Roc Marciano & The Alchemist - The Elephant Man's Bones (2022)

Label: ALC

1. Rubber Hand Grip (3:29)
  2. Daddy Kane (2:54)

met Action Bronson

3. Deja Vu (2:40)
  4. Quantum Leap (2:28)
  5. The Elephant Man's Bones (2:37)
  6. Bubble Bath (2:36)
  7. Liquid Coke (2:32)
  8. Trillion Cut (2:42)

met Boldy James

9. The Horns of Abraxas (2:46)

met Ice-T

10. JJ Flash (2:48)
  11. Zig Zag Zig (2:49)
  12. Stigmata (2:16)
  13. Zip Guns (2:43)

met Knowledge the Pirate

14. Think Big (2:38)
avatar van overmars89
Holy shit! Alch is hier wel echt op zijn best!

Ik zei het bij "HARAM" ook al. Zijn sfeervolle "rustige" producties passen beter bij rappers in de underground scene. Op dit album bewijst hij dat weer.

avatar van Kos
Kos
Hm, kweet niet. Elke track klinkt voor mij als een soort intro.

avatar van Yestsida
Groeit per luisterbeurt!

The Elephant Man's Bones is het zoveelste album van The Alchemist in korte tijd maar toch zou je dit niet zeggen als we naar de kwaliteit van de beats kijken. Hij produceert hier wederom ontzettend sterk en ik moet overmars89 bijstaan en zeggen dat hij hier op zijn best is, puur genieten deze producties! Voor mij persoonlijk is het (buiten enkele gastbijdrages) wel mijn eerste aanraking met het werk van Roc Marciano als MC. Ik merk dat hij heel geliefd is als underground rapper maar bij mij heeft hij tijd nodig om te groeien.

De eerste luisterbeurt was ik teleurgesteld omdat ik niets kon met de vocalen van Marciano maar ik merk dat ik per luisterbeurt meer gewend word aan zijn monotome en relatieve saaie delivery en zachte stem. Dit heeft ook te maken met het feit dat ik de producties van The Alchemist geweldig vind op dit collaboratiealbum maar de rapper zelf leer ik ook meer appreciëren.

De nummers bevatten veel intro's, interludes en outro's maar daar staat The Alchemist wel voor bekend. Persoonlijk zie ik hier de meerwaarde niet van maar echt storen doet het me ook niet. De gastartiesten zijn ook uitstekend geplaatst op The Elephant Man's Bones, enkel het gebazel van Ice-T heeft niet veel meerwaarde. Had ook verwacht dat hij een strofe ging hebben in plaats van gesproken stukken.

Het begon naar mijn gevoel op 3* maar de evolutie kwam al redelijk snel. Dit zie ik ooit nog wel de volle 4* krijgen maar ik heb er nog wat meer tijd mee nodig, het zal niet lang duren voor ik aan andere projecten van Roc Marciano begin denk ik.

avatar van overmars89
Yestsida schreef:
Groeit per luisterbeurt!

Roc Marciano & Ka zijn naar mijn inziens de voorlopers van de huidige populaire underground scene als bijv: Griselda, Mavi, Navi Blue & Ransom. Marci's muziek draait vooral om sfeer en complexe wordplay. Bijna op al zijn albums hebben de beats bijna geen "drums" en dat in combinatie met zijn laidback delivery zul je nooit echt een energieke luisterervaring krijgen, maar wel een unieke sfeervolle luisterervaring waar je elke luisterbeurt weer iets kunt ontdekken.

avatar van Nr.4
Ben behoorlijk liefhebber van beide heren, maar kom hier maar niet in. Vind het eigenlijk gewoon een saaie plaat. Bij een enkele track veer ik op, maar dat drumloze bij Roc Marciano heb ik wel gehad. Vind het allemaal erg inwisselbaar. Zou het leuk vinden als de beste man weer wat meer gas zou gaan geven en wat bangers aflevert. Geldt eigenlijk ook voor The Alchemist, al vind ik hem de laatste jaren in combinatie met Boldy James of Freddie Gibbs wel zeer geslaagd werk afleveren.

avatar van Kos
Kos
Nog weer eens gecheckt maar al die hiphoptracks zonder beats trek ik toch vrij slecht.

avatar van JRLA
Puur genieten deze plaat!