Haken - Enter the 5th Dimension (2008)

1 stem

Uitgebracht in eigen beheer

1. Blind (11:40)
  2. Black Seed (5:53)
  3. Manifolds (7:34)
  4. Sleeping Thoughts Wake (12:07)
  5. Souls (7:45)
  6. Snow (13:11)
avatar van ABDrums
Het eerste werk van de (in mijn optiek nu al) legendarische progmetal formatie Haken. Een demo wel te verstaan, dus de geluidskwaliteit laat helaas de wensen over. Echter laat Haken op deze demo meteen al horen over een stel enorm getalenteerde muzikanten te beschikken, die ook nog eens fatsoenlijke songs kunnen schrijven.

Maar voor mijn gevoel ontbreekt er hier toch enige samenhang binnen de nummers, een euvel dat mijns inziens op hun volwaardige debuut, Aquarius, wordt verholpen (alhoewel daar soms ook wat té lang doorgeneuzeld wordt). Zo worden de cartooneske / carnavaleske elementen op deze demo mij wat te dik aangezet, wat het luisterplezier niet echt bevorderd. Op een gegeven moment wordt er soms te lang nodeloos doorgemuciseerd dat ik eigenlijk geen idee meer heb waar ik naar aan het luisteren ben (het doel achter de muziek is verdwenen). Gelukkig is dat voor een beginnende band op een demo totaal niet erg en, zoals reeds gezegd, wordt dat euvel snel verholpen op de eerste twee volwaardige albums die de band zou uitbrengen.

Grappig feit, voor de meeste fans vast bekend, is dat het gros van de nummers op deze demo is bewerkt en opnieuw opgenomen voor de in 2014 verschenen EP Restoration. Logischerwijs komen de songs daar veel, en veel beter uit de verf. Daarnaast is de groei die Haken als band heeft doorgemaakt ook heel duidelijk te horen wanneer de songs op de demo vergeleken worden met die op Restoration.

Ik geef hier toch een 4* voor, ondanks de matige geluidskwaliteit en de soms wat onsamenhangende nummers. Dat wordt gecompenseerd door het geweldige talent van de band en door de (ik zou bijna 'uiteraard' willen zeggen) prachtige melodieën, arrangementen en zanglijnen die zelfs in het prille beginstadium van de band al te horen zijn: de veelbelovende kwaliteiten waarover Haken beschikt zijn op deze demo zeker al te bewonderen en zouden later ten volle worden benut.

In ieder geval een must voor de zichzelf respecterende fan!