Divine Heresy - Bleed the Fifth (2007)

Label: Roadrunner

1. Bleed the Fifth (3:06)
  2. Failed Creation (3:37)
  3. This Threat Is Real (4:23)
  4. Impossible Is Nothing (3:55)
  5. Savior Self (3:17)
  6. Rise of the Scorned (4:54)
  7. False Gospel (3:20)
  8. Soul Decoded (Now and Forever) (4:01)
  9. Royal Blood Heresy (4:42)
  10. Closure (3:35)
  11. Purity Defiled * (3:32)
avatar van knoltor
Dino Cazares is terug! deze plaat gaat door merg en been! Dodelijk, maar oooh zo prettig...

bennerd
Ik ben benieuwd naar dit.

Sterke plaat. Beukt een eind lekker door. Aanrader!

avatar van james_cameron
Uitstekend album van de nieuwe band van voormalig Fear Factory-gitarist Dino Cazares. En het klinkt als... tja, Fear Factory natuurlijk. Maar dan wel heel wat strakker en extremer. Compacte, puntige songs met prachtige uitgebalanceerde dynamiek. De zanger is ook geweldig en kan naast het brutere brulwerk ook overweg met de sporadische melodieuze passages. En wat een drummer. Over dit prima geproduceerde album valt niets negatiefs te zeggen. Zoals de zanger al meldt in één van de songs: "This threat is fucking real!"

avatar van andnino
Pluspunten: MEESTERdrummer Tim Yeung + De Riffmeister Dino Cazares... dat kan al niet meer misgaan, superieure drum en riffpartijen dus, lekker pakkende nummers, lekkere 'fuck you' attitude.

Minpunt: waarom nou die cleane vocalen in die heavy nummers?

Heerlijke plaat met erg verslavende nummers.

avatar van andnino
Nog een minpunt.. die productie had imo wel wat bruter gekund, ik vind het hier en daar wel een beetje slap klinken eerlijk gezegd

avatar van lazerus
Staan een aantal lekkere nummers op.
Vette riffs, vette drums, maar het blijft me
niet een album lang boeien..

Bij de meeste tracks denk ik de eerste
20/30 seconden.. BRUUT!!! Het pakt me
dan echt bij de strot, maar daarna zakt
het weer in.. Ik kan niet echt de vinger op
de oorzaak leggen. Misschien de zang
of de verdere uitwerking van de nummers.

bro
Er valt weinig op te merken op deze cd vind ik, maar je voelt wel direct dat er een mysterieus ingrediënt mist die de levensduur van deze cd kan garanderen.

avatar van Don Cappuccino
Geweldig debuutalbum van Divine Heresy met Dino Cazares (Fear Factory, Asesino). Erg goede riffs en het drumwerk van Tim Yeung is niet normaal! De nummers zitten erg goed in elkaar en de zang van Tommy Vext tillen de nummers naar een hoger plan, iets wat ik bij de opvolger compleet niet heb. Zijn cleane zang op dit album is echt geweldig en op Closure kun je dat het complete nummer horen! Alle nummers zijn raak, 4,5 ster.

bennerd
Brute metalplaat met een aantal erg goede songs (Savior Self!). De cleane zang is met momenten heel erg vreemd ingepast, maar dat is geen al te groot minpunt. Cazares levert hier weer erg sterke riffs af en Tommy Vext (die een jaar na deze plaat uit de band gezet werd) weet een vette strot op te zetten. Tim Yeung krijgt hier blijkbaar veel lof, maar ik vind hem hier redelijk irritant klinken. Desalniettemin is Bleed the Fifth een fijne soundtrack voor het vernielen van je meubilair.

avatar van Don Cappuccino
Mijn vader was laatst Bad Wolves aan het luisteren en daar is Tommy Vext de zanger. Toen dacht ik: ''Divine Heresy, daar heb ik al lang niet meer naar geluisterd''.

Vanmiddag weer gedraaid en ik moet zeggen dat deze plaat nog steeds als een huis staat. In zekere zin brengt Divine Heresy dezelfde combi van staccato metal en melodieuze refreinen als Fear Factory, maar toch zijn er genoeg verschillen vergeleken met Fear Factory. Ten eerste zijn de deathmetalinvloeden een stuk sterker, niet à la Soul of a New Machine met een groezelig Napalm Death-geluid, maar een modern precisiebombardement met een flinke dosis metalcore. Tim Yeung knalt enorm op deze plaat met bakken aan ratelende dubbele bass, blastbeats en snelle fills, maar toch vloeit alles ook heel lekker.

Het riffwerk van Cazares is messcherp op deze plaat, hij is enorm op dreef. Met Tommy Vext had Cazares een erg goede zanger in Divine Heresy die overtuigend brult, maar ook sterke cleane vocalen neerzet die wel richting Amerikaanse radiorock/metal gaan, maar in combinatie met de brutere instrumentatie erg goed werken. Op de afsluiter Closure gaat de band zelfs volledig radiorock/metal en laat Vext horen wat hij nu bij Bad Wolves doet, ook zou een band als Five Finger Death Punch deze track kunnen pennen. Het is voor mij een hele vreemde eend in de bijt op de plaat: ik ben er niet zo enthousiast over, maar het past ook compleet niet bij de rest van de plaat. Toch is het enige minpunt aan deze plaat en blijft Bleed the Fifth een knaller van een moderne metalplaat. Jammer dat hij niet beschikbaar is op streamingdiensten.

avatar van andnino
Closure is het enige nummer dat ik me nog kan herinneren van deze plaat, waar verder alleen het artwork en de titel me altijd bij zijn gebleven . Maar op basis van jouw woorden moet ik het misschien toch eens een herbeluistering geven.