Hellripper - Warlocks Grim & Withered Hags (2023)

Label: Peaceville

1. The Nuckelavee (5:47)
  2. I, the Deceiver (4:55)
  3. Warlocks Grim & Withered Hags (7:14)
  4. Goat Vomit Nightmare (3:15)
  5. The Cursed Carrion Crown (5:47)
  6. The Hissing Marshes (3:51)
  7. Poison Womb (The Curse of the Witch) (3:43)
  8. Mester Stoor Worm (8:31)
avatar van Kondoro0614
De eerste is al gereleased op YouTube, 'Warlocks Grim & Withered Hags '. Check it out! Ik heb zin in deze plaat, vorig jaar deze gast voor het eerst live gezien tijdens 'Soulcrusher', waanzinnige gig, beste afsluiter voor een festivaldag die ik in tijden heb gezien.

avatar van Eddie
In welke metalen hoek moet ik dit zoeken?

Eddie schreef:
In welke metalen hoek moet ik dit zoeken?

Blackened thrash

avatar van Edwynn
In de jaren 90 had je Bewitched met Anders Nystrom en Vargher (resp. Katatonia en Ancient Wisdom)

Dat is eigenlijk wat Hellripper in een notendop is.

Het is wel aardig maar niet spectaculair. Het vrijgegeven titelnummer is me wat te langdradig. Dan hoor ik liever de Black Arts & Alchemy EP van een paar jaar geleden.
The Nuckelavee is weliswaar iets vlotter maar dat vind ik ook een wat hortend en stotend nummer. Doet mij niet veel.

avatar van Kondoro0614
Ik heb er eventjes een tijdje naar geluisterd maar, ik vind het wel weer vet hoor. 'James McBain' heeft mijn hart verovert na het onwijs vette concert tijdens 'Soulcrusher' vorig jaar waar ik eveneens toch aardig verrast werd door de onwijze intensiteit die hij mee brengt het podium op. Ik ben al naar aardig wat concerten en feestjes geweest, en ik moet zeggen dat dit wel één van de beste concerten is geweest wat ik heb gezien. Niet qua decor trouwens maar, wel hoe hard het feestje was.

Wellicht mede daardoor heb ik best veel verwachtingen op deze plaat gelegd, en 'McBain' weet er aardig wat mee te doen. Het is natuurlijk muziek wat niet héél origineel is maar, ik vind het beter dan sommige andere bands in het genre. En dat had hij overigens al wel gecreëerd voor het concert. Ook in deze plaat laat hij zijn veelzijdigheid weer eens zien, en het is om te smullen.

De opener 'The Nuckelavee' is erg strak, vette solo's, krijsende stem zoals we het gewend zijn. Echt lekker om te horen, en zo trekt het album eigenlijk makkelijk door. 'Warlocks Grim & Withered Hags' was al uit maar vind ik ook erg vet. Voor de rest kent het album ook wel meer leukere songs, al vond ik het verder niet benoemingswaardig genoeg. Maar ondanks mijn enthousiasme, is het ook niet helemaal wat ik verwacht. Zoals ik al zei en zoals al eerder benoemt wordt is de plaat eigenlijk best veilig. Hij gaat rustig aan het werk (althans wat je rustig mag noemen), volgens het boekje vooral.

Ik blijf de plaat zeker nog wel vaker draaien wat dat betreft. Blijft al om al, ondanks het lichte kritiek toch gewoon een lekkere rag plaat. Voor de fans erg leuk maar, ik denk voor velen niet heel bijzonder.

avatar van Devoo
Wat een vette riffs doorheen dit hele album!