Hallo Venray - Coffee and Cake (2022)

Label: Excelsior

9. Mailbox (3:54)
  10. Matrix (2:23)
  11. Lucky (3:42)
avatar van Lura
Helaas was ik Henk Koorn en zijn mannen na de uitstekende albums The More I Laugh, the Hornier Due Gets! en de dubbelcd A Million Planes to Fly uit het oog verloren. Dit Haagse trio ontleende hun groepsnaam ooit aan het NCRV-radioprogramma Los Vast dat in de jaren 80 op Hilversum 3 vanaf een locatie in Nederland werd uitgezonden. Presentator Jan Rietman begon de show altijd met Hallo, gevolgd door de plaatsnaam waar men was.

Gelukkig kreeg ik onlangs ter recensie het nieuwe album Coffee and Cake toegestuurd. De titel verwijst naar het openingsnummer Jazz. Koorn hierover : “Het lied speelt zich af op de begrafenis van Louis Debij, drummer van talloze Nederlandse hits en ik heb hem vaak in de studio in levende lijve mogen meemaken.”. Debij was een bijzonder veelzijdige drummer, die zijn carrière in de jaren vijftig begon in de jazz muziek.

Het trio krijgt op Coffee and Cake slechts alleen op At Night (contrabassist Yannos Taskos en altvioliste Anastasia Krivosheina) en op Mailbox (Lucky Fonz III). Ondanks de sobere inkleuring weten ze in hun “happy sad songs” eenvoudig de aandacht van de luisteraar vast te houden. Zowel in de meer ingetogen songs als in een uptemponummer als Matrix. De tijd lijkt weinig vat te krijgen op deze Haagse band.

Helaas heb ik de band nog nooit live gezien, maar dat ga ik binnenkort zeker doen. Coffee and Cake laat een band horen, die nog steeds urgent blijkt te zijn.

Hallo Venray live :

avatar van spoiler
Een nieuwe Hallo Venray. Altijd goed en live ook echt een aanrader

avatar van philtuper
Lura schreef:

Ja ja, dat weten we nu wel. Eigenlijk is het een schande dat jij, als gerespecteerd muziekliefhebber, hier pas zo ontzettend laat bij uitkomt. Er liggen al 3 decennia pophistorie achter je. Maar goed, beter laat dan nooit. Ik zou zeggen: ga in retroperspectief alle albums terugluisteren en geef deze mannen de credits die ze verdienen. In mijn ogen is Hallo Venray een icoon binnen de Nederlandse popgeschiedenis. De albums zijn stuk voor stuk meer dan de moeite waard en live is het iedere keer een feest. Tis bijna gênant te noemen dat deze sympathieke gasten eigenlijk zo onder de radar zijn gebleven. Eerlijkheidshalve moet ook gezegd worden dat Henk Koorn & co en commercieel denken ook geen match zijn. Nooit geweest. Henk vond het volgens mij allemaal wel prima zo, en dat is ook wel charmant. Maar de muziek, dat staat wat mij betreft, staat voor kwaliteit. Nu al zin in dit nieuwe album en een live concertje er achteraan!

avatar van ohmusica
Deze coffee and cake is voor (muzikale) fijnproevers. Of is het muziek fijnproevers? Erg prettig om naar te luisteren.