Native Harrow - Old Kind of Magic (2022)

Folk / Rock
Label: Loose

1. Song for Joan (3:20)
  2. Old Kind of Magic (5:02)
  3. Heart of Love (5:53)
  4. I Was Told (4:10)
  5. Used to Be Free (4:39)
  6. As It Goes (4:03)
  7. Magic Eye (4:51)
  8. I Remember (3:25)
  9. Long Long Road (3:43)
  10. Find a Reason (3:55)
avatar van Lura
Het vijfde album Old Kind of Magic van het duo Native Harrow opent met veldopnames gemaakt aan de kust bij Brighton, Engeland. Aan het begin van 2021 verhuisden Stephen Harms en Devin Tuel vanaf het platteland in Pennsylvania naar Brighton aan de Engelse kust.

Bij een nieuwe omgeving horen natuurlijk nieuwe ontmoetingen, indrukken en invloeden. Die werden opgedaan door wandelingen door de heuvels van Albion, tot aan het bezoeken van dansgelegenheden in Londen en de nodige bezienswaardigheden. Maar ze besteden ook hun tijd aan het inrichten van hun huis, het herontdekken van de liefde, het loslaten van verloren dingen, het maken van een spirituele reis. Kortom Old Kind of Magic is een album vol levenslessen geworden.

Genoeg inspiratie voor een nieuw album met tien nieuwe songs. Het is hun meest ambitieuze en gevarieerde album tot nu toe geworden. Het opnemen en schrijven nam meer dan een jaar in beslag. Toen het schrijven en opnemen van het album ten einde liep, verhuisde het paar permanent naar het landelijke Sussex.

Ze schakelden toen Alex Hall in (hun medewerker op Happier Now uit 2019 en Closeness van 2020) om zijn kenmerkende drums en percussie toe te voegen, evenals een pianopartij op Used to Be Free. Joe Harvey-Whyte heeft pedal steel bijdrages geleverd aan Heart of Love en I Remember en violiste Georgina Leach is te horen op As It Goes en Long Long Road.

Uiteraard zijn er weer invloeden uit de folkrock van Laurel Canyon van lang geleden te horen. En zoals de hoes al doet vermoeden zijn er de nodige psychedelische invloeden. De tien uitstekende songs weten net als op de voorgangers snel te beklijven, vooral dankzij de prachtige zang van Devin Tuel. Old Kind of Magic is misschien nog wel een tikkeltje mooier dan Happier Now.

avatar van erwinz
Recensie op de krenten uit de pop:
De krenten uit de pop: Native Harrow - Old Kind Of Magic - dekrentenuitdepop.blogspot.com

Native Harrow - Old Kind Of Magic
Het Amerikaanse duo Native Harrow maakte op haar vorige twee albums indruk met een mix van Laurel Canyon folk, Britse folk en de geweldige stem van Devin Tuel en voegt er nu nog een vleugje psychedelica aan toe

Happier Now, het derde album van het Amerikaanse duo Native Harrow, was voor mij een van de grote verrassingen van 2019 en was al snel een zekerheid voor mijn jaarlijstje. Het in 2020 verschenen Closeness was misschien wat minder verrassend, maar zeker niet minder mooi. Het inmiddels naar Engeland uitgeweken duo zet op haar nieuwe album wel weer flinke stappen. Ook Old Kind Of Magic imponeert weer met de geweldige stem van Devin Tuel en is in muzikaal opzicht net wat spannender dan de vorige albums van Native Harrow. Old Kind Of Magic lijkt weggelopen uit de jaren 60 of 70 en was in deze decennia absoluut uitgegroeid tot een klassieker.

Het deze week verschenen Old Kind Of Magic is al het vijfde album van het Amerikaanse duo Native Harrow. Ik kwam de muziek van Devin Tuel en Stephen Harms zelf voor het eerst tegen in de zomer van 2019, toen Happier Now, het derde album van Native Harrow, werd uitgebracht. Het was een album dat wat mij betreft behoorlijk wat indruk maakte en uiteindelijk met overtuiging mijn jaarlijstje haalde.

Native Harrow deed dit met muziek die zo leek weggelopen uit de jaren 60 en 70 en die de inspiratie vond bij zowel de Amerikaanse Laurel Canyon folk als de traditionele Britse folk. Native Harrow raakte in muzikaal opzicht de juiste snaar, maar met name de zang van Devin Tuel maakte van Happier Now een prachtalbum. Het album werd in de herfst van 2020 gevolgd door Closeness, dat voortborduurde op zijn voorganger en minstens net zo mooi was.

Devin Tuel en Stephen Harms gebruikten 2021 om hun vertrouwde thuisbasis in Pennsylvania te verruilen voor het Verenigd Koninkrijk en hebben zich via Brighton inmiddels gevestigd op het platteland in Sussex. Native Harrow is door de verhuizing naar het Britse platteland wat dichter bij de oorsprong van de Britse folk terecht gekomen, maar de muziek van het tweetal blijft een mooie mix van de Amerikaanse folk zoals die in de jaren 60 en 70 in de heuvels rond Los Angeles werd gemaakt en de Britse folk uit dezelfde periode.

Old Kind Of Magic werd gemaakt met een beperkt aantal gastmuzikanten die percussie en incidenteel pedal steel en viool toevoegen, maar het merendeel van de instrumenten werd ook dit keer door Devin Tuel en Stephen Harms zelf bespeeld. Ook Old Kind Of Magic is weer een album dat je vrijwel onmiddellijk een aantal decennia terugwerpt in de tijd. Native Harrow maakt nog altijd muziek die zo uit de jaren 60 of 70 had kunnen komen, maar ook het nieuwe album van het Amerikaanse tweetal klinkt geen moment gedateerd.

Devin Tuel en Stephen Harms maken ook dit keer tijdloze muziek die heerlijk aangenaam voortkabbelt, maar die ook prachtig in elkaar zit. De warme klanken op het album doen het vooral goed als de zon eenmaal onder is en het zijn ook dit keer klanken die prachtig passen bij de weergaloze stem van Devin Tuel.

De stem van de Amerikaanse muzikante beweegt zich ook op Old Kind Of Magic buitengewoon soepel door de mooie klanken op het album en door de zowel Britse als Amerikaanse invloeden. Het is een stem die echt geen moment tegen de haren instrijkt, maar Devin Tuel vertolkt de songs van Native Harrow wel degelijk met veel gevoel en expressie.

Old Kind Of Magic ligt grotendeels in het verlengde van de twee geweldige voorgangers, maar Native Harrow slaat ook af en toe nieuwe wegen in, bijvoorbeeld door de Laurel Canyon folk te overgieten met een heerlijk psychedelisch sausje, dat ook prima past bij de mooie stem van Devin Tuel.

Native Harrow heeft relatief lang gewerkt aan haar vijfde album en dat is te horen. Hoewel ik het jaarlijstjesalbum Happier Now nog altijd hoog heb zitten, vind ik Old Kind Of Magic inmiddels net wat beter en het nieuwe album kan nog wel even groeien. Heel bekend is Native Harrow helaas nog niet, maar ook het vijfde album van het Amerikaanse duo is weer beeldschoon. Erwin Zijleman

Je kunt echt wel spreken van een beetje magic. Veruit haar beste album tot nu toe. Moeilijk beste nummer(s) te benoemen. Vooruit, opener Song voor Joan en Long long road