José James - On & On (2023)

Soul / Jazz
Label: Rainbow Blonde

1. On & On (5:57)

met Diana Dzhabbar en Ebban Dorsey

2. Didn't Cha Know (5:02)

3. Green Eyes (11:01)

met BIGYUKI en Diana Dzhabbar

4. The Healer (5:52)

met Ebban Dorsey

5. Gone Baby, Don't Be Long (7:53)

met Ebban Dorsey

6. Out My Mind, Just in Time (2:43)
  7. Bag Lady (4:47)

met Diana Dzhabbar

avatar van panjoe
panjoe (moderator)
José is een man met smaak: na tribute-albums voor Billie Holiday en Bill Withers komt de soulvolle jazzzanger nu met een eerbetoon aan Erykah Badu op de proppen. Eentje om naar uit te kijken.

avatar van Poles Apart
De hoes lijkt me dan weer een eerbetoon aan Alice Coltrane?

Journey in Satchidananda

Poles Apart schreef:
De hoes lijkt me dan weer een eerbetoon aan Alice Coltrane?

Journey in Satchidananda

Klopt!

Na Billie Holiday en Bill Withers nu Erykah Badu.....

Ik vind cover-albums altijd een riskante onderneming, maar José heeft met z'n vorige projecten al laten horen dat hij er iets moois van maakt. En daarom durf ik het ook aan om hem live te gaan zien in Rotterdam begin maart.

Zijn zwoele stem, jazzy klanken met soulinvloeden doen het altijd goed. Of het dan om eigen nummers gaat of herbewerkingen. Nu ben ik met Erykah Badu veel minder bekend dan Billie en Bill, dus dat is dan gelijk ook al weer anders.

Elf minuten Green Eyes is trouwens een traktatie van jewelste!

Ik hoor op On & On een James in prima vorm. Heerlijk loom en relaxed. Ik verwacht niet anders van de man.

avatar van Broem
Ja, het klinkt allemaal lekker en relaxed. Mooie productie en wederom met smaak uitgekozen coverwerk maar mis toch die originele en creatieve albums die hij een aantal jaren geleden heeft gemaakt. Toen liet hij horen dat hij echt wel op eigen benen schitterende muziek kan schrijven, arrangeren enz. Dat wil niet zeggen dat ik hier niet graag naar luister maar hoop toch dat hij weer eens zelf aan het schrijven slaat. Man heeft gruwelijk veel talent. Kom op James.

avatar van Reijersen
José James houdt er wel van eens in de zoveel tijd een coveralbum uit te brengen. Hij deed dit al eens met de muziek van Billie Holiday en ook Bill Withers’ muziek is al door zijn vingers gegaan. In beide gevallen wist hij ons dat zeer smaakvol op te dienen. Vooral dat Billie Holiday coveralbum was heel goed uitgevoerd. En nu is dus Erykah Badu aan de beurt. Een stuk recentere en nog steeds actieve artiest dus. En zoals je van José James mag verwachten is de invalshoek vrij jazzy gekozen. Ook al kent hij zijn soul-eigenheimers ook wel. Een voordeel is dat de nummers in de basis al zeer sterk zijn, maar James weet er ook wel zijn eigen schwung aan te geven. Green Eyes is hier misschien wel de best uitgevoerde cover, maar ook Gone Baby Don’t Be Long is het beluisteren meer dan waard. José James doet het dus weer en laat horen dat coveren ook op een zeer goede wijze aangepakt en uitgevoerd kan worden.