me vaak denken aan Pharrell, zeker bij de vrolijke uptempo nummers en daar staan er aardig wat van op dit album.

Veel gastartiesten om de nummers van wat pit te voorzien. Allemaal prima, redelijk veilig en je kan je er geen buil aan vallen. Hij houdt de vaart er wel in met zoveel nummers moet ik zeggen, alleen is het haast onvermijdelijk dat de vermoeidheid er een beetje in sluipt bij deze luisteraar. Toch vind ik het een lekker album.

En wat doet Love met Jazmine Sullivan me toch aan Prince denken!

avatar van vinylbeleving
Op het moment dat een artiest zijn nieuwe album als titel zijn 'achternaam' meegeeft, dan weet je wel zo'n beetje hoe het zat met de inspiratie. Na twee aardige eerste albums is John Legend nooit meer uit het dal der middelmatigheid geklommen. Zo ook met dit nieuwe album. Aardige nummers wisselen elkaar af met matige nummers, en de gastrappers voelen misplaatst aan op dit veel te lange album.

avatar van Zwaagje
In OOR een positieve recensie en hier wisselende geluiden. Uiteindelijk dan toch benieuwd wat ik er dan zelf van vindt. Ik twijfelde of ik er überhaupt aan zou beginnen.

En inmiddels een eerste luisterbeurt. Dit doet mij niet veel en laat ik aan mij voorbij gaan verder.

avatar van gaucho
vinylbeleving schreef:
...en de gastrappers voelen misplaatst aan op dit veel te lange album.

Je schrijft het correct hoor, daar niet van. Maar mijn brein heeft bij voortduring de neiging om het woord te lezen als 'gas-trappers'

Verder ben ik het met je eens. Zijn eerste twee albums waren verfrissend, maar bij Evolver sloeg de saaiheid en voorspelbaarheid al toe. Ook omdat John Legend vanaf dat album meer de hiphip-richting op ging, minder onderscheidend werd en in toenemende mate gebruik maakte van - daar heb je ze weer - gastrappers. Het zijn er op dit lange album zo te zien wel erg veel. Je recensie steunt mij in mijn overweging om dit album bij voorbaat links te laten liggen.

avatar van GrafGantz
gaucho schreef:

Zelfde hier, ik dacht dat hij doelde op nummers met een wat vlotter tempo, waar het gas als het ware wat meer wordt ingetrapt

avatar van Mjuman
GrafGantz schreef:

Aardige - d'r zijn er meer van dat soort: bommel-ding, pijpe-tuitje, hye-navel - en nog een aantal (die me even ontschoten zijn); kan je manipuleren door eerst woorden met een vergelijkbare klemtoon voor te leggen en dan deze: bom-melding, pijp-etuitje, hyena-vel.
Vroeger - voor de spellingshervorming (pannekoek >> pannenkoek) onze taal teisterde, schreef je gast-rappers en ook lease-contract; sindsdien hoeft dat blijkbaar niet meer.

avatar van GrafGantz
Mjuman schreef:

Aardige - d'r zijn er meer van dat soort: bommel-ding,

Die staat in de boekenkast in Huize Graf: Heer Ollie en een Bommelding - Wikipedia - nl.wikipedia.org

avatar van Yestsida
Ik ben het wel eens met de commentaren.

John Legend is puur qua zangkwaliteiten misschien wel mijn favoriete zanger maar als ik eerlijk ben grijp ik ook enkel terug naar zijn eerste twee soloalbums. LEGEND is alweer zijn achtste album en zijn eerste dubbelaar.

Het feit dat dit een dubbelalbum is doet dit project niet ten goede. Het luistert zoals zijn voorgaande albums allemaal wel lekker weg maar nergens grijpt het me vast noch nodigt het me uit om deze LP nogmaals op te zetten. LEGEND ligt prima in het verlengde van zijn voorgaande albums al gaat deze net wat te lang door.

Als achtergrondmuziek is het prima en de stem van John Legend blijft goud maar wat mis ik de dagen van Get Lifted en Once Again!
Mooie R&B/Soul-muziek maar vooral Legend op automatische piloot met een generieke sound.