Ab-Soul - Herbert (2022)

Label: Top Dawg

1. Message in a Bottle (4:39)

met Lance Skiiiwalker

8. Gang'nem (4:10)

met Fre$h

9. The Wild Side (2:55)

met Jhené Aiko

10. Art of Seduction (3:23)

met Ambré

11. Bucket (3:05)
  12. Go Off (4:27)

met Russ en Big Sean

13. Fallacy (3:33)

met ALEMEDA

14. Herbert (3:50)
  15. Church on the Move (2:46)
  16. It Be Like That (4:19)

met SiR

17. Positive Vibes Only (3:52)
  18. Gotta Rap (4:03)
Dit word hiphop AOTY als het Nas' recente album overtreft, en ik heb zo'n gevoel van wel. Soulo heeft de mojo op dit moment. Hij is eindelijk terug en je voelt gewoon aan alles dat 'ie zijn belofte gaat inlossen voor het eerst sinds Control System

avatar van Yestsida
Ab-Soul levert met Herbert wederom een fijn album af.

Het enige probleem is dat ik in wezen niets met deze MC heb, hij is naar mijn mening steeds de zwakke schakel geweest van Black Hippy. Niet dat hij slecht is... verre van zelfs! Mij spreekt zijn stijl niet echt aan, heeft geen heel aantrekkelijke stem en is met momenten te spiritueel voor mij. Geef mij maar de recht-voor-je-raap (gangsta) raps van ScHoolboy Q of Jay Rock, of een Kendrick Lamar die een meester is in het samenstellen van albums.

Met dit vijfde studioalbum is in principe niets mis, skippers staan er absoluut niet op. Voor mij zijn FOMF, Goodman, Gang'nem, Art of Seduction, Bucket, Herbert, Church on the Move en Gotta Rap (Premier!) de nummers die er het meeste uit springen. Het middenstuk vind ik dus het sterkste stuk van dit project.
Als je dan nog eens fan bent van Ab-Soul kan ik me goed voorstellen dat dit een welgekomen terugkeer van de beste man is.

Nu Kendrick en Soulo terug zijn hoop ik dat Q en Rock ook niet lang meer op zich laten wachten!

avatar van overmars89
Ab Soul is back na meer dan 5 jaar. Ik ben altijd groot fan geweest van de beste man. Ook op zijn "mindere" albums was vaak zat nog genoeg moois te ontdekken.

Ab Soul heeft in de tussentijd genoeg meegemaakt. Verlies van mensen die dicht bij hem stonden, veel drugsgebruik en zelfs een zelfmoodpoging. Aan het eind van dit album gaat hij daar ook de iets meer op in met wat reflectie. Dat zijn wel tracks die mij wel liggen, zoals HERBERT & It Be Like That. Positive Vibes Only is dan wel weer een vreemde eend in de bijt.

De eerste 3/4e van het album staat ook vol moois, maar mis ik af en toe wat focus en had er wel 2 of 3 tracks minder op gemogen. Iets wat mij nog opvalt zijn de vele hele toffe beats en producties. Dat bewijst voor mij dat er nog steeds heel veel talent zich bevindt in TDE.

Al met al wel echt een tof album van Ab Soul en ik hoop dat hij met een mooie tour met dit album nog wat zieltjes zal raken. Een magere 4*.

avatar van Silky & Smooth
Die verse van Big Sean!

avatar van Silky & Smooth
Goed album en bij vlagen zelf geweldig. Zijn sterke, introspectieve teksten worden ondersteund door uitstekende producties en passende gastartiesten. Helaas is het altijd wat ingewikkeld om naar Ab-Soul te luisteren. Ik zal dit album niet snel opzetten en dat is zonde, want hij heeft hier echt wel wat te melden.