Nina Simone - Pastel Blues (1965)

Jazz / Soul
Label: Philips

1. Be My Husband (3:23)
  2. Nobody Knows You When You're Down and Out (2:39)
  3. End of the Line (2:55)
  4. Trouble in Mind (2:41)
  5. Tell Me More and More and Then Some (3:08)
  6. Chilly Winds Don't Blow (4:01)
  7. Ain't No Use (3:01)
  8. Strange Fruit (3:29)
  9. Sinnerman (10:19)
avatar van Reijersen
Hoe soul is de muziek van Nina Simone eigenlijk? Naar onze mening soul genoeg, helemaal als je naar dit album luistert. Nina Simone is natuurlijk altijd te herkennen aan haar eigen geluid en op dit album pakt ze die ook nog eens prachtig in. Of het nu een cover als Strange Fruit is of good old Sinnerman, het is allemaal spot on. Geweldig album!

Be My Husband – wat een intens begin zeg! De pijn, de emotie, de urgentie, alles klinkt zo door in de stem van Nina Simone hier. Komt keihard binnen.
Nobody Knows You When You’re Down and Out – origineel van Bessie Smith en het mist de swing uit het origineel nergens. Hier zingt Nina wat meer dan op de opener, meer echte lijntjes zeg maar. Erg mooie versie
End of the Line – subtiel nummer, maar met grote waarde. Prachtig het pianospel, bijna klassiek (zoals Nina ook geschoold is). De zang statig en herkenbaar. Prachtig en subtiel intens.
Trouble in Mind – een nummer met zo’n titel zo vrolijk en onbezorgd laten klinken, dat kan alleen Nina Simone zijn. Licht bluesy ook, erg sterk nummer ook weer.
Tell Me More and More and the Some – licht teruggetrokken, beetje verdrietig en ook een beetje mistig qua sfeer. Prachtig gezongen, wat was Nina vocaal toch eigen en top zeg! Vooral de sfeer van dit nummer doet het hem.
Chilly Winds Don’t Blow – dreigender qua toon en sfeer. Alles zorgt daarvoor, ondanks dat de piano blijft swingen. Conceptueel sterk aangepakt.
Ain’t No Use – misschien wel de meest standaard song van het stel. Maar aan de andere kant is er met Nina Simone nooit iets standaard.
Strange Fruit – fenomenale versie van de bekende Billie Holiday song. Dit nummer gaat zó diep en dat weet Nina ook heel goed over te brengen. Red het net niet bij het origineel, maar die is dan ook net iets fenomenaler.
Sinner Man – voor dergelijke nummers is het woord episch uitgevonden, want dit muzikale epos is episch. Voor mij het beste wat Nina Simone ooit gemaakt heeft. Je wordt helemaal door elkaar geschud, van emotie naar emotie, van stijl naar stijl. Wat een prachtig geweld.

(bron: Opus de Soul)

avatar van AOVV
Blues, jazz, soul, folk..

Neen, deze plaat van Nina Simone valt niet onder te brengen in één van bovenstaande categorieën. Het is het soort album dat genres met gemak overstijgt, niet in het minst dankzij de klasse van Nina Simone. Het is niet zozeer dat zij de mooiste of zoetste (verre van, zelfs) stem heeft; ze weet rauwe emoties over te brengen als geen ander. De intensiteit op deze plaat ligt enorm hoog, en dat begint al bij opener Be My Husband, nota bene geschreven door Nina Simone's echtgenoot destijds, Andy Stroud.

Daarna wordt er fraai opgebouwd richting de vleesgeworden intensiteit, in de vorm van Sinnerman. De songtitels liegen er niet om; Nobody Knows You When You're Down and Out, Trouble in Mind, Ain't No Use... De doemsprofeet zelve lijkt in Nina Simone te zijn gevaren!

Strange Fruit is de gedroomde prelude voor de schitterend schrikwekkende afsluiter. Waar de "oude" versie van Billie Holiday al ontzettend goed is, doet Nina Simone er nog een schepje bovenop. De bijzonder indringende tekst (de songwriter nam geen blad voor de mond) helpt natuurlijk, maar het is vooral de uitvoering van Nina Simone die het 'm doet. Je leeft mee, je kan het je levendig voorstellen, die verschrikkelijke mistoestanden in het Zuiden..

Dan moet het klapstuk nog komen. Sinnerman, een ruim 10 minuten durende epische bewerking van een traditional over een zondaar die amechtig probeert te ontkomen aan zijn (al dan niet door God zelve opgelegde) straf op de Dag des Oordeels, en daarvoor alle middelen aanwendt. De religieuze inslag valt natuurlijk niet te missen, en hoewel ik me verder niet tot een schare geloofsbelijders zou rekenen, kan ik wel geloven dat dit soort uitspattingen een mens in hogere sferen kunnen brengen. Simpelweg door ernaar te luisteren.

4,5 sterren