Hij flikt het toch weer.
Na zijn album van vorig jaar had ik eigenlijk geen goede hoop voor God Did, wat alweer zijn dertiende album is! Het leek wel hoe groter en bekender deze DJ werd hoe meer de muziek en vooral de originaliteit ervan er onder moest lijden. Ik werd echter verrast dat er hier wel een aantal nummers opstaan waar ik oprecht van kan genieten.
Het album begint magertjes met een gezongen intro door Drake maar daarna krijgen we een nummer waar DJ Khaled vroeger bekend voor stond... een anthem! Het titelnummer is heerlijk en kan zo in het rijtje van zijn oude anthems. Rick Ross en Lil' Wayne rappen heerlijk over de mooie productie, John Legend doet op het einde ook zijn ding enkel aan de stem van Fridayy moest ik even wennen... maar hét hoogtepunt is natuurlijk de strofe van JAY-Z! Zijn superlange strofe klinkt vrij episch over deze productie en vooral de chant "God Did" op de achtergrond maakt het helemaal af. Strofes zoals dit cementeren het legendarische statuut van Hov toch wel en bevestigen voor mij dat hij misschien toch wel de best nog levende rapper is.
Vervolgens worden we getrakteerd op de remix van Use This Gospel, een nummer dat op het 2019-album Jesus Is King van Kanye West stond. Het speciale is natuurlijk dat Eminem hier op te horen is, dé grote mainstream rapper dat nog nooit verschenen was op een album van DJ Khaled.
Ik wist dat Kanye West en Dr. Dre aan een collaboratiealbum genaamd Jesus Is King 2 aan het werken zijn maar ik had wegens het geloof dat centraal zal staan weinig hoop voor dat album, wat doodzonde is aangezien ze beide in mijn top 3 beste producers allertijden staan. Verdorie, wat moet ik mijn mening herzien! Het refrein van Kanye klinkt heerlijk en groots op deze Dre-productie en Em rapt vervolgens zijn strofe, zoals we wel mogen verwachten, lekker kapot. Wel vreemd dat dit op een album van Khaled staat aangezien hij zelf (gelukkig?) helemaal niet te horen is op deze remix.
Hierna worden Trap-liefhebbers mooi verwend met de nummers Big Time en Keep Going. Lil' Durk heeft me nooit eerder iets memorabel laten horen maar vooral hij klinkt super op de laatst genoemde!
Nadien komen mijn 2 minste favoriete leden van Migos langs op een beat dat gebouwd is rondom een sample van Eddie Murphy, het is oké maar behaalt niet het niveau van de voorgaande nummers.
De leadsingle met Drake en Lil' Baby klinkt goed maar staat toch ver van de anthems die Khaled zo groot gemaakt hebben. De videoclip is wel lachen en laat wederom zien wat voor een figuur DJ Khaled is... toch knap dat net hij zo bekend geworden is.
De nummers na Staying Alive klinken nog steeds goed maar zijn minder noemenswaardig dan het eerste deel van God Did. Beautiful is een R&B-collaboratie tussen Future en SZA maar ik hoor Future liefst op lompe knallers. It Ain't Safe is genieten voor de Trap-fans onder ons, de onbekende Nardo Wick heeft met zijn monotome delivery weg van 21 Savage en zelfs Kodak Black kan de pret niet drukken. Bij Let's Pray deed het goed Travi$ Scott nog eens voorbij te horen komen, Fam Good, We Good is niet meer dan leuk en Bills Paid is een nummer dat wederom rondom een bekende sample gebouwd is en voelt daarom redelijk goedkoop aan. Ben ik trouwens de enige die dacht Megan Thee Stallion te horen tijdens het stuk van Yung Miami van City Girls? Die lijken hard op elkaar qua stemgeluid!
Way Past Luck is een prachtig solonummer van 21 Savage, dat nieuwe album mag gaan komen.
Het laatste deel van dit studioalbum is een rommeltje en dan hebben we het beste jammer genoeg achter ons liggen. These Streets Know My Name is het verplichte dancehall-nummer waar ik nog steeds niets mee heb en het nummer van wijlen Juice Wrld is tof zonder meer.
De interlude van Jadakiss is vreemd, zeker op een album dat niet van hemzelf is. De eerste 40 seconden horen we een live-stuk van zijn legendarisch optreden tijdens de Verzuz van The Lox vs Dipset, de volgende 30 seconden horen we een prima sample van James Brown en ten slotte rapt Jadakiss die geweldige beat helemaal aan flarden. Ik wil graag een soloalbum met dit soort producties en honger, 'Kiss!
Na een korte en overbodige voicemail van de 2 zonen van de gastheer sluit Vory de hekken met het gezongen Grateful.
Al bij al heeft DJ Khaled toch weer een fijn album bij elkaar geraapt, iets wat ik niet zag aankomen na Khaled Khaled. Het blijft wel jammer dat hij niet meer zoals vroeger vele verschillende artiesten samen op één track zet om zo een anthem te maken maar dat doet geen afbreuk aan de kwaliteit van deze tracks. Ze zouden misschien beter staan op albums van henzelf maar oké. Jammer van de laatste 5 tracks op het einde die gewoon als één rommeltje voelen maar met name JAY-Z, Dr. Dre, 21 Savage en Jadakiss doen me toch heerlijk genieten.
3,5*