Ikon - In the Shadow of the Angel (1994)

Australiƫ
Label: Metropolis

1. Condemnation (4:50)
  2. Lord of Darkness (3:20)
  3. Secrets Within (3:42)
  4. Fall Apart (2:43)
  5. Hallowed Ground (2:47)
  6. Black Roses (4:37)
  7. I've Been (3:27)
  8. Distant Memory (3:47)
  9. Truth (3:50)
  10. Suicide (3:41)
  11. Love Is Colder Than Death (4:40)
  12. In the Shadow of the Angel (3:16)
  13. So Evil * (3:45)
  14. Under the Watchful Eye * (2:45)
  15. Exit * (3:33)
  16. The Unmarked Grave * (3:00)
  17. Headspin * (3:29)
  18. Why * (3:10)
  19. Never Ending * (3:05)
  20. Alive * (3:13)
  21. Towards Tomorrow * (4:30)
  22. Never Too Much * (3:06)
  23. As Time Goes By * (3:08)
  24. A Moment in Time * (4:48)
  25. So Far Away * (3:53)
  26. The Final Experience * (4:15)
  27. A Moment in Time [Reprise] * (1:06)
avatar van the viking
Prachtig debuut cd van deze getalenteerde kangeroe wavers,de songs zijn in het algemeen meer uptempo dan hun opvolger Flowers For The Gathering. Voorlopige favorieten vooral Truth (nummer doet mij sterk aan The Cure denken), Fall Apart,Condemnation,Secrets Within en de rustige instrumentale afsluiter In The Shadow of The Angel. Onbegrijpelijk dat ze nog niet zijn doorgebroken.Als je dit nou eens vergelijkt met de Editors tja..... dan staat de wereld compleet op zijn kop.

avatar van freddze
Mijn favoriete muziek uit mijn favoriete land. Wij zijn heel geïnteresseerd!
Enig idee waar we deze plaat nog ergens kunnen aanschaffen?
Ik heb 'm op mijn verlanglijstje geplaatst...

Via eBay is de cd wel te verkrijgen,voor 10,5 euro te koop

avatar van freddze
Ja, ik weet het, maar de verkoper is uit de VS. Ik heb wel al enkele cd's via eBay besteld, maar nog nooit overseas. De shipment kosten lopen me veel te hoog op. Maar ik hou het in de gaten als ie ergens in Europa aangeboden wordt ooit

Fall Apart is trouwens een cover. Het origineel van Death in June ken ik. Best wel een goed nummer!

perfume
Klopt. Hiervan hebben zij (Ikon) onder andere ook hun inspiratie gehaald. Trouwens voor cd's van Ikon slaag je meestal ook wel in Duitsland. Ze zijn daar erg populair.

perfume
Dit album moet je vooral heel, heel erg hard afspelen! Geweldig. Zo behoort naar mijn smaak wave/postpunk te klinken. Lekker snel ritme en beestachtige gitaren! In vergelijking hiermee moeten Editors en Interpol toch echt een paar uurtjes voor straf nablijven! Om nog eens goed te oefenen!

avatar van freddze
Ik had het niet beter kunnen zeggen

Ik heb Ikon nog maar net ontdekt, maar heb er geen spijt van..
Als ik een plaat onmiddellijk 4,5* geef, wil dat wat zeggen!!

Nummers als Secrets Within, Black Roses, maar ook....

tja...

...eigenlijk alle andere - geen enkel zwak nummer op deze plaat!

De cover Fall Apart is beter dan het origineel! (hopelijk trap ik hiermee geen Death in June-fans op de tenen )

De cover van Shadowplay (Joy Division) heb ik trouwens ook. Die is ook wel heel goed, vind ik. Terug te vinden op dit album!

perfume
Het leuke van Ikon is dat ze inmiddels een heel euvre hebben opgebouwd. Dit album is hun debuut en nog met de oude zanger, die later na zijn vertrek de band Chiron heeft opgericht. Daarna heeft Chris McCarter de vocals voor zijn rekening genomen. Ook niet onverdienstelijk vind ik! Volgend jaar komt hun nieuwe album uit.

avatar van freddze
Als alles zo goed is als dit album ga ik nog voor het einde van het jaar op zoek naar heel hun oeuvre. Ik schaam me weer te pletter dat ik nog nooit iets van deze band gehoord had

avatar van the viking
Flowers For The Gathering vind ik een geweldige aanrader Frederik.

perfume
Dit album overstijgt zelfs op momenten JD vind ik. Blijft wat mij betreft het beste album van Ikon. Donker en somber dat wel. Maar wat een geweldig gitaarwerk!

avatar van Cygnus
Dit bandje komt binnenkort in mijn woonplaats een concertje geven en het minste wat je dan kunt doen is wat muziek van ze checken, zeker na lezing van de commentaren hier. En wat ben ik blij dat ik dat gedaan heb. De band zet met een goede zanger, subliem gitaarwerk en pakkende nummers een heerlijk duister en kil sfeertje neer. Postpunk en new wave in hun puurste vorm.

Vernieuwend is het niet; het is allemaal in de jaren 80 al eens gedaan, maar wat maakt het uit?

Jean-Maurice
In deze tijd van de vele revival postpunk bandjes is deze band voor mij zo langzamerhand een fenomeen geworden. Ze maakten deze (jaren 80) postpunk/darkwave in de jaren 90 toen het genre helemaal uit was. Ik vergelijk ze wel eens met The Sound als het om dezelfde miskenning gaat. Inmiddels heel wat albums uitgebracht, heel wat meer dan hun inspirators blijft het een band in de marge. Dat is eigenlijk helemaal niet erg want daarmee blijven ze wel trouw aan hun eigen sound. Ik heb al hun albums en nog nooit is me er een tegengevallen. Dit debuut maar vooral ook hun veel latere album 'Love, Hate & Sorrow' behoort tot mijn favorieten. Daarnaast zijn de verzamelaars ook een aanrader met als hoogtepunt de dubbelaar 'As Time Goes By', de remaster uit 2018.

In 2011 is er een reissue uitgebracht van dit inmiddels toch wel klassieke meesterwerkje binnen het genre, met een bonus cd van 15 tracks. Vooral die laatste cd is meer dan de moeite van aanschaf waard. Beide cd's zijn ook nog eens geremasterd wat het geluid zeer ten goede komt. Ik heb de bonustracks hier toegevoegd. Nog met de toenmalige zanger Michael Aliani (aka Carrodus) die de band in 1997 verliet, wat ik nog altijd zonde vind, maar muzikale verschillen en smaken zorgden ervoor dat hij de band verliet, en hij ging daarna meer de elektronische kant op met zijn band Chiron. Frontman en huidige zanger Chris McCarter zingt hier wel de backing vocals. Interessante heruitgave.

In The Shadow Of The Angel | Ikon | Echozone - echozone.bandcamp.com