Evita Manji - Spandrel? (2023)

1 stem

Griekenland
Electronic
Label: PAN

1. Spandrel? (1:33)
  2. Pitch Black (4:44)
  3. Oil / Too Much (3:59)
  4. Closer to Midnight (3:53)
  5. Body / Prison (3:33)
  6. Lies? (2:04)
  7. Eyes / Not Enough (4:44)
  8. The Lungs of a Burning Body (4:13)
  9. XYZ / Labyrinth (4:19)
  10. Black Hole (3:52)
avatar van jorro
Evita Manji (Evangelia Delipetkou Manazi) heeft zich voor dit album veranderd in een Griekse tovenares. Haar toverkunsten hebben geleid tot dit imponerende album ‘Spandrel’.

Een spandrel is een mutatie zonder selectief voordeel. Een begrip uit de evolutieleer. Het tegenovergestelde van succesvolle evolutionaire veranderingen die de soort verbetering bieden. Het wordt ook gebruikt in de bouwkunst en in het Nederlands is het dan een zwik. Dat is een hoekstuk tussen een cirkel en de rechthoekige omtrek er om heen. Het zit er ter opvulling en heeft geen functie die de constructie versterkt.

Na dit stukje moeilijke proza terug naar het album. Het album draait dus om dit thema. Welke elementen in het leven zijn voor een mens alleen maar decorum? En welke elementen zijn er ter verbetering?
Nog niet zo lang geleden is de partner van Evita Manji overleden en haar overlijden speelt ook een rol in de muziek op Spandrel. Is er ergens plaats voor nieuw leven?

Manji is in de afgelopen jaren voor tal van artiesten de geluidskunstenaar en creatief directeur geweest. Ze trad op om fondsen in te zamelen voor het Griekse natuurfonds Anima. De problematiek van de klimaatverandering speelt een belangrijke rol in de muziek van Evita Manji. Oil/Too Much (The Black gold) zingt ze op het album.

De muziek leunt op experimentele soundscapes. Die soundscapes worden verrijkt met clubmuziek en dat geeft een prachtige eenheid. Het dringt door tot in je diepste vezels. Zet de muziek niet te zacht aan want dan mis je veel.

De teksten zijn soms wat moeilijk te verstaan en het is daarom jammer dat op Spotify de teksten (nog) niet bij elk nummer worden getoond, want het betreft een artieste die ons veel te vertellen heeft over onze huidige manier van leven op de kwetsbare aarde.