Haley Harkin - To Heal Her Too (2023)

Folk
Uitgebracht in eigen beheer

1. Beauty (2:49)
  2. Teacher (3:24)
  3. Patience (4:15)
  4. Love Gives, Fear Takes (4:32)
  5. Wildflowers (3:31)
  6. Life Passes By (3:42)
  7. Like a Bird (4:18)
  8. I am the Key (3:39)
  9. Ancestor Song (4:36)
  10. Thank You (4:11)
  11. I Believe in Magic (5:41)
avatar van erwinz
Recensie op de krenten uit de pop:
De krenten uit de pop: Haley Harkin - To Heal Her Too - dekrentenuitdepop.blogspot.com

Haley Harkin - To Heal Her Too
De Amerikaanse muzikante Haley Harkin bracht vorig jaar het album To Heal Her uit, dat deze week gezelschap krijgt van ‘companion album’ To Heal Her Too, dat nog een stuk mooier en indrukwekkender is

To Heal Her Too is het derde album van Haley Harkin uit Austin, Texas, en het is wat mij betreft haar beste album tot dusver. Het is over het algemeen een vrij ingetogen folkalbum, maar door de bijdragen van met name strijkers kan de muziek van Haley Harkin ook een stuk voller klinken. De instrumentatie op To Heal Her Too is relatief sober, maar zeer smaakvol en de Amerikaanse muzikante schrijft mooie songs die een ontspannende uitwerking hebben. Het mooist vind ik echter de stem van Haley Harkin die haar persoonlijke songs met veel gevoel en expressie vertolkt. To Heal Her Too is ook nog eens een album dat steeds beter wordt. Absoluut het ontdekken waard.

Tussen de eerste releases van 2023 kwam ik To Heal Her Too van de voor mij tot voor kort onbekende Haley Harkin tegen. Het is het derde album van de singer-songwriter uit Austin, Texas, en de opvolger van het precies een jaar geleden verschenen To Heal Her. Dat deze twee albums iets met elkaar te maken hebben zal duidelijk zijn. Op To Heal Her keek Haley Harkin vorig jaar volgens haar bandcamp pagina van buiten naar binnen, terwijl op To Heal Her Too de blik van binnen naar buiten domineert.

De omschrijvingen op de bandcamp pagina van de Amerikaanse muzikante zijn wat aan de zweverige kant en ook de muziek van Haley Harkin doet, zeker bij eerste beluistering, misschien wat zweverig aan, maar To Heal Her Too is ook een erg mooi rootsalbum, dat de muzikante die opgroeide in Fort Collins, Colorado, wat mij betreft schaart onder de vele beloften in het genre.

Too Heal Her Too bevat elf songs, die samen goed zijn voor zo’n drie kwartier muziek. De songs van Haley Harkin zijn te typeren als folksongs en het zijn folksongs die redelijk spaarzaam en grotendeels akoestisch zijn ingekleurd. Haley Harkin vertrouwt voor een belangrijk deel op haar akoestische gitaar en haar stem, maar ze voegt zelf ook nog wat elektrische gitaar, banjo, mondharmonica en percussie toe aan haar mooi en verzorgd klinkende geluid. Dit geluid wordt verder op subtiele wijze verrijkt met bijdragen van bas, viool en cello.

De Amerikaanse muzikante combineert de ingetogen maar zeer sfeervolle en smaakvolle klanken met een mooie en karakteristieke stem, die af en toe in meerdere lagen is opgenomen. Het is een stem vol gevoel, waardoor de songs van Haley Harkin direct impact hebben. Het is een stem die gemaakt lijkt voor het vertolken van Appalachen folk, maar ook in de moderner klinkende songs overtuigt Haley Harkin makkelijk met haar stem.

Too Heal Her Too is in muzikaal en tekstueel opzicht hier en daar zoals gezegd aan de zweverige kant, maar dit zorgt er wel voor dat het album zich als een warme en ontspannende deken om je heen slaat. Zeker tijdens de donkere winteravonden van het moment klinkt de muziek van Haley Harkin bijzonder aangenaam en op de afgelopen Blue Monday verdreef het album met speels gemak alle donkere wolken.

Haley Harkin klinkt vaak folky, maar To Heal Her Too schuurt hier en daar voorzichtig tegen de singer-songwriter pop aan en heel af en toe herinnert ze me zelfs aan de dreampop van Harriet Wheeler van The Sundays. Uiteindelijk is To Heal Her Too echter vooral een rootsalbum.

Natuurlijk zijn er heel veel vrouwelijke singer-songwriters die folky songs maken als die van Haley Harkin, maar wat mij betreft beschikt de muzikante uit Austin over voldoende onderscheidend vermogen. In muzikaal opzicht kiest de Amerikaanse muzikante voor net wat meer rust en ontspanning dan de meeste van haar soortgenoten en door de subtiele toevoegingen vind ik haar geluid ook origineler dan de meeste andere folky albums van het moment.

De bijzondere stem van Haley Harkin springt er voor mij nog wat meer uit. Ze vertolkt haar songs met veel emotie en expressie, waardoor, ondanks de vaak sobere klanken, geen sprake is van een album dat maar wat voortkabbelt. Haley Harkin houdt je niet alleen bij de les met haar muziek, maar maakt ook indruk met een aantal songs die stevig bezweren.

Ik heb natuurlijk ook het precies een jaar geleden To Heal Her er bij gepakt en ondanks de andere invalshoek is dit album vergelijkbaar met het deze week verschenen album, al vind ik zowel de instrumentatie en de zang als de songs op het nieuwe album nog net wat aansprekender, al spraken de blazers op To Heal Her me ook wel aan. Mooie ontdekking deze Haley Harkin. Erwin Zijleman