traumahelikopter - Save Yourself (2023)

Label: Excelsior

1. Sarah (3:14)
  2. Can't Resist (3:01)
  3. Before It Slips Away (2:27)
  4. Save Yourself (2:22)
  5. Leaving on Your Own (2:43)
  6. Push the Button (2:07)
  7. Please Don't (3:04)
  8. Next Move (2:15)
  9. The Weight (2:55)
  10. Geen Zon (2:44)
avatar van Lura
Al ruim tien jaar bestaat het eigenzinnige trio traumahelikopter uit Groningen Noord. Het bestaat uit de goede vrienden zanger/gitarist Mark van der Ploeg, gitarist Daan van Dalen en drummer Roel van Berloo. Hun titelloze debuut maakte tien jaar terug ondanks de vrij korte speelduur, nationaal en internationaal, grote indruk. Daarna volgde vrij snel twee volgende releases.

Op Save Yourself moesten de fans vijf jaar wachten, maar dat was het volgens mij zeker waard. In hun zeer intense en energieke liedjes zitten weer de nodige invloeden, denk aan de new wave van The Jam en vroege Elvis Costello, sheogaze, punkrock en beat. Sinds hun vorige album lijkt de chaos en de polarisatie in de wereld steeds verder toenemen.

Save Yourself vormt een persoonlijke en openhartige reflectie hierop. Van der Ploeg: “Mijn teksten gaan over contrast en tegenstellingen: tussen hard en zacht, schoonheid en lelijkheid, punk en pop, hoop en wanhoop, licht en donker. En over identiteit: in een turbulente wereld proberen jezelf te vinden en in evenwicht te houden. Sinds kort werk ik in de zorg. Op kleine schaal en middels het kleine gebaar kun je verbinding maken met een ander.

Troost en hoop zit voor mij in liefde, verbeeldingskracht en kwetsbaarheid. Daarom vormt de titel niet alleen een aanklacht tegen egoïsme, consumentisme en doorgeschoten individualisme, maar heeft het ook een bemoedigende boodschap: probeer een beetje mild voor te jezelf te zijn – en voor de ander. Blijf nieuwsgierig.". Op slechts twee nummers kreeg het drietal hulp, Hanna Lahaije zingt mee op de uitstekende single Sarah en Leaving on Your Own. De intense afsluiter Geen Zon wordt in het Nederlands gezongen.

In nog geen 27 minuten worden er tien songs doorheen gejaagd. De cover is een schilderij van Hans Hoekstra en het album werd opgedragen aan Jan Kooi. Uiteraard wordt het gedreven Save Yourself gepromoot met de nodige liveoptredens.

traumahelikopter live :

23-02 GRONINGEN : VERA
24-02 HEERLEN : Nieuwe Nor
25-02 ROTTERDAM : V11

avatar van WoNa
Geweldige energieke plaat. De zin om te spelen spat werkelijk uit ieder nummer met single 'Please Don't' als absoluut hoogtepunt. In ieder universum, behalve de onze, staat dit nummer weken, zo niet maanden op nummer 1. Het heeft lang geduurd, meer dan zes jaar, maar het was het wachten meer dan waard. Urgenter dan ooit te voren. Top plaat!

avatar van Zwaagje
Niet eerder vond Traumahelikopter zo knap de balans tussen rudimentaire jakkerpunk en melancholie ★★★★☆
DPG Media Privacy Gate - volkskrant.nl

avatar van johans
Twee gitaren, twee versterkers en een bescheiden drumstel. En aftikken maar! Fel, hard en vol overgave in de puurste vorm. Een gouden greep. Tien jaar geleden was dat genoeg voor het Groningse Traumahelikopter om een punt (of uitroepteken) te maken in de tijd dat het podium op Noorderslag helemaal van het drietal was. Een betere plek was er niet om het gelijknamige debuut te presenteren, dat het online muziekmagazine Kindamuzik prees als de beste Nederlandse garagerockplaat sinds C.Q. van The Outsiders uit 1968. Een thuiswedstrijd, waarbij een deel van het systeemplafond tijdens het eerste nummer naar beneden dondert.

Op 20 januari – exact tien jaar na het eerste volwaardige wapenfeit, ziet Save Yourself het daglicht. Inmiddels de vierde van de band, die net als het gelijknamige album krap 27 minuten energiek voortraast zonder de voet van het gaspedaal af te halen. Melodieuzer en aanstekelijker dan voorheen maar nog altijd lekker rauw en onstuimig zonder pretenties met het eerste Nederlandstalige nummer Geen Zon van Traumahelikopter.