Apocalyptica - Worlds Collide (2007)

Finland

7. Last Hope (4:50)
  8. I Don't Care (3:58)

met Adam Gontier

9. Burn (4:18)
  10. S.O.S. (Anything but Love) (4:22)

met Cristina Scabbia

11. Peace (5:51)
  12. Ural * (5:41)
  13. Dreamer * (3:36)
avatar van chansadres
Na hun Metallica tijdperk hebben ze niet meer de kwaliteit kunnen waarborgen. Probleem: Ze zijn niet zo'n goede (metal)muziek schrijvers als Metallica (in ieder geval het materiaal wat ze coverden kwam uit hun beste tijdperk). Ik ben zeer benieuwd maar ik voel het einde aankomen.

Nadat ze voorbij hun Metallica tijdperk waren, werden ze alleen maar beter vind ik. Vooral nu ze ook werken met een drummer en zeer goede gastzangers.

Wat ik heb mogen horen van dit nieuwe album klinkt in ieder geval als hun beste werk tot nu toe. Ook natuurlijk door de geweldige single ´ I´m not Jesus´ en de Bowie-cover ´Helden´ met Till Lindemann van Rammstein.

avatar van james_cameron
Degelijk album, niet beter of minder dan het voorgaande werk. Sterke gastzangers, dat zeker, en Dave Lombardo op drums is natuurlijk niet te versmaden. De verrassing is er inmiddels wel een beetje af en als de muzikanten zo doorgaan (min of meer als rock/ metalband) verliezen ze waarschijnlijk dat element dat hen oorspronkelijk nu juist zo bijzonder maakte: het nabootsen van alle instrumenten op de cello.

avatar van ricardo
Goed album dit van begin tot eind een constant niveau,en vooral lekker in het gehoor liggende progmetal.

Gewoon een super goed album! Dit is wegdromen van het eerste tot het laatste nummer!

avatar van kimberly
Ik vind dit een mooi album.
Ook vind ik dat na het album met Metallica-covers ze het nog beter hebben gedaan. Het is nu meer hun eigen muziek & style. !!Op cello's!!

avatar van king_pin
Geen verandering ten opzichte van het vorige album en dat is jammer want die was al een stuk minder dan die 3 meesterwerkjes die daarvoor gemaakt zijn (Inquistion Symphony, Cult (beste album van ze!) en Reflections).

Staan aardige nummers op maar het niveau van de eerder genoemde albums wordt niet meer gehaald (maar het nummer 'Helden' met Till op zang is toch wel erg mooi!)

Helden is inderdaad erg mooi.

avatar van knoltor
ricardo schreef:
lekker in het gehoor liggende progmetal.

Wat is hier in satansnaam "prog" aan?

Helden is briljant, verder aardig. Maar nummers als 'I'm not Jesus' en 'I don't care' vind ik slap en commercieel. Ik ben het er mee eens dat het op deze manier niet meer zo speciaal is. Het klinkt vaak als een echte band waar er toch al zo veel van zijn.
Wat ik een verontrustende trend vind is dat de cello's vaak worden ingezet als begeleiding en niet meer als lead. We zullen zien wat er van wordt in de toekomst.

avatar van ricardo
Lekker in het gehoor liggend Jazzalbum vind ik dit, met een vleugje blues erin.

avatar van hansjuvefan
Dit is het eerste album van Apocalyptica die ik beluister. Het is een sterk album. Niet veel origineels aan, maar ik hou enorm van de stukken waar het echt onploft, zoals bij Worlds Collide, Ion en Last Hope. Helden is dan weer echt een nummer voor Rammstein, en dat heeft niet alleen te maken door de inbreng van Till Lindemann
Hopelijk komt het live ook tot zijn recht, ik ga ze namelijk zien op rock Zottegem dit jaar.
Stem volgt later...

avatar van kaztor
Ik vind dit toch wel zeer sterke muziek. Misschien dat de andere albums inderdaad beter zijn...? Dat weet ik niet want ik ken ze nog niet, maar dit bevalt me een stuk beter dan vele progmetalbands uit deze tijd. Het Metallica-album van ze vind ik trouwens ook erg goed.

avatar van notsub
Apocalyptica heb ik een keer of twee zien optreden en het is altijd feest met die gasten. Van de CD ken ik ze niet en moet zeggen dat ik nu niet heel erg onder de indruk ben. De eenheid ontbreekt door het gebruik van verschillende stemmen op een gegeven moment weet je wel hoe een cello klinkt. De mooiste momenten zijn als de spanning wat verder wordt opgebouwd als in Stroke. Een volledig instrumentaal album vind ik de band beter passen.

avatar van Thestrals
ricardo schreef:
Lekker in het gehoor liggend Jazzalbum vind ik dit, met een vleugje blues erin.

Jazzalbum? Of je moet nakijken wat Jazz is, of even goed kijken wat Apocalyptica nou is, geen jazz. Misschien voel je soms een swing, maar geen enkele swing of whatever maakt dit album een Jazz Album, geen enkele cd van Apocalyptica trouwens.

avatar van king_pin
Je mag dan wel op 7 september vorig jaar geboren zijn maar dat is geen excuus om serieus te reageren op berichten die sarcastisch zijn bedoelt