De Dijk - De Stand van de Maan (1997)

Label: Mercury

1. Laat het Vanavond Gebeuren (4:25)
  2. Wie Lacht Er Niet (5:51)
  3. Nu Even Niet (4:07)
  4. Wie het Heftig Wil (3:40)
  5. Stampvol Café (3:38)
  6. Bij Deze Stand van de Maan (5:08)
  7. Heb Je het Hart (5:05)
  8. Ik Heb Jou (4:33)
  9. Voor een Dag van Morgen (3:45)
  10. Wanhoop Niet (6:14)
Niet de allermooiste van de Dijk, maar toch ook nu wel degelijk weer vakwerk.
Moet zeggen dat ik de Dijk lang niet echt heb kunnen waarderen, maar later een inhaalslag gemaakt waardoor alles toch nog goed kwam tussen mij en deze band .
Het zijn dan ook vooral de laatste albums die mij het beste kunnen bekoren.

Beetje donkere plaat inderdaad, maar wel gewoon goed.
Niets is zo eenzaam als een stampvol café ... helaas maar al te waar.

avatar van rudiger
Laat Het Vanavond Gebeuren was net nog op de radio , de melodie is gewoon jatwerk van het eerste uur , luister maar eens naar Loose Caboose van wijlen Joe Tex .

avatar van Fairy Feller
Vind dit persoonlijk ook een van de mindere de Dijk platen. Laat het vanavond gebeuren stampt en grooved wel, vooral live.
Stampvol cafe vind ik nog wel de moeite waard.

Echt slechte albums ken ik niet van de Dijk . Hooguit wat minder geslaagde .
Daar mag deze zich bij scharen . Vooral omdat er muzikaal behoorlijk wordt voortborduurt op voorgaand werk .
De bekende vol koper zittende bluessy soulvolle songs zijn hier ook weer grootschalig aanwezig .
Degelijk , tekstueel weer zwaar in orde , maar net even te weinig echte memorabele Dijksongs hierzo .
Laat het vanavond gebeuren is de perfecte opener en nog altijd in de huidige setlijst te vinden .
Bij deze stand van de maan is ook allerzins prima , evenals Stampvol cafe en de hoopvolle afsluiter Wanhoop niet .
Een aardige plaat maar geen echte hoogvlieger .

avatar van Poeha
rudiger schreef:

Beter goed gejat... gaat in dit geval wel op (als het al gejat is).
Maar het blijft een wereldnummer.
Staat absoluut in mijn De Dijk top 10.

Ben het album nu aan het beluisteren, later het waarde oordeel.

avatar van Poeha
Zo eens even een goede luisterbeurt gegeven en ik moet zeggen... een dijk van een album.

Laat Het Vanavond Gebeuren is echt een topnummer.
De titel Heb Je Het Hart zei me niets maar bij het beluisteren van het nummer kreeg ik meteen een "och ja" gevoel.

Geen enkel nummer zit onder de 3,5 sterren.

Regelmatig een lekkere swamp/ bluesy touch er doorheen.
Daar zijn ze juist zo goed in.
IK was al bang dat ze het niveau van de jaren 80 albums niet meer zouden halen.
Maar dit is dan toch ook weer zo'n lekker exemplaar.

Nu de rest van de albums van De Dijk hier nog maar eens een waardering geven.
Mooie gelegenheid om ze weer eens allemaal te gaan beluisteren.

Eigenlijk wel schandalig dat ik als fan De Dijk hier nog totaal links heb laten liggen.

MEEEEER De Dijk...

avatar van vincentcorjanus
hele goede plaat luister hem weinig snap zelf ook niet waarom

avatar van vincentcorjanus
luister hem nu vaker vind vooral het nummer ik heb jou erg goed

avatar van vincentcorjanus
weer is in de cd speler gedaan tja this niet één van de best dijk albums maar stampvol cafe mag er wezen! goed nummer

avatar van Twinpeaks
Solide Dijk album met geen grote uitschieters . Ze zakken ook nergens door de ondergrens. Ik denk dat ik deze het minste gedraaid heb en als ik hem dan opzette was het voornamelijk voor Heb Je Het Hart en Laat het Vanavond Gebeuren. Voor de rest is het ok . 3 en halve ster.

avatar van Casartelli
Casartelli (moderator)
Een Dijkplaat met een wat lager gemiddelde... op grond van Laat het Vanavond Gebeuren en Stampvol Café gisteren toch maar voor een hele euro meegenomen. Mij valt het bij eerste beluistering alvast niks tegen. Omdat verder nog niemand er iets van gezegd heeft: Wie Lacht Er Niet vond ik meteen al erg fraai.