Neneh Cherry - Raw Like Sushi (1989)

Zweden
Hip-Hop / Pop
Label: Virgin

1. Buffalo Stance (5:42)
  2. Manchild (3:52)
  3. Kisses on the Wind (3:57)

met Sarah Erde

4. Inna City Mamma (4:51)
  5. The Next Generation (5:05)
  6. Love Ghetto (4:29)
  7. Heart (5:09)
  8. Phoney Ladies (3:54)
  9. Outre Risque Locomotive (5:05)
  10. So Here I Come (4:03)
  11. My Bitch * (5:27)
  12. Heart * (4:52)
  13. Buffalo Stance [Sukka Mix] * (5:21)
  14. Manchild [The Old School Mix] * (5:31)
  15. Buffalo Blues * (4:23)
  16. Buffalo Stance [Electro Ski Mix] * (3:35)
  17. Buffalo Stance [Arthur Baker's 1/2 Way 2 House Mix] * (7:42)
  18. Buffalo Stance [Arthur Baker's Nearly Neu Beat Mix] * (7:03)
  19. Buffalo Stance [Kevin Saunderson's Techno Stance Remix I] * (6:38)
  20. Manchild [Massive Attack Remix] * (5:24)
  21. Manchild [Massive Attack Bonus Beats] * (0:57)
  22. Manchild [Smith 'N' Mighty Remix] * (4:49)
  23. Manchild [Smith 'N' Mighty More Bass / Less Vocal Style] * (4:41)
  24. Inna City Mamma [Re-Recorded Extended Version] * (6:30)
  25. Inna City Mamma [Cold Blooded Remix] * (5:51)
  26. Kisses on the Wind [12" Spanish Mix] * (7:18)
TheArtfulDodger schreef:
Qua mode was ze trouwens ook een soort van trendsetter in die tijd, die enorme gouden oorbellen, die grote witte gympen, dat korte jasje boven die strakke wielrennersbroek.

Dankzij Neneh loopt onze achterbuurvrouw van midden 50 er dus zo bij als ze de ramen aan het wassen is.
Andere tijd, ander figuur.

avatar van Arrie
pureshores schreef:
en ze is weer helemaal terug met dr Cherry Thing remix cd

Remix-cd?

TheArtfulDodger
deric raven schreef:
Andere tijd, ander figuur.

(ik zie het zo voor me)

en ik luister hem nog steeds, kan hem van A tot Z meezingen! Heerlijk! Echt een aanrader. Iemand schreef, klinkt wat gedateerd maar dat ben ik ondertussen ook geworden als bijna 40er...

avatar van pureshores
ze was gisteren bij Jools Holland en deed Buffalo stance ook nog maar eens, geweldig om te zien hoe ze stond te dansen

avatar van adri1982
Dit album bevat wel goede nummers als 'Buffalo stance' en 'Manchild', maar daarentegen ook nummers die nogal vierkant klinken.

avatar van Funky Bookie
Vermakelijk album met een prettige mix van pop en hip-hop (hip-pop?).
La Cherry brak door met Buffalo Stance. Vrouwelijk rappers waren er nog niet al te veel, dus ze was heel welkom. Toen bleek ze ook nog te kunnen zingen en dat leverde een heel leuk album op.

avatar van pureshores
Die mixen hebben op cd maxi's gestaan van oa Inna city mamma en een remix single van Buffalo stance dus niks exclusiefs

avatar van Twinpeaks
Blijft toch een leuke plaat .Ook anno 2020 geniet ik hier nog wel van. De speelse raps op prima beats in een lekkere in your face productie . Neneh is niet zo heel productief gebleken maar leverde wel altijd een bepaald niveau. Das ook iets waard. Voor deze 4 sterren

avatar van erwinz
recensie op de krenten uit de pop:
De krenten uit de pop: Neneh Cherry - Raw Like Sushi, 30th Anniversary Edition - dekrentenuitdepop.blogspot.com

Neneh Cherry - Raw Like Sushi, 30th Anniversary Edition
Neneh Cherry’s Raw Like Sushi is alweer ruim dertig jaar oud, maar het debuut van de Zweedse muzikante klinkt nog net zo fris als op de dag van de release

Het is lastig te geloven dat het debuut van Neneh Cherry al meer dan dertig jaar oud is. Destijds was het een album vol wereldhits, maar het is ook een album dat de popmuziek tot op de dag van vandaag heeft beïnvloed. Neneh Cherry vermengde op haar debuut meerdere genres en goot er een aanstekelijk popsausje overheen. Het is bij dit soort albums altijd even afwachten hoe ze de tand des tijds hebben doorstaan, maar Raw Like Sushi doorstaat de test glansrijk. De popsongs op het album klinken nog net zo fris en energiek als 30 jaar geleden en leverden een debuut op dat net zo interessant is als de experimentelere albums die Neneh Cherry decennia later zou maken.

Neneh Cherry werd geboren in Zweden en groeide op met de fameuze jazzmuzikant Don Cherry als stiefvader. Ze wist al op zeer jonge leeftijd dat het schoolbestaan niets voor haar was en verruilde Stockholm op haar 16e voor de wereldstad Londen, waar ze al snel opdook in de postpunk scene.

Ze maakte kort deel uit van The Slits en wat langer van de cultband Rip Ric + Panic, maar had al snel meer ambities dan een rol op de achtergrond. In het najaar van 1988 dook Neneh Cherry op met haar eerste solosingle en in de zomer van 1989 volgde haar debuutalbum, Raw Like Sushi.

Het debuut van Neneh Cherry was uitermate succesvol en maakte van de jonge Zweedse muzikante direct een wereldster. Neneh Cherry verraste met een fris eigen geluid vol invloeden en verpakte deze invloeden ook nog eens in bijzonder aanstekelijke songs, die haar een imposante rij wereldhits opleverde.

Iets meer dan 30 jaar na de release van het debuut van Neneh Cherry wordt de 30e verjaardag van Raw Like Sushi gevierd met een heruitgave, die naast het originele album vooral remixes bevat. Ik ben geen groot liefhebber van remixes, maar ben verrast door de mate waarin de originele tracks van Raw Like Sushi de tand des tijds hebben doorstaan.

De mix van onder andere pop, R&B, rap, dub, hiphop, jazz, wereldmuziek, soul en triphop (een genre dat destijds nog niet officieel was uitgevonden) liet in 1989 een nieuw geluid horen en het is een geluid dat tot op de dag van vandaag invloedrijk is. Neneh Cherry maakte aan het eind van de jaren 80 een blauwdruk voor de hedendaagse popmuziek, maar het is ook popmuziek die in artistiek opzicht zeer interessant is. Raw Like Sushi klinkt nog net zo fris, sprankelend en eigentijds als ruim 30 jaar geleden en bewijst het ongelijk van een ieder die haar in 1989 in het hokje kleurloze popmuziek duwde.

Neneh Cherry was sinds haar debuut niet overdreven productief, maar alles dat ze sindsdien heeft uitgebracht is van hoog niveau. De laatste paar albums van de Zweedse muzikante waren experimenteler en jazzier, maar ook de aanstekelijke songs van Raw Like Sushi gaan er na al die jaren nog in als koek. Het album valt direct vanaf de openingstrack Buffalo Stance op door een enorme hoeveelheid passie en energie, waarna in sneltreinvaart alle singles van het album voorbij komen. Ook de songs die het destijds niet tot single schopten zijn zeer de moeite waard en doen niet onder voor de songs die zich dertig jaar geleden al in het geheugen nestelden.

Ik had Raw Like Sushi echt al vele jaren niet meer beluisterd, maar wat is het nog altijd een sterk album. De extra’s zijn alleen interessant als je een zwak hebt voor remixes, wat wel in het tijdsbeeld van het album past, maar met alleen het originele album heb je wat mij betreft het beste wel in handen. Hernieuwde beluistering van Raw Like Sushi bevestigt niet alleen de invloed die het album heeft gehad, maar rechtvaardigt wat mij betreft ook de conclusie dat Neneh Cherry met haar debuut een ware klassieker afleverde. Erwin Zijleman

avatar van vigil
Het album knalt er gelijk in met vier dikke hitsingles waarvan de 1ste twee de grootste waren met een 1ste en 3de plek. Het niveau van die hits wordt niet bij elke track gehaald maar dat lijkt me voor een debuutplaat wellicht ook wat veel gevraagd. De ondergrens komt verder nergens ook maar in de buurt op deze klassieker dus ik ben dik tevreden.

Love Ghetto is van de non-singles de sterkste track en het opvolgende Heart een lekkere uptempo track volgens Buffalo Stance recept. Een vijfde single van een succesvol album was destijds geen uitzondering, hadden ze Heart op single geperst was het gegarandeerd een hit geworden.

avatar van Hanszel
Als ik mijn last.fm geschiedenis bekijk blijkt dat ik heel 2019 niks van haar heb geluisterd (en de echte cd heeft de binnenkant van mijn speler ook al lang niet meer gezien) maar daarvóór heb ik een gemiddelde van ongeveer een track of 8 per jaar.

Vanwege al de corona perikelen en 'the next generation' moest ik vandaag weer aan dit schijfje denken en man, wat komt ie binnen zeg! Dit is nog eens tijdloos, misschien muzikaal niet eens zo, maar die teksten! Ik weet nog wel dat ik als puber met een bandje van haar in m'n walkman m'n krantenwijkje liep en toen ook al onder de indruk was.

"The children are the chosen ones, society's got it's piorities wrong. The the schools are closing down, don't be messing with our future" en "any combination you could possibly imagine, the distance important is the ground that we walk on".

En zo kan ik nog wel wat meer voorbeelden opnoemen maar voor tekstenbeschouwing verwijs ik u naar SongMeanings Ik luister lekker verder.

avatar van dominicano fonso
Een degelijk album met een goede mix van funk en hiphop.