Orbital - Orbital (1991)

Electronic
Label: ffrr

1. Belfast (8:06)
  2. The Moebius (7:02)
  3. Speed Freak [Moby Remix] (5:42)
  4. Fahernheit 3d3 (7:05)
10 BERICHTEN 1 MENING
avatar van Onderhond
1,5
geplaatst: 26 december 2004, 23:41 uur [permalink]
Album hier toegevoegd is de US release. Even melden dat ik hier de UK release heb liggen. Maw, hier en daar een andere track, andere volgorde + 1 bonustrack. Om verwarring te vermijden .

Jammer genoeg heb ik weinig positiefs te melden over dit album. De "hits" zijn goed, de andere nummers matig tot slecht. Beginnen doet het album met "The Moebius", één van die matige tracks. Saaie ritmes, weinig boeiende melodieën en een gebrek aan variatie. Het irriteert niet, da's zowat het beste wat ik er van kan maken. "Speed Freak" is wat leuker. Klinkt aangenaam retro (Serious Beats stijl), wat boeiender allround. Ook "Oolaa" klinkt wel grappig. Beetje in dezelfde stijl als "Speed Freak". "Desert Storm" is jammer genoeg een stevige misser (zeker met z'n 12 minuten). Net als "Fahrenheit 3D3". Hopeloos verouderde nummers waar ik niks leuks uit kan halen. Verpesten het album voor mij.

"Steel Cube Idolatry" is weer wat leuker. Orbital die eigenlijk voor het eerst met wat frissere melodieën experimenteert. Niet fantastisch, en verre van de Orbitalsound zoals die later zou zijn, maar ten minste een begin. "High Rise" gaat verder met het album te verkloten. Echt een vreselijke track. Irritante melodie en oersaaie ritmes. En dan, uit het niets bijna komt dan zo'n tracks als "Chime" (hier de live versie). Ongelooflijk dat dit uit 1991 komt. Heerlijk nummertje (er bestaan betere versies, maar toch) met een fantastische melodie (Dario G - Sunchime iemand ?) en een heerlijk zomergevoel. Met tracks als deze laat Orbital z'n stempel achter. "Midnight" is weer een beetje minder (ook dit is een live versie), maar als afsluiter halen ze nog even alles uit de kast. "Belfast" is de beste track van dit album, ongetwijfeld. Overheerlijke wegdroommuziek, prachtige melodieën en wie had het nog gedacht, boeiende ritmes. Een wereld van verschil met sommige andere tracks op dit album. Als echte afsluiter staat er nog een kort bonustrackje op (51 seconden) genaamd "I Think It's Disgusting". Mooie omschrijving vind ik zelf.

Wat blijft er dan nog over ? Choice onder andere. Leuk trackje, koddig en fris, maar geen hoogvlieger als Belfast en Chime zijn. Satan is leuk, uiteraard, maar ook dit is niet de beste mix. Klinkt wat droger (wat eigenlijk wel normaal is) dan latere edits. Blijft wel een knaller van een track natuurlijk.

1.5*, (weer) met pijn in het hart, want Chime, Satan en Belfast zijn fantastisch, de rest is gewoon ondermaats.

avatar van orbit
geplaatst: 13 maart 2006, 19:28 uur [permalink]
Matige plaat inderdaad.. met enkele positieve uitschieters, maar de rest is toch houtjetouwtje electro en erg overleefd door de tijd

geplaatst: 25 augustus 2008, 11:53 uur [permalink]
Ik vind deze beter dan het hieropvolgende "Brown Album".
Voor een debuutplaat uit 1991 niet eens zo heel slecht hoor.
Belfast, Speed Freak, Chime, Satan, Choice, niet de minste Orbital nummers.
Zegmaar weer de helft goed en de andere helft matig tot zeer slecht, iets waar Orbital (en sommige andere artiesten) vaker last van lijken te hebben.
Toch krijgt deze een dikke voldoende, 3,5*.

geplaatst: 26 september 2008, 19:54 uur [permalink]
Onderhond schreef:

Waarom is dat ongelofelijk? Ik vind bijvoorbeeld Experience van Prodigy die een klein jaartje later uitkwam toch wel 100 keer vooruitstrevender en frisser klinken dan het nogal saaie Chime.
Voor de rest ben ik het wel met je eens hoor over dit album, goeie recensie
Ik vind zelf trouwens Satan het beste nummer vanwege de (voor die tijd) zeer coole melodie.
Ook mijn vorige kijk op dit album neem ik deels terug, want een 3,5 is natuurlijk wel wat te hoog (weet ook niet wat mij bezielde om hier een 3,5 voor te geven).
Moebius is zoals OH het al beschreef echt oersaai, en met Desert Storm wordt de plank idd ook volledig mis geslagen.
Ik weet nou niet zo goed wat voor beoordeling ik hiervoor moet geven...
Tracks als Belfast, Chime, Choice, Satan, Speed Freak en Fahrenheit 3D3 zijn zeker niet onaardig maar klinken inmiddels wel zeer verouderd en de andere tracks zijn gewoon echt slecht.
2,5 dan maar.

geplaatst: 25 oktober 2008, 15:28 uur [permalink]
Klinkt minder verouderd als Experience van The Prodigy.

Steel Cube Idolatory bijvoorbeeld, dat kan je nog op een grote geluidsinstallatie in een nachtclub draaien. Zal niemand opvallen dat het 17 jaar oud is.

geplaatst: 27 oktober 2008, 13:55 uur [permalink]
Nou dan verschillen onze meningen daar duidelijk in.
Out Of Space bijvoorbeeld is zo verschrikkelijk tijdloos, dat als het nu gedraaid zou worden in een discotheek of waar dan ook iedereen nog steeds volledig uit z'n dak gaat.
Orbital was voor z'n tijd zeer origineel, maar klinkt over het algemeen tegenwoordig toch echt wel zeer gedateerd.
En wat ik eigenijk meer bedoelde, is dat de tijd waarin deze albums gemaakt zijn Prodigy ver voorlag op alle andere bands in het genre.
Daar hoef jij het natuurlijk niet mee eens te zijn, maar Experience is grotendeels ook tegenwoordig naar mijn mening nog tijdloos en heeft de tand des tijds mijns inziens beter doorstaan.

Ozric Spacefolk
geplaatst: 21 april 2011, 15:50 uur [permalink]
Deze had ik ooit... Vond er vrij weinig aan... Ik denk niet dat dit soort muziek aan mij besteed is... Aan de andere kant heb ik spannendere electronische en/of dance-platen gehoord....

avatar van RogerV
geplaatst: 27 augustus 2011, 16:29 uur [permalink]
Ik vind dit nog best een aardig album. Ook al hoor je dat het oud is. Tracks als Oolaa en Fahrenheit swingen nog altijd de pan uit. Het heeft mooie ambienteske klankvelden.

avatar van Darkzone
geplaatst: 25 oktober 2014, 19:30 uur [permalink]
Ik heb ook de UK versie van dit album. 11 tracks, maar helaas zonder Satan, maar met live versies van Chime en Midnight en geen remix van Speed Freak. De andere tracks zijn Steel Cube Idolatry en High Rise.

geplaatst: 30 juli 2015, 16:50 uur [permalink]
Oolaa blijf ik erg lekker vinden. Farenheit 3D3 is weer net even een andere (en iets betere) versie dan Farenheit 303 die op de UK release staat. En tja zoals al eerder gezegd, de rest klinkt een beetje gedateerd. De US release heeft wel mijn voorkeur vanwege de Remix van Speedfreak (net iets beter dan het origineel) en Satan (wat ik tegenwoordig eigenlijk niet meer zo'n vette track vind als vroeger).