M83 - Fantasy (2023)

Label: Virgin

1. Water Deep (3:11)
  2. Oceans Niagara (4:31)
  3. Amnesia (4:03)
  4. Us and the Rest (5:31)
  5. Earth to Sea (6:40)
  6. Radar, Far, Gone (4:05)
  7. Deceiver (6:29)
  8. Fantasy (4:34)
  9. Laura (4:08)
  10. Sunny Boy (6:04)
  11. Kool Nuit (7:56)

met Kaela Sinclair

12. Sunny Boy Part 2 (1:59)
  13. Dismemberment Bureau (7:05)
1,5
Ocean Niagara belooft weer niet veel goeds. Na Saturday = Youth hadden ze beter kunnen stoppen, al had Hurry Up, I’m Dreaming nog aardige songs. Vind het btw helemaal niet erg dat Anthony Gonzalez de electropop kant is opgegaan maar de inhoud blijft wat achter. Dan hebben we het nog eens niet over Digital Shades Pt 2 gehad…

Maar goed, nog twaalf nummers te gaan. Ik blijf hoopvol.

Wat een hoes!

Leonidas55 schreef:
Wat een hoes!

Ja, afschuwelijk inderdaad!

1,5
De eerste 6 nummers zijn inmiddels al te beluisteren op Spotify!

Hoe klinkt het?

avatar van esteban
Not bad. Wie de sound van M83 over 't algemeen kan waarderen, zal aan z'n trekken komen. Al hoor ik tot nu toe geen enkele single. Het is eerder een sfeer-album, althans naar mijn gevoel. Maar dat is eigenlijk een beetje zoals verwacht.

avatar van Dance Lover
Positief verrast!

avatar van voskat
Het is... M83.

Amnesia en Oceans Niagara vind ik sws leuk.

avatar van Juul1998B
M83 heeft in het verleden prachtige sfeervolle nummers gemaakt maar door de tot nu toe vrijgegeven nummers kan ik niet zeggen dat ze dit pad gevolgd hebben

1,5
Dead Cities, Red Seas & Lost Ghosts, Before The Dawn Heals Us en Saturday = Youth waren meesterwerken. Daarna heeft deze man z'n ziel verloren. Voor fans van het eerste uur is het teleurstelling alom. Hij zal hier ook vast veel nieuwe fans mee hebben gewonnen. Zo werkt het dan ook weer.

1,5

Dan ben je 12 dagen te laat met het nieuws Als je naar boven scrollt…

avatar van Michiel Cohen
coldwarkids schreef:

Dan ben je 12 dagen te laat met het nieuws Als je naar boven scrollt…

Dat gebeurd wel vaker. Er komt nogal veel nieuw materiaal uit. Soms ben ik ook wel eens te vroeg maar daar kan en mag ik niets over schrijven en moet dan zwijgen.

avatar van Rvdz
Grotendeels niet vooruit te slepen naar mij mening, maar Kool Nuit is top.

avatar van esteban
Alle nummers zijn nu te beluisteren. Wat vinden we van de overige batch?

Stel je eens voor dat de toekomst ergens in de jaren tachtig vastloopt, en het hemelrijke sterrenstelsel ons op een oorverdovende vuurwerk oerknal met positief gestemde lichtexplosies trakteert. Hoe klinkt die soundtrack van deze optimistische zekerheid, waarbij het nostalgische verlangen het nieuwe Nu vormt. Waarschijnlijk niet direct als Fantasy, maar ik kan met dit beeld prima leven. Fantasy is het therapeutisch terugkijken met verspringende dansvloer neontegels die tot bovenaan de top van het universum reiken. Ver voorbij de shoegazer mistflarden maar wel nog binnen ons waarnemend vermogen. Anthony Gonzalez schenkt ons een verzachtend helend klankenpallet.

M83 verpakt rusteloos gejaagdheid in mediterende ontspanningsoefeningen. Onthaasten na het haasten. Nu Daft Punk na hun commerciële zelfdoding definitief de stekker eruit getrokken heeft en Air al jaren boven het aardse universum rondzweeft en alle binding met de wereld kwijt raakt, gaat alle aandacht naar het Franse M83 project uit. Het filmische onpersoonlijke DSVII voldoet niet aan de eisen en de normaal zo zwaar wegende verwachtingen, en presenteert een stekelarme smoezelige ambient elektropop plaat boordevol met de nodige onnodige soft erotische symfonische rock verwijzingen gesmeerd. Anthony Gonzalez zit als Tron gevangen in zijn eigen nietszeggende retro Atari spelcomputer cybermaatschappij, waar hij met veel moeite uit ontsnapt. Een album waar hij niemand echt gelukkig mee maakt, snel vergeten dus.

Het is de opzet om te nummers live in heus groepsverband te presenteren, waarmee Anthony Gonzalez de eenzame kilte nog verder de schaduw in drukt. Joe Berry en Justin Meldal-Johnsen leveren een groot aandeel af, door de gedachtegang van Anthony Gonzalez in kant en klare songs te visualiseren. Strak houdt hij de touwtjes in handen en lanceert de negende M83 plaat Future op zijn kersverse Other Suns label. Voorzichtig met amper tastbare fluwelen gitaarakkoorden ondergaat Water Deep een verfrissende schoonheidsbehandeling, waarna de verkoelende shoegazer ruis alle negativiteit wegspoelt. De onderdompelende Oceans Niagara diepte verzilvert deze periode. Het opent de poriën naar het jaren tachtig tijdperk, waar new wave heerst en postpunk als het donkere bastaardbroertje zich hieraan vastklampt.

Amnesia adoreert de donkere kanten van het bestaan, en maakt hierdoor het leven stukken draaglijker. Zonder licht geen duisternis, zonder duisternis geen licht. De aantrekkingskracht van twee tegenpolen die binnen het magnetische veld om een bestaan vechten en concluderen dat ze deze alleen maar samen kunnen bewerkstellen. Heel spiritueel, maar wel de overzichtelijke boodschap van het Fantasy verhaal wat Anthony Gonzalez hier met de nieuwe M83 plaat schetst. Waarom jezelf aan de zwakte opofferen, als de kracht aan de horizon lonkt. Men is reeds bekend met het verdriet, de tranen en het verlies, waarom dat gesloten deurtje niet openen. Zelfs het weerzinwekkende albumhoes wezen wekt sympathie op. De schoonheid achter het onbekende, wie bepaalt er of iets lelijk en beangstigend is. Het onwetende is de grootste struikelblok. Anthony Gonzalez is spaarzaam met het woordgebruik, en plaatst deze zorgvuldig in de context, bouwt luchtkastelen met onvervulde dromen, en geeft de ongeschreven toekomst een naam; hoop.

Fantasy is heerlijk vintage, en grijpt schaamteloos naar het eerdere werk terug en teert niet op het succes van die waanzinnige lekkere Midnight City single waarmee hij zijn naam mondiaal verzilvert. Fantasy is het onrealistische verlangen naar perfectie, eenduidigheid en harmonie. Het ultieme Us and the Rest wij gevoel. Fantasy is een forse stap vooruit, door juist het verleden te adoreren, zonder hierbij in herhaling te vallen. Het euforische winstbelang staat duidelijk op de voorgrond. Een in trance brengende acid trip met het in tederheid opbouwende ultieme Kool Nuit hoogtepunt waarna de bevredigende Sunny Boy Part 2 cooling down volgt. Het epische buitenaardse Dismemberment Bureau is vandaag de eindbestemming van de reis. Fantasy is een erfenis aan verzilverde krautrock klanken, synthpop romantiek, electro funk disco en Franse geschiedenis besef.

M83 - Fantasy | Electronic | Written in Music - writteninmusic.com

avatar van VanDeGriend
Dankzij bovenstaande Review van Leon deze plaat een luisterbeurtje gegeven. Kende M83 eigenlijk niet ondanks dat ik de Hurry Up cd heb staan. Mogelijk nooit geluisterd. Anyway, ik was aangenaam verrast en muziek waar de melancholie van afdruipt, heeft sowieso een plus bij mij. LP aangeschaft,dan komt het artwork ook lekker uit de verf ;-P

coldwarkids schreef:

Ik ken maar wat flarden van de band,maar toch zag ik een geweldig concert in de ab in 2016. Ondertussen 7 jaar verder,maar iets gemist? Weinig fuzz rond dit album precies. Amnesia nu eens geprobeerd, gaat precies langs me heen..

avatar van outoftheblue
Albumtrack Fantasy en singles Laura en Amnesia kunnen mij tot dusver het meest bekoren van deze electrofielen uit Frankrijk. Moet bij deze muziek steeds aan Air denken ten tijde van hun plaat Moon Safari. Ergens in de jaren 90 was dat geloof ik.

avatar van Poeha
Niet verwacht dat M83 nog eens met zo'n prima album op de proppen zou komen, gezien de geschiedenis na Hurry Up (voor mij het beste album)... Maar ik moet zeggen het album bevalt me wel. Het zwaartepunt bevindt zich wel in het tweede gedeelte. Dat begint bij Deceiver. Maar absolute hoogtepunt is de titeltrack. Als goede tweede is het Sunny Boy, daarna Laura en Kool Nuit (waarvan de eerste drie minuten van mij niet hadden gehoeven, anders was het samen met Fantasy (nummer) het beste geweest van het album). Sunny Boy Part 2 is een prima cooling off track. Helaas doet het laatste nummer me al even weinig als de eerste twee tracks van dit album. Dit geldt ook voor Radar, Far, Gone. Us and the Rest krijgt van mij het derde blauwe sterretje, naast Fantasy en Sunny Boy. Amnesia en Earth to Sea zijn ook nog fijne nummers.

avatar van jorro
Eerder verschenen op Jorros-muziekkeuze.nl

Ik zie nogal wat negatieve berichtjes over dit album en ik snap denk ik wel waarom. Het is niet direct herkenbaar M83. Dat doet even zeer misschien, maar ik zelf beleef de sfeer van dit album wel grotendeels hetzelfde als de voorgangers. Vooral de eerste helft van het album, uitgezonderd Amnesia. Misschien wel het zwarte schaap op dit album.

Tot aan Fantasy is het behoorlijk dromerig. Wat mij betreft het mooiste deel van het album op Amnesia na dan. De teksten laten veel aan de verbeelding over. Ik ben er nog niet uit wat de diepere boodschap is.

Fantasy voert me terug naar mijn pubertijd in de jaren ’70. Na een rustige start ineens een beetje een disco-gevoel. Een nummer met veel ritme. Ik moest gelijk denken aan Earth Wind & Fire. Ook in Laura veel drum en een wat robuuster volume. Maar het zijn beslist geen onaardige nummers.

In Sunnyboy dezelfde wending als in Fantasia. Een dromerig begin, maar dan plotseling…Kool Nuit deels in het Frans en deels in het Engels gezongen, Maar de tekst begrijpen? Ook nu weer een vlot dansritme en een prachtig opgebouwd slot.

Sunny Boy Part 2 sluit weer meer aan bij de sfeer van de eerste helft van het album, net als afsluiter Dismemberment Bureau. Volgens de cijfers op Spotify het minst gestreamde nummer van het album. En ook dat verbaast me.

Waarschijnlijk ben ik te weinig M83 fan om teleurgesteld te zijn over dit album.

Dim
Erg zweverig, maar toch wel onderhoudend. Tracks 7, 8 en 11 steken erbovenuit.

avatar van KKOPPI
Deceiver lijkt wel een knipoog naar "It's Never Over" van Arcade Fire.