The Cult - Under the Midnight Sun (2022)

Label: Black Hill

1. Mirror (3:48)
  2. A Cut Inside (3:59)
  3. Vendetta X (3:23)
  4. Give Me Mercy (3:37)
  5. Outer Heaven (4:54)
  6. Knife Through Butterfly Heart (6:04)
  7. Impermanence (4:13)
  8. Under the Midnight Sun (5:04)

avatar van Aazhyd
Acht nummers, 35 minuten? Dat houdt niet echt over, he?

avatar van Arjan Hut
Van wat ik tot nu toe gehoord heb, zullen het prachtige minuten worden.

avatar van vielip
En ik blijf het herhalen; beter 38 minuten genieten dan 60+ minuten waarvan ik de helft wil skippen.

avatar van Aazhyd
Give Me Mercy klinkt in ieder geval OK. Het is wel weer typisch Cult van de laatste jaren: doorsnee rock, nix bizonders.

Aazhyd schreef:

Dat is dan wel jammer. Hoop eigenlijk op een nieuwe wending, zoals destijds met het titelloze album uit 1994. En helemaal mooi zou het zijn als ze zouden terugkeren, in een bepaalde vorm, naar het geluid t/m 1985....maar dat is een illusie, weet ik.

avatar van Aazhyd
Nieuwe wending kan je vergeten. The Cult vindt het al jaren wel best en gaat gewoon door op dezelfde voet.

avatar van steve harris
Laat the Cult maar mooi the Cult blijven en doen waar ze goed in zijn.... ik kan niet wachtten (tot 7 oktober )

avatar van Chameleon Day
Ik heb er ook zin in...blijf een zwak houden voor mijn jaren 80 helden. 'Love' echt helemaal kapot gedraaid destijds...samen met m'n tiener-maten....'Phoenix'!

avatar van EttaJamesBrown
Hier word ik wel blij van. Give me mercy klinkt prima. Soms moet je ook niet meer willen.

A cut inside is ook redelijk geslaagd.

avatar van Rainmachine
Ook een oude favoriet van mij, zeker de pre Electric periode. Er waren later wel een paar leuke rock platen maar ik merk dat wanneer ik The Cult draai het eigenlijk altijd oud werk is. Maar Give Me Mercy klinkt inderdaad lekker, Ian is nog goed bij stem, lekkere bas ook. Zwakke factor vind ik dan weer Billy Duffy die (in de clip) schijnbaar de Amerikaanse cliché rocker uit wil blijven hangen met zijn gitaar riffs en poses. Maar ben zeker benieuwd naar het album.

avatar van Juul1998B
A cut inside klinkt goed zeg!
Give me mercy idem dito, ik ga dit album zeker luisteren!
Ben ik trouwens de enige die vindt dat als de zanger van the cult uithaalt hij op sommige momenten iets wegheeft van hoe Ian Curtis van JD uithaalt?
Ik denk dat ik de enige ben ja

avatar van pos
pos
The Cult is zo'n band waar ik een enorm zwak voor heb ook en die ik al volg sinds ze nog Death Cult heten. Zelfs de meest simpele deuntjes als Wildflower of Peace Dog kan ik nog steeds erg goed pruimen. De 2 uitgekomen singles vind ik erg geslaagd dus kom maar op zou ik zeggen met die plaat.

avatar van GrafGantz
Juul1998B schreef:
A cut inside klinkt goed zeg!
Give me mercy idem dito, ik ga dit album zeker luisteren!
Ik denk dat ik de enige ben ja

De meeste mensen horen er echo's van Jim Morrison in. Tot die groep horen bijvoorbeeld de heren Manzarek en Krieger, maar vreemd genoeg niet dhr. Densmore: Manzarek–Krieger - Wikipedia - en.wikipedia.org

avatar van Chameleon Day
Ian Astbury was dan ook ooit de reïncarnatie van Jim....volgens Manzarek en Krieger....stelletje wappies!

avatar van Chameleon Day

Eerste nummer van het album dat ik hoor. Prima song. De rockclichés, waar ik beetje bang voor ben, blijven gelukkig binnen de perken. Heb zin in vrijdag!

avatar van Aazhyd
Wie heeft die oerlelijke hoes eigenlijk bedacht?

avatar van Chameleon Day
Ik vind hem eigenlijk wel aardig..,,

avatar van Premonition
Bzg? Bijna zeer goed of band zonder gêne….

avatar van Chameleon Day
OK. Dat was luisterbeurt numero uno. Album opent redelijk, maar wel wat gladjes voor Cult-begrippen. Stevige bas. Geen rockclichés. Astbury is goed bij stem.

'A Cut Inside' is stukken beter. Met mooie subtiele melodische wendingen in de zanglijn. Paar kleine rockclichétjes (aan het eind). Maar zeker niet storend. Fijn nummer.

'Vendetta X' is geleend van de late Simple Minds. Kan niet anders. Maar wat steviger uitgevoerd. Kan er net mee door. Maar ben niet overtuigd. Geen rockclichés.

'Give me Mercy' heeft bij het begin ook meteen die wat hemelbestormende late Simple Minds vibe. Zit hem ook in de bas denk ik. Redelijk nummer hoor, daar niet van. Wat te veel coupletje-refreintje. Geen rockclichés. Da's positief.

'Outer Heaven' is op het eerste gehoor voor mij de zwakke broeder van het album. Die synthviooltjes kunnen echt niet. Kitsch. De powerbas en drums spreken me hier niet zo aan. Weinig rockclichés. Da's nog steeds positief.

Met 'Knife Through ...' gaat het niveau gelukkig flink omhoog. Mooi intro. Met ingetogen synths. En een ingetogen Astbury. Mooi slidegitaarlijntje van Billy. Fraai. Drums wel wat te vet. Gitaar zet aangenaam, ietwat proggy aan. Maar niet verkeerd. Mooie ontwikkeling in de song. Uitstekend nummer. Wel wat rockclichés (de gitaarsolo). Maar op een lekkere manier. En het is natuurlijk wel The Cult.

Met 'Impermanence' gaat het niveau nog wat meer omhoog. Heerlijke postpunk baslijn op de voorgrond! En fijn atmosferisch, licht dramatisch gitaarwerk. Tikkeltje gotisch misschien. Veel melancholie. Geen enkel rockcliché. Beste nummer van het album?

De afsluiter houdt het niveau redelijk vast. De synthviolen kunnen hier echt wel! Nochtans behoorlijk zoet. Maar niet te storend. Cliché rocksolo-elementen wel aanwezig, maar binnen de perken.

Al met al een redelijk album. Meer luisterbeurten volgen nog wel - het kost ook niet veel tijd om te beluisteren

Premonition schreef:
Bzg? Bijna zeer goed of band zonder gêne….

Algemeen gangbare MuMe-afkorting voor: bezig....dacht ik.

Lang niks meer van The Cult beluisterd, was een beetje uit het beeld verdwenen bij mij. Vreemd want deze band kon bij mij nooit kapot, zeker een groot liefhebber van hun muziek, zeker in de jaren '80. Ga deze zeker eens beluisteren.

avatar van Breedbek
Muzikaal zat 't meestal wel snor, maar de trillende uithalen van Ian Astbury gaan me op deze lp irriteren.

avatar van Michiel Cohen
1,5
Dit kan echt niet meer. We leven in 2022.

Michiel Cohen schreef:
Dit kan echt niet meer. We leven in 2022.

Ik vond alleen de kitschviooltjes in Outer Heaven echt niet kunnen in 2022. Verklaar u nader. Mis je wellicht zware electrobeats en autotune?

avatar van Premonition
Best een aardig album van The Cult, wat ik eigenlijk niet had verwacht. Ian is prima bij stem en Billy strooit weer met lekkere riffs. De Simple Minds bombast valt mij eigenlijk wel mee.

0,5
Een keer beluisterd. Eerste gedachten: erg zwak helaas. Mening kan nog veranderen na meerdere luisterbeurten maar ik verwacht het niet eigenlijk.

The Cult kan veel en veel beter. Dit brengt men uit en veel betere muziek released men niet officieel maar is dan in demo vorm te beluisten op de The Cult box set bijvoorbeeld die je niet kan kopen vanwege beperkte oplage of enorm hoge prijzen (niet te betalen). Erg jammer deze keuzes van zo'n topband want dat is het wel maar zij denken er duidelijk anders over. In recente interviews is Ian ook vaak erg moeilijk te volgen, leeft in zijn eigen wereld lijkt, moeilijke gedachten, zinsbouw en woordgebruik. Dat maakt mij verder niet uit als de muziek maar goed is. Dit album lijkt echter wel in het verlengde daarvan te liggen helaas, alles klinkt hetzelfde en flauw, geen lekkere hooks, goede ritmes, het doet mij niet veel, ik krijg geen hoogte van de muziek. De rock kant van de band is duidelijk overleden en daarin kunnen ze nogmaals zo goed zijn. Meteen na het album speelde The Rain, wat een overgang gelijk, lijkt wel een totaal andere band ..

avatar van Dieter
0,5? Stem dan niet!

Gewoon een lekker album van The Cult.