Black Sabbath - Sabotage (1975)

Label: Vertigo

1. Hole in the Sky (4:00)
  2. Don't Start (Too Late) (0:49)
  3. Symptom of the Universe (6:29)
  4. Megalomania (9:40)
  5. The Thrill of It All (5:55)
  6. Supertzar (3:43)
  7. Am I Going Insane [Radio] (4:16)
  8. The Writ (8:10)
  9. Blow on a Jug * (0:23)
Veruit hun beste Dio-loze album met Ozzy. Afwisselend album met psychedelische invloeden "Am I Going Insane [Radio] (4:16)" of lekkere BS beukers "Hole in the Sky (4:00) en Symptom of the Universe (6:29)". Jethro Tull vroeg ooit of Iommy hun gitarist wilde worden en na het beluisteren van deze cd begrijp ik dat wel. Iommy is veel meer dan een master of riffs!! Door de afwisseling een blijvertje! Ik draai hem al minstens 30 jaar

avatar van De buurman
Gamma123 schreef:

Dat was al in 1969. Je kunt hem zelfs als bandmember zien van Jethro Tull in de Stones-film Rock 'n' Roll Circus.

avatar van Zagato
Voor mij is alleen Am I Going Insane een zwakkere broeder, de rest is gewoon goed. Prima album!

avatar van Kronos
Bij mij staat deze van de twintig studioalbums pas op de vijftiende plaats en van de albums met Ozzy vind ik alleen 13 minder. Slecht is het zeker niet maar ik hoop nog altijd op die echte klik die sommigen er wel mee hebben.

Kronos schreef:

Hoop ik ook maar we geven het album beide 4 sterren.....

avatar van Kronos
Ik hoop natuurlijk op de klik van mensen die het album 5* geven.

avatar van vielip
Zagato schreef:
Voor mij is alleen Am I Going Insane een zwakkere broeder

In mijn ogen een meer dan prima nummer die perfect op het toch al zeer diverse album past.

avatar van milesdavisjr
Sabotage blijft een wat vreemde eend in de bijt. Het album voelt kil aan, de heren klinken bij momenten venijnig (Symptom of the Universe) maar is ook wel onevenwichtig. Hole in the Sky is wat mij betreft de beste song op deze schijf, wat een lekkere opener. Om het nummer dan te laten volgen door een niemendalletje als Don't Start is mij een raadsel. Symptom is op zich een prima song maar duurt 3 minuten te lang. Het hele album hangt van sterke momenten en langdradige stukken aan elkaar. Van een radiovriendelijke song als Am I Going Insane, naar een keiharde song als Symptom naar het progrock achtige Megalomania tot aan het akoestische getokkel van Don't Start, het is lastig om een lijn te ontdekken. Wellicht is dat ook wel deels de charme van deze schijf. Desalniettemin genieten alle voorgaande albums met Ozzy mijn voorkeur. De 5 sterren zal deze plaat dan ook van mij nooit krijgen, een dikke voldoende derhalve.

avatar van Zagato
Nog een kleine nabrander van mijn kant, die hoes?!

Wat heeft Bill Ward aan? Om van Ozzy nog maar te zwijgen. OK het is hier 1975 maar dan nog.....

Ik heb het in de Black Sabbath thread in het forum ook al gezegd. Sabbath blinkt niet uit op het hoezen front.

Zagato schreef:

Die 'maar dan nog' kan je wel achterwege laten volgens mij. Tenzij je dit veel beter vindt.

De meeste van hun hoezen vind ik best sterk, tot en met 1983. Daarna wordt het minder. Die van The Devil You Know is ook weer goed, maar daar staat helaas niet de naam Black Sabbath op.

Kronos schreef:

Nee is inderdaad niet beter. Blijft bij mij de vraag was Bill Ward op weg naar een balletvoorstelling? Ik zie het gesprek al voor me. Tony: Bill wat heb je aan? Doe in godsnaam mijn Jack maar aan dan lijkt het nog wat. Vervolgens komt Ozzy met een soepjurk binnen. Tony: ik geef het op, ik ga erbij zitten.

Ik vind de hoes met zijn bevreemdend effect anders perfect bij de sfeer van het album passen. Eigenlijk zoals bij alle cover art wel uit de Ozzy tijd. Al was met name Never Say Die! meer hoes dan album uiteindelijk. Nu ik erover nadenk is deze Sabotage misschien zelfs wel mijn favoriete Sabbath hoes aller tijden. Erg mooi het tezamen komen van een dominerend rood zwart contrast, het dingetje met de spiegel, en de extravagante kledij.

Deranged schreef:

Het is natuurlijk een kwestie van smaak maar het komt op mij over als op het laatste moment en weinig concept.

Ozzy in een gewaad met een groot kruis om zijn nek lijkt me vintage Sabbath. Bill Ward met zijn strakke rode broek die stond hem goed speelt vooral ook qua kleur een voorname rol in het geheel en past derhalve perfect in het plaatje. Het is mijn persoonlijke beleving dat het losbandige met een duister tintje zeer treffend de sfeer van het album weergeeft. Verder zie ik hier niets van enig 'laatste moment' in. Ik zie iets waar rijkelijke gedachtengang en werk in uitvoering aan moet zijn besteed. Meer dan menig hoes van wie dan ook uit om het even welk tijdperk vandaag de dag zal kunnen zeggen.

Deranged schreef:

We gaan er denk ik niet uitkomen......

Lijkt me ook niet nodig.

In ieder geval was het een mooie gelegenheid voor mij om tot het besef te komen dat deze cover art toch wel tot mijn favoriete ooit moet behoren.

Vind hem echt zeer kek.