Sun City (1985)

Alternatieve titel: Artists United Against Apartheid

Label: EMI

1. Artists United Against Apartheid - Sun City (7:13)
  2. Peter Gabriel en Shankar - No More Apartheid (7:10)
  3. Keith LeBlanc - Revolutionary Situation (6:09)
  4. Artists United Against Apartheid - Sun City [Version II] (5:45)
  5. Gil Scott-Heron, Melle Mel en Duke Bootee - Let Me See Your I.D. (7:31)
  6. Miles Davis, Ron Carter, Stanley Jordan, Tony Williams en Herbie Hancock - The Struggle Continues (7:05)
  7. Bono, Keith Richards en Ron Wood - Silver & Gold (4:44)
  8. Artists United Against Apartheid - Soweto Nights * (4:56)
  9. Tony Williams, Herbie Hancock, Miles Davis, Ron Carter en Stanley Jordan - The Struggle Continues [Extra Miles Davis Version 1985] * (9:47)
  10. Artists United Against Apartheid - Not So Far Away [Dub Mix / UK 12” Single Version] * (5:56)
  11. Artists United Against Apartheid - Sun City [The Last Remix] * (9:37)
avatar van Joy4ever
Volgens mij is dit de eerste LP die ik destijds gekocht heb. Ik vind het titelnummer wel goed.

avatar van SirNoodle
typisch een 'plaat'-album, 8 tracks in totaal... waar is de tijd, waar is de tijd, nu zit je met gemiddeld zo'n 12 tracks per album.

In dit geval zijn die 8 tracks wel heel magertjes als je rekent dat sun city er 3 keer op voorkomt, dan wel in andere versies.

Pluspunten: silver & gold van Bono & co... hele mooie versie, en inderdaad ook de titel track: aa-a-a-a-aaah I ain't gonna play sun city

Let Me See Your I.D. heb ik al willen versturen naar Titmeister, maar ik ben bang dat we die toch zelf moeten oplossen.

avatar van Kos
Kos
Little Steven had hier nogal een grote vinger in de pap toch?

avatar van kaztor
#7 is fenomenaal.
Uit de tijd dat Bono nog echt voor goud ging.

avatar van Kill_illuminati
Veel mensen die bij deze groep zitten. Zo zag ik George Clinton en Bruce Springsteen.

chrismusic
Is apartheid een engels woord?

avatar van Edwin
Nee, het is een Nederlands woord dat door de rest van de wereld is overgenomen.

avatar van Arrie
Van oorsprong Zuid-Afrikaans volgens mij, maar het is wel een Engels woord geworden.

avatar van Saldek
Zowel Arrie en Edwin hebben het aan het goede end. Een Nederlands woord én Zuid Afrikaans omdat Z-Afrika een Nederlandse kolonie was.

avatar van He$$el_01
Het bekendste Nederlandse woord ter wereld denk ik. Geen idee of je daar nou echt trots op moet zijn.

Redelijk wat artiesten in deze groep trouwens.

avatar van Funky Bookie
Haast meer een EP dan een LP.
Fantastische titelsong, maar de rest is behoorlijk mager. Wel een interessant rijtje artiesten.

avatar van gaucho
En dan zijn ze nog niet eens allemaal genoemd. Ik heb de single, en achterop de hoes lees ik dat er nog veel meer mensen meewerkten aan dat nummer:

Artists United Against Apartheid - Sun City (1985, Vinyl) | Discogs

avatar van Tozifra
In 2019 kwam een Deluxe versie uit met nog drie extra tracks.

avatar van Germ
Germ (crew)
De bonte stoet aan artiesten, van Bob Dylan tot the Fat Boys, maakt dat dit project een stuk leuker is dan bijvoorbeeld USA for Africa. Én het heeft effect gehad, volgens mij was het destijds not done om als artiest nog naar Zuid-Afrika te gaan. Een band als Queen, die wél gingen, hebben daar nog een hoop gezeik mee gehad.

Het nummer zelf is een heerlijke dosis 80s nostalgie, vol met synths en old school raps.

avatar van Edwynn
Nou. Queen. Gezeik. Ik weetnie hoor. Het is niet zo dat ze gecancelled werden ofzo. In mijn herinnering kwam in 1991 niet iedereen naar Wembley om de band massaal uit te jouwen.

Ik ken eigenlijk alleen de hitsingle en die blijkt bij herbeluistering een saaie aaneenrijging van versjes te zijn zonder enige richting. In mijn herinnering was het iets spannender.

avatar van Germ
Germ (crew)
Edwynn schreef:

Ik kom niet uit die tijd dus ik ben er niet persoonlijk bij geweest. Maar ik meen wel gelezen te hebben dat de pers er destijds schande van sprak en dat ze een boete moesten betalen voor het breken van de boycot. Later heeft ik dacht Taylor ook nog wel geroepen dat ze niet hadden moeten gaan.
Een verkeerde actie van een verder alom geliefde band kan best benoemd worden toch? Dan hoeven ze nog niet direct gecancelled te worden.

avatar van Edwynn
Van mij hoeft dat ook niet. Maar tegenwoordig kun je al een boycot krijgen vanwege de verkeerde haardracht. De controverse rondom Queen viel volgens mij op wat gemopper her en der wel mee. En gelukkig maar.