A Slice of Life - Tabula Rasa (2022)

Belgiƫ
Uitgebracht in eigen beheer

1. 2 Faced (4:37)
  2. Sweet Darkness (3:28)
  3. Matterhorn (4:01)
  4. Seven Days (4:07)
  5. Goodbye (4:01)
  6. Cavern (4:38)
  7. Anywhere but Home (4:46)
  8. Run for Cover (3:12)
  9. What Doesn't Kill Me (3:20)
  10. In Your Shade (3:02)
  11. Fortress of Solitude (3:41)
  12. Animal Instinct (4:03)
  13. Coraline [The Foreign Resort Mix] * (4:04)
Zeven gouden jaren worden vaak gevolgd door een net zo lang durende zwarte periode. Geen slechte week en een Friday I’m In Love heropleving voor Dirk Vreys. Het leven is zwaar en moedeloos vermoeiend geworden. Het persoonlijke verdriet krijgt een behoorlijke knauw als zijn ouders in een tijdsbestek van anderhalf jaar komen te overlijden. En dan ben je een wees en volledig op jezelf aangewezen.

De gelukmomenten haalt hij uit het optreden, samen met zijn zoon Jarne in de The Cure tributeband The obsCURE, het verdriet parkeert hij voor dat andere project A Slice Of Life. Als zanger/tekstschrijver staat Dirk Vreys op de voorgrond, maar onderschat het aandeel van de overige bandleden niet. Met de twee gitaristen Wim Kempenaers en Guy Wilssens, bassist Nelson Da Silva, toetsenist Emmanuel Schaeverbeke en drummer François-Xavier Reimeringer vormt hij een stabiele geoliede eenheid.

Het leven is een grote ergernis. God schiep de wereld in zeven dagen en maakt er een grote puinhoop van. De zelfvernietigende lost weekend song Seven Days heeft het startpunt in deze persoonlijke ellende. Hoe hard je ook vooruit rent, het verleden kan je niet ontvluchten en zal je uiteindelijk inhalen. Het lichamelijke verval, de dierlijke overlevingsdrang, de mentale aftakeling en de acceptatie daarvan.

De vooruitgeschoven single geeft een goed geschetst beeld van hoe deprimerende zware postpunk uit begin jaren tachtig met driftige alternatieve nineties Belpop in het huwelijk treedt. Zo mooi dat die experimentele vooruitstrevende fase in de sound van A Slice Of Life zijn weg vindt. De band verloochend hun afkomst niet en levert met deze verrassend sterke single een heerlijk voorgerecht af. Een delicatesse welke ons smullend doet verlangen naar meer.

Die honger wordt nu met Tabula Rasa gestild. Het opgefokte Run For Cover is namelijk nog gejaagder, nog onheilspellender en nog dramatischer. Dat de rusteloze nachten van voorganger Restless nog niet voorbij zijn, bewijst de elektrodance remake van Coraline wel, welke de finishlijn van de cd versie van Tabula Rasa gehaald heeft.

Dirk confronteert het brein met de donkere kanten van de zelfkant, en gaat de uitdaging aan om deze schaduwdemonen een passende plek in het bestaan te geven. Tabula Rasa beantwoordt geen levensvragen, maar gaat wel het uitnodigende gesprek aan. Tabula Rasa heft blokkades op, maar opent geen doodlopende wegen.

Tabula Rasa maakt van een dagdromerig afscheid een nieuw begin, een doorstart zonder eindbestemming. Goed vertrouwen en de twijfel van het wantrouwen. Isolerende eenzaamheid en de behoefte om dit alleen contactloos te aanvaarden. Winnen is elke dag een stukje minder verliezen. In Your Shade bestrijdt de complexe normalisatie van het voorspelbare gezinsleven, waarbij ontrouw gedrag publiekelijk getolereerd wordt.

In de mistige coldwave van Two-Faced zit de pijn al verborgen. Klaar om zich in de opgelegde Dr Jekyll and Mr Hyde maatschappij te openbaren. Het loodzwaar wegende ijzeren masker sluit alle ademende emoties af. Vlak, leeg, zielloos, dood. Cavern maakt het hoofd leeg en ruimt de vergeelde spinnenweb jeugdherinneringen op.

Toch is Tabula Rasa in alles ook een opbeurende plaat. Het stevig rockende Sweet Darkness is de erkenning van de schoonheid van de duistere kanten van een mens. De verslavende behoefte naar die voedende onvrede beantwoordt door de diepe echoënde drumslagen welke als een doorgedraaide levensklok de tijdsdruk opschroeft. Matterhorn is een venijnig liefdesliedje volgens de basis punkrock principes, dus het zwarte humor rouwrandje blijft gelukkig intact.

Tabula Rasa, de reine kinderlijke leegte van het niets. Gehersenspoeld door geamputeerde geloofsovertuigingen, opgedrongen zelfredzaamheidprogramma’s, amicale bezigheidstherapieën en andere psychologische spelletjes. Tabula Rasa is een ouderwetse donkere postpunkplaat, met een duidelijke twist naar het heden. De in slaapmodus uitgeschakelde vleermuizen zullen weer ontwaken en heersen. Een nieuwe nacht met uitgespeelde gokkansen. Een beschimmelde nieuwe maan schittert aan de benevelde horizon, omgeven door bevlekte lichtpuntjes.

A Slice Of Life - Tabula Rasa | Rock | Written in Music - writteninmusic.com