Karen Dalton - In My Own Time (1971)

Folk / Pop
Label: Paramount

1. Something on Your Mind (3:24)
  2. When a Man Loves a Woman (3:00)
  3. In My Own Dream (4:17)
  4. Katie Cruel (2:22)
  5. How Sweet It Is (3:43)
  6. In a Station (3:47)
  7. Take Me (4:36)
  8. Same Old Man (2:37)
  9. One Night of Love (3:18)
  10. Are You Leaving for the Country (3:07)
avatar van musiquefrique
De muziek van deze folk dame heeft mij de laatste tijd flink in de greep.
Het meest opvallende is natuurlijk haar stem: denk aan aan de stembanden van Billie Holiday die vervolgens zijn overreden door een Amerikaans truckerskonvooi. Resultaat: rauwe, fragmentarische stem met enorme emotionele impact.

Hierboven werden al Something on your mind en Katie Cruel genoemd. Inderdaad de prijsnummers van dit album. Same old man, met prachtig banjo spel, is mijn derde favoriet.
De andere nummers zijn alle van grote klasse. Karen Dalton schrijft zelf geen songs, maar interpreteert ze op geheel eigen wijze. Anno nu klinken de soulcovers How sweet it is en When a man loves a woman als buitenbeentjes in het pallet; toen (begin 70) was het volkomen normaal om soul nummers te 'crossoveren' naar het eigen blanke publiek.

Dit album is geheel in traditie van begin jaren 70 flink 'aangekleed' met een palet aan instrumenten: fiddle, lap steel, blazers, complete ritmesectie. Totaal andere klankkleur dan haar andere studio album It's so hard... die veel kaler en folkier is.

Vegelijkingen: tsja, de onvermijdelijke Billie Holiday associatie. Maar dit album doet me qua sfeer, tijdsbeeld en geluid ook denken aan de solo albums van Sandy Denny. Het donkerbruine, organische, 'warme deken' geluid dat de folkrock uit die dagen kenmerkte.
Tweede: Neil Young ten tijde van Tonight's the night. 'Mellow my mind' gezongen door Karen Dalton: would love to hear that!!

Karen Dalton verdween na dit album in de obscuriteit en vervaagde in een damp van alcohol en drugs. Ze kwam op straat te leven en stierf ontredderd begin jaren 90.

Twee prachtige albums laat ze ons als muzikaal testament...

Na de aandacht die CSN (en tijdgenoten als Judee Sills ) onlangs kregen kwam ik al zoekende op Karen Dalton uit.
Het album ' in my own way' had m.i. zeker aandacht verdient. Fantastische openingstrack en een fraai stemgeluid