Black Sabbath - Sabotage (1975)

Label: Vertigo

1. Hole in the Sky (4:00)
  2. Don't Start (Too Late) (0:49)
  3. Symptom of the Universe (6:29)
  4. Megalomania (9:40)
  5. The Thrill of It All (5:55)
  6. Supertzar (3:43)
  7. Am I Going Insane [Radio] (4:16)
  8. The Writ (8:10)
  9. Blow on a Jug * (0:23)
Wolfgang1975
Zeker geen slechte plaat. Haal echter het niveau van de eerste paar platen niet. Ik vind er zwakke nummers op staan; het traditionele instrumentale niemendalletje en de onthutsend zwakke single Am I Going Insane zijn de voornaamste voorbeelden. Supertzar vind ik ook niet al te best. De overige 5 tracks zijn goed tot zeer goed, maar niet uitmuntend.

avatar van AGE-411
Hier had Black Sabbath een dieptepunt bereikt.

Na het debuutalbum was het bergaf gegaan. Doch, omdat de dalende tendens moest gestopt worden, kwam Sabbath bloody sabbath uit, wat nog steeds het beste is wat Sabbath ooit gemaakt heeft.

Maar hier zet het zich verder. Nog dieptreuriger dan ooit.
Ik zou dit album zeker geen 1,0 geven zoals ik dat vroeger deed:
- Omdat ik toch niet meer stem
- En omdat technical ecstacy en Never Say die nog zwakker zijn, en ik dus nog een 1,0 en 0,5 moet uitdelen. (kan ze moeilijk alle2 0,5 geven aangezien TE klein beetje beter is dan NSD!)
- En omdat "hole in the sky "en het eerste deel van "symphtom of the universe" nog goed zijn.

avatar van Bulldozer
Smaken verschillen. Dit album is voor mij één van de beste Sabbath albums. Vernieuwend en krachtig. De albums die hierna kwamen ken ik nog niet zo goed maar mijn eerste indruk is niet echt positief.
"Megalomania", "The Thrill of it all" en "The Writ" vind ik absolute hoogtepunten.

Joy
hele goeie plaat, klassieker asje hety mij vraagt

ook ik heb hetzelfde bij ozzy, bij sabbath hoort ozzy en en andere zanger maakt de band weliswaar niet slechter maar het spreekt mij veel minder aan

een stem als ozzy, die heeft niemand, en dat is de kracht van oz

avatar van Mart
Ik vind dat Black Sabbath wat wisselvalliger is geworden na Master Of Reality: Vol. 4 en Sabbath Bloody Sabbath zijn opzich aardige albums met enkele goede tot zeer goede nummers, maar ik krijg bij beide albums niet echt een 'wow'-gevoel.

Sabotage is nóg een treetje lager; er staan hier veel zwakke nummers op (Supertzar, Megolomania, The Writ), zoals Wolgang al zei. Gelukkig staan er hier toch nog goede nummers op, voor mij zijn dat Hole In The Sky en Sympton Of The Universe. Geen slechte plaat dit, maar ook niet goed, dus 2,5*.

Joy
supertzar is de intermission van sabotage, vind het er wle bijpassen, niet echt een rocky nummer,, wel erg origineel gedaan

krijg altijd beelden door vechtende oermensen in bont

megalomania, met het onheilspellende begin, ozzy die vanuit de diepte langzaam komt aanzwermen, uitmondend in gekrijs en het wordt langzaamaan een stevig rocknummer

the writ ook al zon topper,beginnend met een hulende jankend man waarbij ik me voorstel dat ie ligt vastgeketend in de krochten van een ondergrons hol,ozzy zet weer in de toon is gezet, prachtig gedaan

begrijp eigenlijk niet goed wat je er nu zwak nvind

avatar van Mart
Tjah, smaken verschillen, blijkt maar weer. Supertzar vind ik gewoon een saai en irritant nummer met dat koor, Megalomania grijpt mij niet en ik voel geen spanning bij dat nummer, zelfde geldt ook voor The Writ. Maar zoals ik al zei, smaken verschillen

avatar van BlauweVla
Ik vind dit het meest neerslachtige album van de band.

avatar van AGE-411
Zowat alles op deze plaat is ongeloofelijk saai. Neem nu Megalomania. 9:40. Dat houd ik niet vol. Saai van de eerste tot de laatste noot.

De rest is ook tenenkrommend. Hole in the sky aardig en het eerste deel van Symphtom is goed.

avatar van kaztor
Ik vind de reacties nogal overdreven. Saai?

Ik vind alles eraan kloppen. Megalomania en The Writ zijn heerlijke epics die geen second vervelen, Thrill Of It All zet in met een superriff en heeft ook een heerlijk verder verloop. Supertzar vind ik heeml aardig gedaan en ook Radio mag ik graag horen. Het klinkt poppy maar heeft ook iets dreigends. Symptom Of the Universe is m.i. het beste Sab-nummer bar none.

Empyrium
Ik snap het ook niet, Hole in the Sky & Symptom of the Universe laat toch duidelijk horen waar oa. Metallica en Sepultura door beinvloed zijn.

Megalomania gaat werkelijk alle kanten op met een doldwaze Ozzy als middelpunt en de single Am I Going Insane is toch een heerlijke meezinger voor alle psychopaten onder ons.....

avatar van kaztor
Ach, misschien ligt het aan mij. Van de platen uit de Ozzy-periode die altijd neergesabeld worden heb ik vaak nog het meeste plezier.

avatar van Bulldozer
Ik heb het album onlangs nog eens beluisterd en het blijft gewoon een heerlijk duister juweeltje!

Joy
ik denk dat men vooral een zoveelste voor die tijd loodzware sabbath verwachte in lijn van voorgangers

deze is wat luchtiger, wat afwisselender en wat mij betreft weer eens ff wat anders omdat men het aandurfde juist nummers als een supertzar op te nemen

sfeervol zeker

avatar van James Douglas
Het album concentreert zich inderdaad op meer aspecten dan enkel de riffs van meneer Iommi. Het geheel klinkt wat 'atmosferischer'. 'Hole in the Sky' grooved als een bezetene en zo'n track als 'Megalomania' is toch fantastisch? Uitermate knappe plaat gezien de persoonlijke omstandigheden van de bandleden. Zelfs Ozzy zingt hier uitermate goed op.

stuart
Hole in the Sky !

avatar van wizard
Voor mij is deze plaat de overgang van de eerste 5 (steen)goede platen en de laatste 2 zwakke platen met Ozzy. De eerste 5 nummers zijn erg goed, daarna is het wel uit met de pret. Helaas.
De plaat begint heel hard met Holy in the Sky, slaat dan om naar een rustig gitaardeuntje, dat de stilte voor de storm die 'Symptom of the Universe' blijkt te zijn. Megalomania is in mijn ogen wel heel jaren '70: lang, rustig beginnen, en steeds harder worden. Maar wel leuk. En Thrill of it All heeft ook een leuk riffje.
Supertzar is een leuk voor de introtape voor een concert, maar niet zo midden op een album. Althans, in mijn ogen. Am I going insane en The Writ kunnen me niet boeien. Vooral Ozzy's stem die tegen het valse aanzit in het laatste nummer...bah. En dan die malle geluiden tussen de laatste 2 nummers in. Van mij had het niet gehoeven. Maar goed, ieder zijn eigen mening uiteraard.

wizard schreef:

MEESTERLIJKE cross-fade vind ik dat juist!

De manier waarop Hole In The Sky overgaat in Don't Start Too Late vind ik ook prachtig gedaan. Net alsof iemand een vloermat onder je vandaan trekt.

avatar van wizard
MEESTERLIJKE cross-fade vind ik dat juist!

Dat laatste kan ik alleen maar beamen. Daar werkt het inderdaad wel. Goed gevonden van die deurmat.

PriestMaiden
Een minder album dan de voorgangers vind ik dit niet. Ik vind de stijl van dit album gewoon meer gevarieerd. Hier staan heel wat prachtige nummers op zoals Hole in the Sky, Symptom of the Universe en Am I Going Insane.

danku voor het omhoogzetten

ik was hem uit het oog verloren maar heb hem meteen opgezet

ik vind hem nog steeds van kop tot staart erg goed, mede door de variatie en we horen hier eens een andere creatiever sabbath

het gespeel met allerlei 'intermissions' geven de muziek ondersteunen de sfeer van de plaat

avatar van Mart
Ik heb hem de laatste tijd wat vaker beluisterd, en eigenlijk is het een best goed album, alleen jammer van Supertzar en Am I Going Insane. De rest vind ik dik in orde en is lekker heavy. Vooral de (korte) gitaarsolo's in The Thrill Of It All vind ik heerlijk om naar te luisteren Ik verhoog mijn stem naar 3,5*.

avatar van Fat Men Hanzzz
Dit is mijn favoriete Black Sabbath album, hoewel de albums die ervoor zijn gemaakt, ook zeker niet slecht zijn. Sabotage gaat diep en is bezwerend.

avatar van James Douglas
Juist, die wollige productie (quote Ozzy) zorgt juist voor een andere sfeer dan bij de voorgaande Sabbath platen en dat kan mijn goedkeuring krijgen. Megalomania blijft een heerlijk krankzinnige song. Die galopperende riff van Iommi gecombineerd met Ozzy's waanzin is drugs voor de volumeknop.

avatar van vin13
Hoeveel versies zijn er eigenlijk, die van mij begint na de originele nummers met livenummers die niet vermeld staan.
Het boekje bevat geen informatie.

avatar van Von Helsing
lekker album van Black Sabbath en wat mij betreft de geboorte van Thrash Metal met songs als Symptom of the Universe. Sepultura en Metallica hebben goed naar die rif en drums geluisterd.

Die ledenlijst van Black Sabbath slaat trouwens nergens op, iedereen die ooit eens auditie heeft gedaan staat er tussen. Kan deze niet worden beperkt tot de leden die daadwerkelijk op een album heeft meegedaan?

Zelfs de broer van ex-kiss gitarist Mark St. John staat ertussen, die heeft welgeteld 3 dagen meegehuppelt in een oefenruimte......

avatar van orbit
Symptom of the Universe is geweldig, maar de rest is ook wel erg mager.. trash metal was nog ver ver weg.. Reign In Blood kwam 11 jaar later en werd geen moment te laat ingeluid, alle respect voor Ozzmeister overigens.

Berichten verplaatst naar Black Sabbath

avatar van Lau1986
Hier staat één van mijn favoriete nummers van Black Sabbath op, namelijk the Writh. Ozzy zingt hier gewoon perfect en instrumentaal klinkt het heerlijk.
Ook Megalomania vind ik een zeer sterk nummer. De rest is ook best aardig, maar deze twee schieten er boven uit.

je hoort ook wel dat Sabbath gegroeid is sinds het debuut.

avatar van Lau1986
orbit schreef:

Reign in Blood in niet het eerste thrash metal album wat er is uitgebracht. Tijdens de NWOBHM periode waren er al redelijk wat bands die een thrash aanpak hadden (Avenger bijv. )