Normaal - Ojadahits (2022)

Label: Music on Vinyl

16. Rechttoe Rechtan
  17. Vulgaris Magistralis
  18. Bierpotpourri [Live]
  19. Doe Niet Zo Moeilijk
  20. ‘T Wurt Tied (Dat Wi-j Weer Es Goat Dansen)
  21. Doe Effen Normaal
  22. Now En
  23. Krachttoer
  24. Ik Kom Altied Weer Terug
  25. Rennen of Stilstoan
  26. Zundag
avatar van vielip
Nóg een verzamelaar van Normaal? Dat was m'n eerste gedachte. Maar na bestudering van de tracklist is deze toch wel geinig. En dan met name omdat er echt van alle periodes nummers op staan. Bij eerdere verzamelaars was er altijd wel een periode die ontbrak. Meestal vanwege rechten kwesties. Bij deze gaat het toch echt behoorlijk breed. Hebben we daar muzikaal gezien iets aan? Tsja, de meesten zullen zeggen dat het naarmate het einde toe steeds minder wordt. Daar ben ik het ten dele mee eens. Want van de latere nummers mogen Ik kom altied weer terug, Now en, Doe niet zo moeilijk en Doe effen normaal er absoluut zijn. Dus leuk dat die eens op een verzamel album terecht komen.

avatar van Dirkrocker
Latere nummers mogen er zeker zijn. Ook rennen of stilstoan is en prachtig nummer. Verrassend is wel ook dat ook zundag erop staat. En nummer wat op de nieuwe plaat staat die ze vorig jaar hebben uitgebracht. Maar verder dacht ik idd alweer en verzamelaar. Heb ze tot nu toe altijd wel gekocht, omdat je toch als liefhebber van de groep het compleet wil houden. Maar ga nu wel verdacht veel op geldklopperij lijken. Heb alle originele albums en de tot nu toe verzamelaars. Dus de meeste nummers al tig keer op lp of schijf staan, en ik denk met mij nog vele andere høkers. Dus tot nu sla ik deze maar ff over, totdat ik op en zwak moment hem ziet liggen of tegenkom en het dan toch weer niet kan laten

avatar van gaucho
vielip schreef:

Het is waar dat dit een carrière-omspannend overzicht is, voorzover je zoiets op twee plakken vinyl (want het is een dubbel-LP dames en heren, geen CD) kunt samenvatten. En hoewel er goede en interessante keuzes zijn gemaakt - zowel de Telstar/Killroy- en de WEA als de CNR- en Mercury/Universal-tijdvakken zijn vertegenwoordigd - heb ik het gevoel dat ze juist hun sterkste albums hebben overgeslagen.

Na de nummers 4 en 5 (uit hun Killroy-tijd, t/m 1978) schakelt deze verzamelaar meteen over naar Deurdonderen uit 1982, daarbij de albums D'n Achterhoek Tsjoek en Høken is Normaal volledig negerend. Nummers als Hendrik Haverkamp, Marie en De Motocross is O.H.I.O. behoren naar mijn idee toch wel tot de essentiële Normaal-singles en hadden hier eigenlijk op gemoeten. Maar misschien vonden de samenstellers dat de balans dan toch weer teveel zou doorslaan naar de beginperiode; daar valt wat voor te zeggen.

Van de latere hits en albumtracks zijn best goede keuzes gemaakt, veelal de toch meer rockende nummers. Dus per saldo is deze collectie best O.H.I.O. De enige verzamel-LP die ik heb van Normaal - naast een flink aantal singles, reguliere LP's en een dubbel-CD - is Stark wark (1980-1983). Maar die beperkt zich slechts tot enkele jaren. Dan zou dit wellicht een mooie aanvulling kunnen zijn, temeer daar mijn LP-collectie stopt bij Steen, staal en sentiment. Mocht ik 'm prettig geprijsd tegenkomen (maar hoe groot is die kans tegenwoordig?), dan neem ik 'm mee. Albumtitel en hoes zijn ook leuk gevonden.

Hij is gelimiteerd tot 3500 exemplaren, op geel vinyl en prijzen variëren van drie tot vier tientjes, zie ik. Ben bang dat-ie onder de 30 euro niet te vinden zal zijn...

avatar van vielip
gaucho schreef:
daarbij de albums D'n Achterhoek Tsjoek en Høken is Normaal volledig negerend. .

Ja nu je het zegt...dat is best kwalijk eigenlijk. Toch twee van hun beste lp's in mijn oren.

avatar van Dirkrocker
Hahaha mij was dat ook totaal nog niet opgevallen. Feit is natuurlijk wel dat je genoeg verzamelaars heb, waar aan dat werk wel voldoende aandacht word besteed. Maar idd heel bijzonder, want idd dn achterhoek tsjoeken høken is normaal horen zeker weten tot de betere werken van Normaal.

Leuke dubbelaar op vinyl, met recentere nummers. Dat maakt deze compilatie de moeite waard om aan te schaffen: 4,5 sterren.