De Staat - Red / Yellow / Blue (2023)

Label: Virgin

1. Look at Me (3:15)
  2. Head on the Block (2:28)
  3. Some Body (3:04)
  4. Paying Attention (2:46)
  5. Burning the Flag (4:24)
  6. Who’s Gonna Be the GOAT? (2:43)
  7. Danger (3:25)
  8. Peace, Love & Profit (3:00)
  9. Bombti (2:30)
  10. Numbers Up (3:26)
  11. One Day (3:37)
  12. Someone to Be (3:30)
  13. Running Backwards Into the Future (3:55)
  14. Take Root (4:50)
  15. What Goes, Let Go (4:35)
avatar van DjFrankie
DjFrankie (moderator)
Eerst alleen verkrijgbaar bij de tour, maar binnenkort ook in de winkel.

avatar van repelstefan
Persoonlijk heb ik toch liever ineens een heel album, dan hoe ze het nu hebben gereleased. Heb er toch minder focus op gehad met de losse singles, zet sneller een album op. Who's Gonna Be The Goat wel veel gedraaid

avatar van Kos
Kos
Laatste aantal tracks zijn toch wel het meest expermienteel voor De Staat begrippen.
Take Root is wel grappig ook.

avatar van Cor
Cor
Idee is leuk, maar je mist toch een beetje de albumbelevingmet songs die al zolang in je systeem zitten. De mannen blijven een uniek eigen sound houden overigens. Daarvoor hulde!

avatar van ArthurDZ
Een mooie ode aan de eerste generatie Pokémongames zo vlak voor Pokémondag, wat jij Slowgaze?

avatar van Slowgaze
Ik heb m'n Charizard al geïnstrueerd voor nummer 5, ArthurDZ.

avatar van ArthurDZ
Slowgaze schreef:
Ik heb m'n Charizard al geïnstrueerd voor nummer 5, ArthurDZ.

Breng je link cable mee, dan beantwoorden we de vraag van nummer 6.

avatar van Funky Bookie
Nieuw album van De Staat blijft iets om naar uit te kijken. Red is fantastisch en Yellow is ook nog lekker, maar met Blue kan ik niet zo heel veel en die haalt de score dan toch naar beneden. Misschien dat het met extra luisteren nog wat beter wordt, dan is 4* makkelijk haalbaar.

avatar van Koen St
Funky Bookie schreef:

Grappig, ik had het juist andersom; vond Blue het hoogtepunt en Yellow ook erg lekker

avatar van mjk87
Danger heeft toch wel heel veel weg van Kokomo van The Beach Boys of niet?

avatar van Style.Girl
Geweldig album! Heel experimenteel en heel divers. Daar hou ik wel van. Het eerste album die ik van ze luister en ik denk ook gelijk de beste. Hier en daar al begonnen aan hun ander werk, maar bevalt me minder tot nu toe. Toch probeer ik het nog even.

avatar van ZAP!
Style.Girl schreef:
Geweldig album! Heel experimenteel en heel divers. Daar hou ik wel van.
Tip: Mr. Bungle - California (1999).

avatar van tnf
tnf
Het 'big beat'-achtige Some body heeft iets aansprekends, maar verveelt ook snel als je het een aantal keren hebt opgezet.

avatar van The_CrY
Bij het optreden vorig jaar kon je al een setje kopen met de drie EPs op CD. Toen was deze al incompleet, want per kleur waren er drie nummers op gezet, en de vierde van elke kleur was toen al uit. Inmiddels dus vijf nummers per kleur, dus eigenlijk een beetje zonde van de Tour Edition als deze een half jaar later compleet en voor iedereen uitkwam. Ach ja.

Red en Yellow luisteren vooral lekker weg op zn Staats. De herkenbare sound is niet heel veel veranderd sinds 2013, maar wel verfijnd en tot in de puntjes verzorgd. Korte nummers met een dansbare vibe en een electronische bandsound waar de immer cynische stem van Torre Florrim de boel aan elkaar zingt. Red is wat harder, en Yellow is wat meer richting de pop/rock.

Blue is inderdaad waar het echt interessant begint te worden met wat meer experiment en verrassing in de gelederen. Het tempo gaat wat omlaag, de sfeer gaat wat omhoog. Dit vijftal nummers zijn van een dermate hoog niveau dat ik deze volle boxset misschien toch nog eens wil gaan aanschaffen. Vooral voor 'Take Root'.

Op elk album heeft de band altijd een leuke mix gehad van de toegankelijkere krakers en de wat experimentelere nummers. Het uitbrengen van losse nummers maakt die dynamiek wat zoek omdat er een stuk minder context wordt meegegeven. Misschien ben ik te oldschool in hoe ik mijn muziek wil ervaren, maar ik hoop dat het volgende project van De Staat gewoon weer in albumvorm wordt uitgebracht.

avatar van gtenbosch
Lekker optreden afgelopen woensdag in paradiso.De blue avond. puik optreden voor een afgeladen zaal