Black Sabbath - Sabotage (1975)

3,77

Label: Vertigo

1. Hole in the Sky (4:00)
  2. Don't Start (Too Late) (0:49)
  3. Symptom of the Universe (6:29)
  4. Megalomania (9:40)
  5. The Thrill of It All (5:55)
  6. Supertzar (3:43)
  7. Am I Going Insane [Radio] (4:16)
  8. The Writ (8:10)
  9. Blow on a Jug * (0:23)
138 BERICHTEN 8 MENINGEN
avatar van vielip
geplaatst: 14 juni 2013, 12:08 uur [permalink]
Heb 'm nu een aantal keer geluisterd. Er staat eigenlijk geen (echt) slecht nummer op wat mij betreft. Misschien is enkel Supertzar wat minder. Het valt in ieder geval wat uit de toon vind ik. Megalomania is hier nu op dit moment de favoriet maar dat wil niets zeggen over de overige nummers. The Writ en Hole in the sky zitten op het vinkentouw.

avatar van nclo
geplaatst: 24 augustus 2013, 17:49 uur [permalink]
Misschien wel het meest onderschatte album van deze mannen. Wanneer ik de cd in mijn radio stopte om hem te beluisteren werd ik gelijk van mijn sokken geblazen door Hole in the Sky. Wat een geweldig nummer is dat . Op basis hier van verdiende dit album minstens een punt of 2. Geniale zet om daarna een instrumentaal rustig nummer er achter te plaatsen en vervolgens hoor je de bonkende gitaren van Iommi bij Sympton of the Universe met evenveel power als het eerdergenoemde nummer. Hier laat Ozzy andermaal zien waarom hij een uitstekende zanger is. De rest van het album is vrij experimenteel met het nodige resultaat. Megalomania en Am I Going Insane brengen een eigen sfeer waar ik wel van hou. Supertzar is hier idd nogal een vreemde eend in de bijt, omdat het niet echt strookt met de rest van het album. Maar het laat wel de experimentele gedrevenheid van deze mannen zien. Een meesterlijke duim voor deze mannen en een terecht album dat ''13'' uit mijn top 10 gaat verdrijven. Chapeau!

geplaatst: 24 augustus 2013, 20:19 uur [permalink]
Ik kan me alleen "Am I Going Insane" nog herinneren als aardig nummer. De rest was niet voor mij weggelegd. Groot verschil met z'n voorganger.

avatar van freakey
geplaatst: 24 augustus 2013, 20:28 uur [permalink]
berken schreef:

Ik vind het raar dat Am I Going Insane meer indruk maakt dan Symptom of the Universe of Hole in the Sky....

Cured
geplaatst: 25 augustus 2013, 08:25 uur [permalink]
Het laatste album met Ozzy die nog zeker de moeite waard is. Ik vind met name de eerste helft best te pruimen met een sterke opener en een goed vervolg met Symptoms. Megalomania vind ik niet zozeer erg goed, maar eerder interessant. De 2e helft vind ik ook weer deels 'interessant' en zo blijven mijn Ozzy albums met BS op 3 steken, nml. de eerste 3. De rest t/m Sabotage vind ik echt niet slecht, maar zo ruim voldoende ongeveer. De 2e helft van de jaren 70 BS moeten we maar snel vergeten op een paar nummers na.

avatar van glenn53
geplaatst: 25 augustus 2013, 11:58 uur [permalink]

Inderdaad, zeer merkwaardig.

avatar van vielip
geplaatst: 25 augustus 2013, 12:32 uur [permalink]
freakey schreef:

Dat deuntje van 'Am I going insane' blijft wel veel makkelijker in je kop hangen dan die andere twee. Dat zal er wel mee te maken hebben gok ik?

geplaatst: 25 augustus 2013, 12:48 uur [permalink]
vielip schreef:

Dat zal het inderdaad wel zijn. Het had ook een bepaald "Alice Cooper-gehalte" dat mij wel aansprak. Ik zal ook zeker niet beweren dat dit het beste nummer was. In Symptom of the Universe zitten zeker elementen die mij aanspreken maar als ik het refrein hoor gaat het voor mij toch een kant op die mij niets zegt. Hetzelfde geldt voor Hole in the Sky. Het wordt voor mij allemaal een beetje zeurderig saai.

avatar van freakey
geplaatst: 25 augustus 2013, 21:46 uur [permalink]
vielip schreef:

Tja... Waldolala ook....

geplaatst: 26 augustus 2013, 10:02 uur [permalink]

Tja... Waldolala ook....

Ja, daar heb ik dat ook bij. Ook een aardig nummer, toch?

avatar van HugovdBos
geplaatst: 27 november 2013, 19:28 uur [permalink]
Sabotage is het zesde album van Black Sabbath waarbij ze een zeer sterke reeks met albums hebben afgeleverd. Sabotage is niet meer van het hoge niveau van zijn voorgangers maar toch staan ook hier een aantal goede nummers op.

Het album opent gelijk al sterk met Hole in the Sky een nummer waarbij Ozzy zeer goed bij stem is en muzikaal gezien Tony Lommi er weer vrolijk op los beukt. Daarna volgt net als op de voorgaande albums weer een instrumentaal deel die me deze keer niet echt weet te ontroeren. Ook Symptom of the Universe weet me niet echt te raken, het klinkt allemaal wat simpel en het nummer verrast niet echt. Alleen op het einde komt er een instrumentaal deel waardoor de samenhang er wat in ontbreekt.
Megalomania verrast dan weer wel met heerlijke gitaarriffs die je beetpakken en Ozzy die goed in vorm is. Een nummer waar de sfeer goed wordt neergezet. The Thrill of It All is van een gemiddeld niveau, niet echt een song die erboven uitsteekt maar zeker ook niet slecht. Supertzar is een instrumentaal nummer wat in mijn ogen net iets te lang duurt, de opbouw is al goed maar het maakt het album wat onsamenhangend.
Met de twee laatste tracks Am I Going Insane en The Writ wordt het album nog wel waardig afgesloten, vooral Am I Going Insane is muzikaal gezien een mooi nummer.

Al met al is het een heel afwisselend album wat niet echt een samenhang lijkt te hebben. Veel nummers staan op zich zelf goed en zeker Megalomania en Hole in the Sky zijn schitterende nummers. Geen verkeerde plaat maar niet zo sterk als de reeks met albums die BS hiervoor heeft neergezet.

3.5*

avatar van De buurman
geplaatst: 28 november 2013, 21:10 uur [permalink]
Zonder Supertzar en Am I Going Insane was dit een topper geweest vind ik. Sabbath Bloody Sabbath is nog steeds mijn favoriet uit de classic Sabbath collectie. Deze is heavier, en misschien nog wel invloedrijker op de metal-opleving begin jaren '80.

avatar van Supersid
geplaatst: 13 december 2013, 15:47 uur [permalink]
Toch een flinke stap weg van de geweldige Sabbath-sound van de vorige platen. Ik vind 'm aanzienlijk minder, en dat gevoel zet zich naar het einde toe nog flink door...

avatar van AstroRocker
geplaatst: 16 december 2013, 12:04 uur [permalink]
Jammer Supersid, wat mij betreft is dit album het beste uit de Ozzy era. Hole in the Sky, Symptom of the Universe, Megalomania, het zijn klassiekers.

avatar van Lonesome Crow
geplaatst: 11 februari 2015, 22:39 uur [permalink]
Na het artistieke hoogtepunt "Sabbath Bloody Sabbath" waarin qua produktie en instrumentatie meer tijd als ooit in had gezeten gaan ze hierop weer enigzins terug naar de basis maar dan met minder overtuiging als vroeger.
Gevangen in hun eigen muzikale image, de laatste plaat in de oude klassieke Black Sabbath stijl.

Een veel te hard ingemixte zang op "Hole in the Sky", Ozzy's stem lijkt wel vervormd hierop afschuwelijk klink het.
Jammer deze loodzware song verdiende beter.
Dat aardige korte instrumentaaltje lijkt wel random op de plaat gekwakt, alsof het er niet thuis hoort.
Ook bij "Symptom of the Universe" is de zang veel te hard ingemixt, maar vooral instrumentaal is het 2de gedeelte wel heel goed.

"Megalomania" weet mij niet te overtuigen, dat mooie mysterieuze begin weet men qua sfeer niet door te trekken.
Vanaf een minuut of 3 gaat het over in een beukend ritme wat te weinig om het lijf heeft om zo lang te duren, daar kunnen de toegevoegde strijkers aan het eind niets aan veranderen.
"The Thrill of It All" vind ik geweldig, bombastisch begin en afwisselende sfeervolle stukken maken dat het als geheel helemaal klopt.
Het instrumentale "Supertzar" met koor is de perfecte filmmuziek bij een dramatisch einde ofzo.
Van mij hadden ze toendertijd wel een hele LP zo mogen maken, echt goed gedaan dit.

Als ik hiervan de LP gehad zou hebben zou ik alleen kant 2 gedraaid hebben, ook al heeft "Am I Going Insane" weinig om het lijf klinkt het lekker toegankelijk en is het een welkom rustpunt.
Op "The Writ" schreeuwt Ozzy weer de longen uit zijn lijf, vanaf een minuut of 4 wordt de logge song wat afwisselender maar onbedoeld werkt het rustige stuk vanaf een minuut of 5 op mijn lachspieren qua zang.
Het lijkt net alsof Ozzy elk moment in janken kan uitbarsten, luister er maar eens naar maar verder is het een uitstekende afsluiter.

Een hilarisch slechte hoesfoto trouwens, en daardoor wel onbedoeld grappig.
Op mijn CD-versie staat een hele goede live versie van "Sweet Leaf"als bonus.

avatar van gigage
geplaatst: 22 september 2015, 23:13 uur [permalink]
Ozzy schreeuwt de nummers aan elkaar (Hole in the Skyeye!!), zelfs bij het rustige laatste deel van Symptom of the Universe gaat hij maar door. Dat maakt het eigenlijk allemaal wel wat erg Metal en minder doom op zijn tijd. Ik vind het wel wat hebben.

avatar van De buurman
geplaatst: 21 februari, 21:00 uur [permalink]
Ik ben een fan van oude Sabbath, maar dan vooral van Vol. 4, Sabbath Bloody Sabbath en deze. De eerste drie hebben een paar geweldige tracks, maar het pakt me toch net wat minder. Vaak maar drie topnummers per album vind ik.

The Writ en Thrill Of It All staan in ieder geval in mijn persoonlijke top 15 van (classic) Black Sabbath.
Alles wat ik na Sabotage gehoord heb (met Ozzy dan) kan me totaal niet bekoren.

Wat me opvalt: iedereen heeft het natuurlijk altijd over de "riffmaster" Tony Iommi. Maar minstens zo belangrijk voor mij waren de geweldige vocale melodieën.

Al met al prima Sabbath album.

avatar van milesdavisjr
geplaatst: 12 maart, 10:54 uur [permalink]
Al met al is Sabotage toch een fractie minder dan zijn voorgangers. Waar op de voorgaande albums de 'doom' de boventoon voerde en de platen voorzien werden van wat mysterieuze akoestische stukken is dit meer recht toe rechtaan. Hole in the Sky kan mij zeker wel bekoren, Don't Start had van mij niet gehoeven. Symptom of the Universe kan mijn aandacht niet vasthouden.
Megalamonia is een vreemde eend in de bijt, heeft wat progrock achtige elementen maar duurt naar mijn mening veel te lang.
Supertzar voegt wat mij betreft ook niet veel toe aan het geheel. Nee, de inspiratie werd door de heren niet omgezet in krakers. De koek was simpelweg op aan het raken, al dan niet versneld door de verboden snoepjes die de heren tot zich namen.
Het is geen straf om deze plaat aan te horen maar de voorgangers staan toch echt op eenzame hoogte.