Danny Vera - The New Black and White Pt. V (2022)

Rock / Roots
Label: Excelsior

1. Sorrow's Leavin' Town (3:16)
  2. A Fadin' Blue (3:09)

met The Rosenberg Trio

3. Make It a Memory (3:29)

met Krezip

4. Too Close (3:28)
  5. Peace in the Valley (3:00)
  6. 25th of December (2:58)
avatar van Lura
Het succes is Danny Vera niet aan komen waaien. Een tijdlang ploeterde hij in de marge, zonder ooit concessies te doen. Met zijn vierde album Pink Flamingo kwam een droom uit. Hij stak al zijn spaarcenten in het project om in de Hilltop Studio’s in Nashville met ervaren sessiemuzikanten onder aanvoering van producer John Nicholson (oa Dolly Parton, Alison Krauss) op te nemen.

Het album wekte hierna ook de aandacht van Johan Derksen, die hem vervolgens in VI Oranje en Voetbal Inside liet optreden. Het grote publiek bereikte hij pas echt met het samen met Mercy John (John Verhoeven) geschreven nummer Roller Coaster, intussen meer dan vijftig miljoen keer gestreamd.

De nieuwe EP The New Black and White Pt. V produceerde Danny zelf samen met Frans Hagenaars en Reyer Zwart en werd opgenomen in de befaamde Wisseloord Studios in Hilversum. Vier van de zes nummers schreef Danny zelf.

Peace in the Valley is een bekende gospel klassieker geschreven door de grondlegger van de moderne gospelmuziek, dominee Thomas A. Dorsey. Het lied is een krachtige geloofsbelijdenis en is grotendeels een visioen over de hemel en bevat de nodige Bijbelse verwijzingen. Het lied werd talloze keren opgenomen, waaronder door Elvis, Johnny Cash en Patsy Cline.

Make It a Memory schreef Danny samen met JP Hoekstra en Krezip frontvrouw Jacqueline Govaert. Govaert en Vera kennen elkaar al heel lang, zij behoorden beiden tot de allereerste lichting van de Rockacademie in Tilburg.

De EP opent met Sorrow’s Leavin’ Town, wat zou kunnen stammen uit de glorietijd van Frank Sinatra. Zoals bekend is Danny een groot liefhebber van “The Voice” en wil hij nog weleens vlak voor een optreden That’s Life door de kleedkamer laten galmen.

Samen met het Rosenberg Trio laat Danny in A Fadin’ Blue horen dat de zigeuner jazz, die ooit begon met Django Reinhardt, nog steeds springlevend is. Bijzonder fraai is het ingetogen duet met Govaert in Make It a Memory.

Misschien wel het fraaiste nummer op de EP is het ingetogen luisterliedje Too Close, opgesierd met de strijkers van Dutch String Collective. De gospelsong Peace in the Valley wordt bijzonder fraai en authentiek gebracht door Danny. Wat melancholisch is de uitstekende afsluiter 25th of December.

Al bij al is The New Black and White Pt. V heerlijk gevarieerd geworden en een mooie aanvulling geworden op zijn uitdijende oeuvre. Het zal verschijnen op de dag dat Danny zal optreden voor 17000 man in een uitverkochte Ziggodome, hard werken en geloven in jezelf loont uiteindelijk dus toch.

avatar van johans
Guilty Pleasures. Wie heeft ze niet? In mijn jeugd (9-14 jaar) kocht ik zowel het betere werk (Johnny Cash, Kinks, Beatles, Simon & Garfunkel) als singles uit het glamrock tijdperk (Slade, The Sweet, Gary Glitter). Een begrip dat al langer bestond voordat Matthijs van Nieuwkerks cultuurkathedraal ‘De Wereld Draait Door’ de term populariseerde. Een pleidooi voor muziek waarnaar wij luisteren en daar nauwelijk voor uit durven te komen. Een succesformule in DWDD, die indertijd voor zanger Danny Vera als inspiratiebron diende voor zijn ep serie The New Black & White. Als een ouderwetse zwart wit film die nu gemaakt wordt.

Zes liedjes per schijfje van krap twintig minuten. Waar de heimelijke liefde voor het werk van anderen (Koos Alberts, Rihanna, Berlin, Elvis Presley) en eigen composities op eerdere uitgaven met elkaar werden gekoppeld. Veelal gestoken in een spaarzaam, akoestisch jasje. Alles klinkt weloverwogen en uiterst verzorgd. Net als zijn stijlvolle vintage look. Die onmiskenbare snik in zijn stem en de diverse strijkers die de boel af en toe opfleuren maken het er alleen maar nog smeuïger en stroperiger op. Zoals ook weer te horen valt op het onlangs verschenen nieuwe deel, dat mij liet zwelgen in een onvermijdelijke toestand van weemoed en tristesse.

Zwijmel weg met Thomas E. Dorseys tijdloze gospelballad Peace Of The Valley (1939), die vooral door Elvis Presley bekend is geworden. Vera doet het samen met de zangeressen Raquel Brown, Aldiner Laurent en Giovanca Ostiana nog eens dunnetjes over. Wat heet: je wordt volledig omver geblazen. Opvallend is ook de samenwerking met Krezip (Make It a Memory), de gypsymuziek (A Fadin’ Blue) met The Rosenberg Trio en het nummer Too Close, waarop hij zijn voorliefde lijkt te tonen voor de Amerikaanse zanger Jim Croce. Wees bereid op het gevoel van een groot tranendal.