Orbital - Optical Delusion (2023)

Electronic / Dance
Label: London

1. Ringa Ringa (The Old Pandemic Folk Song) (4:13)

met Mediæval Bæbes

2. Day One (5:16)

met Dina Ipavic

3. Are You Alive? (7:49)

met Penelope Isles

4. You Are the Frequency (4:38)

met The Little Pest

5. The New Abnormal (5:04)
  6. Home (5:18)

met Anna B Savage

7. Dirty Rat (5:16)

met Sleaford Mods

8. Requiem for the Pre-Apocalypse (5:20)
  9. What a Surprise (3:51)

met The Little Pest

10. Moon Princess (4:18)

met Coppe

avatar van Poles Apart
Dirty Rat (feat. Sleaford Mods)

avatar van Kos
Kos
Vind Dirty Rat redelijk teleurstellend.

avatar van panjoe
panjoe (moderator)
Vette track juist. Goed getimed ook zo, gezien de puinhoop in de UK.

avatar van Mausie
Mausie (crew)
Orbital Ringa Ringa is inmiddels ook uit, heerlijk zweverig

Dirty Rat vond ik wel aardig, maar Ringa Ringa is andere koek. Geweldig nummer. Had ook zo op The Brown Album kunnen staan, dus we gaan wel weer een stukje terug in de tijd. Maar als het zo goed is, hoor je mij niet klagen.

avatar van Mausie
Mausie (crew)
herman schreef:

Let je op Teunnis?

avatar van Eis-T
Ik ben heel benieuwd naar het album! Dirty Rat was prima maar moet ik waarschijnlijk gewoon nog wat vaker horen. Are You Alive? Is veel meer waar Orbital in hun kracht staat. Funny break meets halcyon meets are we here? Ik ben heel benieuwd!

Oh en waarschuwing voor wie wil pre-orderen: het vorige album van ze kwam er bij mij nog een brexit-tax overheen van de douane. Dit is er misschien eentje om je favo platenzaak/webshop mee te steunen.

avatar van davevr
Ringa Ringa is mediaeval babes, dat is Catherine Blake van Miranda Sex Garden voor de nerds

avatar van Gert P
Sorry maar niet mijn kopje thee.

avatar van Mr. Rock
Ik dacht heel even dat Antony Hegarty/Anohni meezong op Home.

avatar van Kos
Kos
Kos schreef:
Vind Dirty Rat redelijk teleurstellend.

Sterker nog, is duidelijk de minste track van het album.

avatar van Strangeways
Duidelijk de minste weet ik niet, maar ik vind de tweede helft van het album wel wat teleurstellend. Een aantal gastbijdragen had van mij niet gehoeven. Dan waren die van Alison Goldfrapp bijvoorbeeld een stuk passender. De eerste drie tracks en The New Abnormal zijn prima, verder komt dit kwalitatief niet in de buurt van hun werk uit de 90's en sla ik Wonky uit 2012 ook hoger aan.

avatar van MDekens
Ik vind het een heerlijke plaat, van begin tot eind pakt het mij en vooral het laatste nummer doet mij een beetje denken aan Trentemoller. Ik heb wel zin om dit op een festival te horen.

avatar van Mr. Rock
Dirty Rat is juist geweldig. Electronic met een beetje een rock/punk vibe. Spreekt me persoonlijk erg aan maar kan me voorstellen dat het een love/hate is. Het andere hoogtepunt is voor mij het fenomenale Are You Alive?

Na Dirty Rat is het beste er wel een beetje af. De laatste drie tracks gebeurt er niet zoveel boeiends meer waardoor hij een beetje als een nachtkaars uit gaat. Al hebben What a Surprise en Moon Princess nog wel hun momenten. Mooi album vol variatie.

avatar van RogerV
Wat een intens lelijke hoes

Verder een wisselvallig album. Er staat enkele toppers op. Day One is weer ouderwets Orbital engeltjesgeluid en The New Abnormal ook weer zo'n typische melodie die alleen Orbital lijkt te kunnen maken. En Ringa Ringa weet dat zelfs te combineren. Ook Dirty Rat vind ik een origineel nummer. You Are the Frequency is een beetje Orbital meets Sash!

Maar die laatste twee nummers vind ik echt missers. Die halen het helaas naar beneden.

avatar van AstroStart
Bonte verzameling van stuk voor stuk stuwende tracks, muv de laatste twee. Die zijn wat minder boeiend.

avatar van remcodurez
Te wisselvallig

avatar van FunkStarr
1,5
Ringa Ringa is fantastisch, en grijpt inderdaad wat meer terug naar het oudere Orbital werk. Dit is waarom ik naar ze luister. De rest valt inderdaad weer flink tegen en is ook niet mijn ding. Ik vind het ook onbegrijpelijk dat je met 1 zo'n sterk nummer komt en de rest komt niet eens in de buurt. Dirty Rat vind ik niets aan.

avatar van FunkStarr
1,5
1,5* voor Ringa Ringa en The New Abnormal. Vreemd dat je twee van zulke sterke tracks weet te combineren met ontzettende bagger.

Er is nu ook een mooie Franstalige versie uit van Are You Alive?, met Clou als gastzangeres. Blijft voor mij veruit het beste nummer hier, samen met Ringa Ringa. Verder een prima album, alleen Dirty Rat ben ik inmiddels wel echt heel matig gaan vinden. Die hadden ze er beter af kunnen houden.

avatar van Eis-T
Ja, ik vrees dat dit er niet eentje voor de eeuwigheid is. Are you alive is inderdaad het sterkste nummer van het album, en daarvan vinden we de mooiste versie niet terug op deze plaat.
Wat ik mis zijn die haast onnavolgbaar mooie melodiën. Denk "where is it going?" of eigenlijk alles van In Sides en Snivilisation. Leuk dat ze hun punk-roots herontdekken en dat ze een politieke plaat willen maken, maar daarmee boet het helaas wel in op andere vlakken. ik vrees dat dit hun "The Altogether" van de 20's is..

avatar van GrafGantz
herman schreef: