Sophie Straat - Smartlap Is Niet Dood (2023)

Label: LAB

1. Smartlap Is Niet Dood (1:36)
  2. De Vergiffenis (2:54)
  3. Tweede Kamer (3:06)

met Goldband

4. Mooier Als Je Lacht (3:38)
  5. Mijn Club (4:46)
  6. Papa (3:00)
  7. Mannen (3:57)
  8. Vrijheid, Gelijkheid, Zusterschap (3:10)
  9. Oranje Boven (2:42)
  10. Nooit Genoeg (3:52)
  11. Wat Is het Kut Om Agent Te Zijn (3:02)
  12. De Stad Is van Ons (3:37)
avatar van S1998
Oh my. Dit is geniaal!

Waarom ken ik deze vrouw niet? Wat zij doet is uniek. De invloeden van het levenslied combineren met pop en her en der wat indie is echt geweldig.

En dan die teksten. Welk maatschappelijk thema komt niet voorbij? Rasiscme, ongelijkheid, vrouwenrechten; you name it. Ik kom uit 1998, niet bepaald een generatie van protestzangers. Ik ken er letterlijk nul. Maar als dit de definitie is van protestliedjes, ben ik fan!

avatar van Juul1998B
1,5
Dit is echt een verschrikking zeg...
Tweede kamer had zo gezongen kunnen zijn door kinderen voor kinderen.
Wat is het kut om agent te zijn is natuurlijk gewoon een cover van fleatwood mac, slecht geschreven.
Leentjesbuur bij hazes op sommige nummers. leentjes buur bij die..
Wel goed dat ze aandacht geeft aan vrouwenrechten, geweld, racisme etc, hierdoor geef ik toch nog 1,5 punt
Dit moet in mijn top 10 slechtste albums van 2023..

Ik vind het wel leuk.

avatar van Jazper
Juul1998B schreef:

Tweede kamer had zo gezongen kunnen zijn door kinderen voor kinderen.

En wat is daar mis mee???!!!

Aan de ene kant zit ze zwaar op mijn allergie-grens (je kan ook een beetje té correct willen zijn) en tegelijkertijd vind ik het echt geweldig.

Tweede Kamer kende ik al en daar hoor ik geen Kinderen voor Kinderen in, eerder Doe Maar en dat is niet verkeerd. Volgens mij is dat ook gewoon de bedoeling van dit nummer: een soort eerbetoon.

En verder is het gewoon heerlijk om lekker mee te galmen zoals het met smartlappen ook hoort, maar dit zijn dan wel smartlappen van nu.

Dit zou wel eens heel verslavend kunnen zijn. Moet ik stiekem om me heen kijken of dat kan? Of ben ik juist heel hip nu?

Sophie Straat komt oprecht over en dat mag ik wel. Hadden we in de jaren '80 Danny de Munk, daar hebben we nu Sophie. Beetje grote mond met het hart op de juiste plek: ze doet alles waar ze zin in heeft. In haar dromen is ze Marie Antoinette in de eenentwintigste eeuw.

Ik vind haar wel wat.

Zijn altijd wel van die leuke meisjes dit.

Eefje en zo.

Ook altijd wel wat willen geven.

avatar van S1998
Dit album is letterlijk een ode aan de smartlap, dus logisch dat ze dan muziek maakt die klinkt als Hazes-nummers.

Gisterenavond voor eerste keer beluisterd en dat smaakt naar meer (gaat in het weekend gebeuren). Het Nederlandstalig pop lied met bravoure en originele insteek heeft het vaak lastig, gelukkig komen er altijd wel weer pareltjes boven drijven. Reuze benieuwd dus naar het vervolg en wat men hier vindt van het pas verschenen album Dan maar Genieten van Iris Penning, nog zo'n vrouw die pop met fijnzinnige, intrigerende teksten combineert.

avatar van johan de witt
Leuk album, jammer dat de meeste nummers al een jaar of ouder zijn.

avatar van luigifort
Ja, zie je vaker. Spin z'n nieuwe ook al een paar bestaande nummers. Armoe of blij zijn dat je die dan ook in bezit hebt, als je het album koopt tenminste...

avatar van johan de witt
Ja, eerst twee jaar singles uitbrengen en dan een album uitbrengen met die nummers voelt dan toch een beetje als een comp.
Ik weet niet of dit vaker voorkomt behalve bij Sophie en Spinvis

Ik was er al 'bang' voor: verslavend album! Enige smet vind ik Wat Is het Kut Om Agent Te Zijn. Beetje suffe tekst op een bestaand nummer waar verder niks mee gedaan is.

Hoeveel moeten er nog komen, hoeveel moeten er nog gaan..... tja.

Maar verder? Heerlijk hoor.

avatar van Gretz
Mooier Als Je Lacht verdient het om een grote hit te worden. Nummer steekt zo goed in elkaar. Een mega-oorwurm met een ontzettend rake tekst

avatar van Kramer
aERodynamIC schreef:
daar hoor ik geen Kinderen voor Kinderen in, eerder Doe Maar.
Het is nou ook weer niet zo dat die twee artiesten in volstrekt verschillende universa opereren. Maar inderdaad, de Doe Maarvergelijking ligt het meest voor de hand.

Gretz schreef:

Geweldig nummer idd

avatar van Gretz
johan de witt schreef:

Geweldig nummer idd

Een ekte aanstekelijke shoegaze banger

avatar van johan de witt
Haha misschien kijk je als vrouw naar je schoenen als je dergelijke ongevraagde aandacht krijgt.

avatar van MarkS73
Wat een leuk album zeg, als het hier niet voorbij was gekomen had ik het waarschijnlijk nooit gehoord. De Fleetwood Mac cover had dan weer niet gehoeven, verder een hoop fijne meezingers.

avatar van Deranged
Ze schrijft leuke teksten ze is super nice best wel bomba bonbon de bom.