De oorsprong van de bandnaam RPWL ligt in de jaren negentig. Toen bestond het uit het Duitse Freising, in de deelstaat Beieren, afkomstige kwartet uit drummer Phil Paul Rissettio, bassist Chris Postl, gitarist Kalle Wallner en zanger en toetsenist Yogi Lang. De eerste letters van hun achternamen vormen de bandnaam. Ondanks dat de eerste twee al jaren geen deel uitmaken van RPWL, hebben Wallner en Lang de naam gehouden. Wallner en Postl kwamen uit de band Violet District, Lang was als gastmuzikant en producer betrokken bij het enige album dat die band maakte, "TERMINAL BREATH". Niet lang nadat dat album uitgebracht was, werd RPWL opgericht.
Ze begonnen als een Pink Floyd cover/tribute band en in 2000 verscheen het eerste album met zelfgeschreven nummers, "GOD HAD FAILED". Dertien prachtige tracks, met een duidelijke Floydiaanse link, maar ook al een eigen identiteit. Twee jaar later verscheen het eveneens mooie "TRYING TO KISS THE SUN" met daarop het erg gave "HOME AGAIN". "STOCK" uit 2003, "WORLD THROUGH MY EYES" met de RPWL klassieker "ROSES" uit 2005 en "THE RPWL EXPERIENCE" uit 2008 volgden. Op die laatste staat een fenomenale cover van de Bob Dylan klassieker "MASTERS OF WAR". In 2012 verscheen één van de beste RPWL albums "BEYOND MAN AND TIME", twee jaar later gevolgd door het wat mindere "WANTED". Vier jaar geleden verscheen mijn absoluut favoriete album van de Duitsers, "TALES FROM OUTTA SPACE". Geen zwak moment, weergaloze solo’s en ook live stond het album als een huis, getuige de twee optredens die ik van ze in Oberhausen heb gezien.
De lat lag dus hoog en na een paar jaar stilte hebben ze "CRIME SCENE" uitgebracht, zes tracks en 45 minuten muziek. Net zoals het vorige album is dit negende studioalbum een conceptalbum. De teksten gaan over vraag hoe het slechte in ons, in de mensheid, ontstaat. Komt het door onze omgeving of is het genetisch bepaald. Als input hebben ze gebruik gemaakt van de daden van de seriemoordenaar en kannibaal Karl Denke en de radioloog Carl Tanzler. Het krankzinnige verhaal van die laatste is dat hij zo verliefd was op Maria Elena Milagro de Hoyos, dat toen deze Amerikaanse-Cubaanse op jonge leeftijd overleed, hij haar dusdanig prepareerde, dat zij zeven jaar in zijn bed heeft gelegen. Al deze gegevens leveren geen depressief of donker album op, want RPWL zorgt er altijd voor dat de melodie en positiviteit overheerst.
"VICTIM OF LOVE" was het eerste nummer dat werd vrij gegeven, compleet met een prachtige videoclip. Het gitaarspel is hemels, Wallner laat het thema dat hij vrijwel aan het begin inzet, elke keer terug komen, waardoor je elke keer weer getrakteerd wordt op die prachtige melodie. Verder is het opgebouwd uit tempowisselingen en is ook de zanglijn pakkend, al met al een weergaloos begin. Het vijf en een halve minuut durende sfeervolle en zeer melodieuze "RED ROSE" is een typisch RPWL track. De band heeft in zijn oeuvre meer van dit soort toegankelijke nummers zitten, die keer op keer van geweldige kwaliteit zijn en dat geldt ook voor "RED ROSE". Natuurlijk ontbreekt een korte, maar smaakvolle gitaarsolo niet. Het poppy "A COLD SPRING DAY IN 22" is ook weer zo'n nummer, ongelofelijk pakkend, melodisch, lekker gezongen en een refrein dat in je kop blijft zitten, het bekende oorwurmpje.
"LIFE IN A CAGE" begint dreigend, elektrische drums, subtiel gitaarspel en je voelt dat ze naar iets toewerken...en dat doen ze ook. Als halverwege de boel open breekt, zorgt Wallner met heerlijke gitaarsolo ervoor dat de zon gaat schijnen. Hierna volgt het langste nummer van "CRIME SCENE", het bijna dertien minuten durende "KING OF THE WORLD". Toetsen en gitaar wisselen elkaar af in het eerste deel, waarna het tempo teruggeschroefd wordt. Een afwisselend stuk volgt met zang, heerlijk ritme en smaakvol gitaarspel. Lang produceert een heerlijke toetsensolo waarna Wallner eens te meer duidelijk maakt dat hij tot de beste progressieve rock gitaristen behoort. Ondanks de lengte blijft het nummer boeien, want ook in het laatste deel is er veel te genieten en laat Lang horen dat hij over een stem beschikt die perfect past bij de muziek van RPWL. "ANOTHER LIFE BEYOND CONTROL" begint met een modern toetsen geluid. Het tempo is heerlijk, de melodielijn pakkend en je kunt genieten van een toetsensolo. Lang zingt al vanaf het eerste album met dezelfde klank, warmte, maar ook met een accent. Dit vind ik geen moment hinderlijk en dat bewijst hij keer op keer, ook weer in dit nummer. Een waardig slot van het album, waarna ik de play knop elke keer weer indruk.
Yogi Lang en Kalle Wallner hebben met drummer Marc Turiaux en nieuwkomer Markus Grützner op basgitaar het hoge niveau van "TALES FROM OUTTA SPACE" weten te evenaren. Op enkele momenten had een extra gitaarsolo niet misstaan of zou een toevoeging van een paar minuten aan een reeds geplande solo het album naar een nog hoger niveau hebben gebracht. Maar dit is slechts een klein minpuntje van een album dat ik van wereldklasse vind en dat in mijn jaarlijstje ongetwijfeld in de top 5 zal staan en misschien zelfs bij de beste drie van 2023. Het jaar is nog jong, maar wat heeft RPWL mij omver geblazen met "CRIME SCENE"...moorddadig goed!