Klaus Schulze - Kontinuum (2007)

Duitsland
Electronic
Label: SPV

1. Sequenzer (From 70 to 07) (24:54)
  2. Euro Caravan (19:41)
  3. Thor (Thunder) (31:47)
avatar van cosmicon
Vond deze wat minder als de voorganger Moonlake, kabbelt allemaal een beetje voort zonder echte verassingen!

avatar van Gerards Dream
Qua vormgeving ziet dit album er prima uit. Het doet me wat denken aan mijn kindertijd. Oude radio's slopen en dan de fantasie op de loop laten gaan. In die printplaten zag ik altijd een maquette van een nog te bouwen wijk. Hier een paar huizen en zo de weg er naar toe met daar het veldje om een balletje te trappen. Ik verdwaalde zowat in mijn eigen fantasie.

En dit bovenstaande is ook van toepassing op de muziek. Bij een titel als Sequenzer (From 70 to 07) verwacht ik iets spannends te horen. Het roept bij mij een beeld op van een hele sprong naar voren maken in de tijd. Wijken slopen en beter opbouwen continu bezig zijn om de stad te verbeteren. Ja, dit continu is hier wat al te letterlijk opgevat. In gedachte hoor ik een leger aan architecten met elkaar babbelen, maar er uitkomen doen ze niet. Op tafel blijf een groot stuk wit papier wit. Wel zijn er momenten waar zware overwegingen zijn te horen. Maar een goed plan komt vooralsnog nog niet op tafel.

Met het geluid of een koor staat te zingen in een kathedraal begint Euro Caravan. Het roept daarmee een religeuze sfeer op die best mooi is. Wel blijft Schulze hier wat lang in dezelfde sfeer, Volgens mijn gevoel zit de kathadraal al vol gelovigen en mag de dienst wel van start gaan. Edoch de organist is nog steeds aan het oefenen op zijn klavier. De voorganger van de dienst kijkt wanhopig naar boven of De Heer kan ingrijpen, maar helaas.

Thor begint begin behoorlijk spannend met het geluid van bliksem. en lage tonen. Gevoelsmatig ben ik aan de goden overgedragen. Hierna volgt een mooi rustg deel waarbij ik het gevoel heb dat ik in het openveld sta waar me schijnbaar niets kan gebeuren. Wel is voelbaar dat er wat te wachten staat en de bliksem slaat een paar keer in. Hier laat Schulze goed horen dat hij nog prima in staat is een spannende sfeer op te roepen. Het doet me wat denken aan een countdown die afloopt voor de lancering van een raket. Jammer is wel dat Schulze hier wat te lang in blijft hangen, waardoor bij mij de gedachte naar boven komt of de NASA-medewerker uitgebreid de tijd neemt om de gebruiksaanwijzing van het ruimteveer door te nemen. En vlak voor het einde is daar een sfeer van in het luchtledige te hangen, zonder dat daar voorafgaand een knal of zoiets te horen is geweest.

Kortom: prima muziek om te gebruiken bij een diashow over de ruimte waar gerust tussendoor gepraat mag worden en een doekje uit de keuken kan worden gehaald om het glas cola wat omviel op te deppen.

avatar van CorvisChristi
CorvisChristi (crew)
Kontinuum van Schulze is t.o.v. bijvoorbeeld voorganger Moonlake eigenlijk gewoon een tegenvaller, daarbij vooropgesteld dat Kontinuum geen slechte muziek laat horen. Echter is het allemaal vrij spanningsloos dit keer en blijft Schulze veel te veel hangen in hetzelfde spectrum van klanken, sequencers en andere zaken.
Herkenbaar en zelfs voorspelbaar, dartelt Schulze zonder enige verrassingen door de 3 nummers heen en echt opveren doe ik geen enkel moment. Het is wel allemaal erg relaxed en ontspannend, maar toch....Kontinuum zou veel meer kunnen zijn dan het bij vlagen saaie en continue gekabbel van ellenlange passages. Daar waar Schulze bijna altijd zulke onverwachte en subtiele invalshoeken als het ware in de muziek naar voren laat komen, gebeurt dat hier dus niet.
Zelfs de vocalen op "Euro Caravan" zijn niet eens verrassend te noemen. Ze zijn op zo'n manier in de muziek verweven, zoals ik het wel vaker bij Schulze heb gehoord. De man heeft immers vaker met vocalen geëxperimenteerd, en niet altijd met de beste resultaten.
Maar ondanks de kritische punten, klinkt het op de één of andere manier niet slecht en stiekem heeft het zelfs wel wat. Echter moge het duidelijk zijn, dat Schulze zich hier aardig inhoudt en niet van zijn beste kant laat zien.
Wat er voor zorgt dat Kontinuum dus niet opvalt in de berg van Schulze-releases en beduidend één van de mindere is van de laatste jaren.
Ach, eigenlijk kan je het de man niet kwalijk nemen. Op z'n oude dag kan je 'm enig gebrek aan inspiratie best vergeven, toch? Schulze heeft immers aardig wat op z'n naam staan.

Nogmaals, Kontinuum bevat geen slechte muziek. Zo voor op de achtergrond om ff lekker te ontspannen een prima optie, echter zijn er absoluut betere platen van de man.

avatar van CorvisChristi
CorvisChristi (crew)
Alhoewel ik nog steeds van mening ben dat Kontinuum binnen de Schulze-discografie een relatief onbeduidend allegaartje is, blijft er toch iets magisch aan de album-opener "Sequenzer (From 70 to 07).

Geweldig album van Schulze , heerlijk om languit op de bank weg te dromen , vooral Euro Caravan en Thor zijn heel goed

Mijn introductie aan Klaus Schulze. De eerste keer dat ik t luisterde kon ik niet meer bewegen, zo erg zat ik in de greep van dit album. Iets anders heeft mij nooit op deze plekken gebracht. Blijft echt mijn favoriet van Klaus Schulze, vooral Sequenzer (From 70 to 07)

Vind ik ook. Ben het echt oneens met eerdere recensies hier, dit is een geweldige plaat van Schulze met een te lage waardering. Het kabbelt zeker niet inspiratieloos, voort de soundscapes op met name track 2 en 3 zijn spannend en krachtig en houden de aandacht volledig vast.Een van Schulze s betere platen vind ik. 4 sterren