Erik Mesie - Waar Gaan We Heen (2022)

Label: Telstar

1. Ik Wil met Jou (3:27)
  2. Beter Af bij Mij (4:42)
  3. F*ck de Hele Zooi (3:26)
  4. Ik Sta (5:06)
  5. Geef het Maar Toe (3:35)
  6. Als Je Eens Wist (3:49)
  7. Waar Gaan We Heen (4:08)
  8. Zo Ver Weg (2:49)
  9. Ik Dans de Zomer (4:04)
  10. In Bikini (4:42)
  11. Makkelijke Meisjes (4:08)
  12. Ik Wil Je Graag (3:52)
  13. Laat de Kinderen met Rust (3:37)
  14. Vroeg of Laat (5:52)
  15. Voor Jou (1:33)
avatar van vigil
Ik heb altijd wel een zwak voor t zijige popgeluid van Erik Mesie maar hier slaat hij de plank toch wel enigszins mis. Zijn vorige solo-album Een Uitgemaakte Zaak vind ik een fijn album maar dat predikaat kan ik hier helaas niet op plakken.

Een van de fraaiere nummers op zijn vorige cd van alweer 30 jaar geleden was Sta Op. Dit nummer heeft een herkansing gekregen op dit nieuwe album. Toen was t een duet met Nadieh maar dat kan helaas niet meer, nu is het stokje overgenomen door Beatrice vd Poel. Nee, ik vind het geen verbetering. Van het zelfde album is hier ook Makkelijke Meisjes van de partij. Hier is niet heel veel aan veranderd en daardoor nog steeds een mooi nummer (Voor een lied op mijn gitaar mocht ik alles doen bij haar) en één van de hoogtepunten. In een nog verder verleden had Mesie een enorme hit met een cover van Freiheit en ook die troef wordt weer getrokken. Toen was t Ohne Dich en nu is het Tausendmal Du (Geef het maar toe). Leuk geprobeerd maar lang niet zo catchy als Zonder Jou. Nog weer een paar jaar daarvoor maakte Toontje Lager indruk met Vroeg of Laat en ook die gaat in de reprise. Muzikaal klinkt het wat volwassener, qua stem blijft Mesie wat achter.

En zo staat dit album vol met net niet nummers. Enigszins positieve (nieuwe) uitschieters zijn Zo Ver Weg, Als Je Eens Wist en vooruit ook het redelijk modern klinkende titelnummer. De hoes is spuuglelijk, het platenlabel legendarisch en dat is dan wel weer leuk.

avatar van spoiler
Die hoes......hoe dan, zo ontzettend lelijk

avatar van johan de witt
In Bikini is wel leuk gedaan
Of ik me tot het gehele album kan zetten weet ik nog niet.

avatar van Kramer
1,5
Je zou hopen dat Erik Mesie, 65 jaar, inmiddels wel weet dat hij Christus de Verlosser niet is. Maar helaas - bijna veertig jaar na Kronenburg Park vond Erik nóg een heroïnehoertje in de goot dat zelfs voor Frank Boeijen te verfomfaaid was. Erik nam het vertrapte vlindertje mee naar huis en vertroetelde het, want hij wist: hier zou weleens een liedje in kunnen zitten. Het resultaat doopte hij Beter Af Bij Mij, waarin hij zijn trofee nog eens inwrijft hoe blij ze met hem moet zijn. Het arme wicht krijgt ondertussen meer zin in een volgende spuit dan ooit. Dan maar dood - alles beter dan een hijgende Erik Mesie naast je bed.

Het is moeilijk om het lelijkste op deze plaat uit te kiezen. Is het de hoes, die naar verluidt wordt gebruikt als reclameposter voor de daklozenkapper? Is het de Eurodance-beat onder poëtische prijsparels als Waar Gaan We Heen en Fuck de Hele Zooi? Of zijn het de talloze hitsig-diepzinnige tienerclichés die zestiger Mesie over niemandallerige melodieën in de microfoon lispelt?

Het gebeurt me niet vaak dat ik me vies voel na het beluisteren van een plaat, maar met nummers als In Bikini en het bijna hilarisch gore - en daardoor onverwacht aandoenlijke - Makkelijke Meisjes is Waar Gaan We Heen als een ongevraagde DM van je stalkerige ex, als het kleverige briefje in je kluisje van die puisterige jongen die gisteren bij scheikunde zomaar naast je is gaan zitten, als de knipoog van die ouwe man die zich in een duinpan ligt af te beren op het uitzicht van jou en je zonnebadende vriendinnen.

Waardig oud worden is niet iedereen gegeven.

Zeer grappige en uitvoerige recensies hierboven van deze nieuwe plaat van cultheld Mesie, die overigens niet erg uitnodigen om het album te gaan luisteren. Ik heb toch een poging gedaan, maar na een minuutje geef het maar toe, een vreselijke tausendmal du rip off waarmee Mesie een parodie van zichzelf maakt, heb ik besloten dit album verder links te laten liggen.

avatar van vinejo
Kramer schreef:

Waardig oud worden is niet iedereen gegeven.

Genoot al van je bespreking van SL van Dylan, vond nu dit hilarische stukje terug….Meld je eens aan bij Humo zou k zeggen…!

avatar van Faalhaas
1,0
spoiler schreef:
Die hoes......hoe dan, zo ontzettend lelijk

Daar heeft iemand heel erg zijn best op gedaan hoor

De muziek is helaas net zo lelijk. Ik vond Mesie bij Toontje Lager altijd te gek en zijn soloplaten zijn ook dik ok. Maar dit... nee het is allemaal zo stuurloos en bedacht. Wel netjes dat ie het onder zijn eigen naam heeft uitgebracht dit maal. Hij heeft afgelopen jaren ook dingen gedaan als Toontje Lager en dat ging natuurlijk helemaal nergens over. Waren zijn oud bandleden ook niet zo happy mee geloof ik.

avatar van spoiler
Faalhaas schreef:

Daar heeft iemand heel erg zijn best op gedaan hoor

Ik ben een keer voor mijn moeder, die Toontje Lager vroeger geweldig vond gaan kijken naar Toontje Lager.

Heeft inderdaad niets met de originele bezetting te maken en de andere bandleden zijn er op zijn zachtst gezegd niet bepaald blij mee.

Het was een beetje sneu en treurig allemaal.

En deze CD is inderdaad echt verschrikkelijk.

avatar van Faalhaas
1,0
Wel jammer dat Blote Kuiten het album niet heeft gehaald. Dat nummer heeft nog wat van de oude Toontje Lager vibe in zich: