Bobby Bland - Two Steps from the Blues (1961)

Blues / Soul
Label: Duke

1. Two Steps from the Blues (2:36)
  2. Cry, Cry, Cry (2:43)
  3. I'm Not Ashamed (2:36)
  4. Don't Cry No More (2:28)
  5. Lead Me On (2:06)
  6. I Pity the Fool (2:43)
  7. I've Got to Forget You (2:34)
  8. Little Boy Blue (2:39)
  9. St. James Infirmary (2:26)
  10. I'll Take Care of You (2:26)
  11. I Don't Want No Woman (2:40)
  12. I've Been Wrong So Long (2:19)
avatar van Ronald5150
”Two Steps from the Blues” vind ik een mooie combinatie tussen blues en soul. Bobby Bland heeft een mooie warme en doorleefde stem met af en toe een lekker rauw randje. Dit verhoogt de intensiteit en beleving. Het gebruik van blazers sluit mooi aan op de blues gitaarriffs en licks en met name bij de uptempo liedjes krijg ik er een lekker big band gevoel bij. Toch vind ik uiteindelijk de langzame liedjes het allermooist. Liedjes als ”Lead Me On”, de klassieker en een van de mooiste liedjes allertijden ”St. James Infirmary” en ”I’ll Take Care of You” zijn bloedstollend mooi. Los van die prachtige tracks is het album als geheel ook om van te smullen. Wat mij betreft is ”Two Steps from the Blues” een klassieker in zijn genre. Tijdloos mooi dus.

avatar van Reijersen
Blues en soul zijn twee genres die elkaar nooit zo vaak ontlopen. En als je dan naar de muziek van Bobby Bland luistert dan hoor je ook nog gospel en R&B.
Zonder enige twijfel is dit album hét album van Bland. Het staat vol met absolute topsongs waar je de Southern Soul heel goed in hoort, maar dat kan ook niet anders met de Memphis achtergrond van Bobby. Welke songs zijn dan zo goed? Dat zijn er eigenlijk teveel om op te noemen, maar oke. Luister maar eens naar Lead Me On of het prachtige Cry Cry Cry. Maar eigenlijk raad ik vooral aan de gehele plaat te beluisteren, want minder tracks zijn er niet.

1. Two Steps From the Blues – sympathiek nummer, blijft ingetogen
2. Cry, Cry, Cry – doorleefde song, prachtig gezongen en erg sterke instrumentatie
3. I’m Not Ashamed -wat meer ontspannen, maar ook weer erg sterk gezongen
4. Don’t Cry No More – rock ’n roll feestje. Vrolijk uptempo nummer
5. Lead Me On – mooie, ingetogen ballad
6. I Pity the Fool – vol van de blazers en de essentie in de stem
7. I’ve Got to Forget You – het blijft sympathieke muziek
8. Little Boy Blue – vocaal weer wat rauwer, bluesy karakter met een geinig dictee
9. St. James Infirmary – de klassieker op zijn manier, mooi gebruik van zijn stem
10. I’ll Take Care of You – tussenpaus met een fijn orgeltje
11. I Don’t Want No Woman – rock ’n roll met genoeg blues invloeden
12. I’ve Been Wrong So Long – mooi gezongen ballad
13. How Does a Cheatin’ Woman Feel – subtiel nummer in al zijn eenvoud
14. Close to You – afsluiten met een swingend feestje.

(bron: Opus de Soul)

avatar van Manfield
Lekkere plaat en wat heeft Bobby een goede stem! Vooral wanneer het wat rauwer word. Cry, Cry, Cry is echt fantastisch. Verder staan er op deze plaat geen missers.