TEMIC - Terror Management Theory (2023)

Noorwegen
Rock / Metal
Label: Season of Mist

1. TMT (2:02)
  2. Through the Sands of Time (7:01)
  3. Falling Away (4:57)
  4. Count Your Losses (6:13)
  5. Skeletons (7:00)
  6. Acts of Violence (5:52)
  7. Friendly Fire (5:57)
  8. Paradigm (6:33)
  9. Once More (5:45)
  10. Mothallah (7:26)
avatar van Apieknar
Nieuwe band met o.a. Diego Tejeida (ex Haken) en Eric Gillette (The Neal Morse Band). Kan wel interessant worden, maar de eerste single - Count Your Losses - blaast me niet bepaald weg.

avatar van legian
Ik was al tijden benieuwd wat Diego nu ging doen sinds die bij Haken weg is. En dan lezen dat die samen met Eric Gillette een band start is best leuk nieuws. Maar die eerste single weet nou echt een indruk achter te laten. Hopelijk is de rest wat interessanter om te horen.

ProGNerD, ABDrums al op de radar?

avatar van ProGNerD
Yep, was de aankondiging op diverse sites al tegengekomen en staat sindsdien op de watch- (of beter: luister) list

Heb zelf de single nog niet geluisterd trouwens...

avatar van ProGNerD
Luistert lekker weg. Doet me af en toe een beetje denken aan Vola en m.n. in het laatste nummer Leprous.
Ben benieuwd hoe ze zich verder ontwikkelen...

avatar van MarkRevel71
Deze plaat is voor mij wel het hoogtepunt van dit jaar! Wat een debut....klasse!

avatar van namsaap
De promo had ik al een aantal maanden, maar na de eerste luisterbeurt besloot ik dat het beter was dat ik dit album niet ging reviewen. Toch heb ik dit album zojuist nog eens opgezet en ik moet zeggen dat ik er toch op terug ga komen. Dit klinkt prima!

avatar van james_cameron
Prima debuut van deze noorse band, met een geluid dat ergens tussen Vola en Dream Theater in ligt. Hoe het ook zij, de progressieve metal die men hier ten gehore brengt is tegelijkertijd complex en toegankelijk, met abstracte songstructuren voorzien van zeer aanstekelijke melodielijnen en mooie zangpartijen. Lekker zwaar gitaarwerk ook. De muziek steekt in ieder geval fraai in elkaar en de tien tracks zijn stuk voor stuk de moeite waard.

avatar van legian
Dit doet me op het eerste gehoor ergens ook wat denken aan Sons of Apollo. Echt overtuigd ben ik nog niet, vooral de zang staat me wat tegen merk ik. Maar op momenten komen ze best lekker uit de hoek. De komende tijd maar eens kijken hoe dit zich gaat ontwikkelen.

avatar van mulver64
james_cameron schreef:
Prima debuut van deze noorse band

Half Noors. En als je de bassist mee telt maar 40%
Eric Gilette is Amerikaan, net als bassist Jacob Umansky, en Diego Tejeida is van Mexicaanse afkomst.

Maar verder inderdaad een heerlijk album, want vermoedelijk in mijn top 10 van dit jaar gaat eindigen.

avatar van Leptop
Eerste is druk is hier net als bij de nieuwe Earthside positief. Vraagt (gelukkig) wel meer luisterbeurten.

avatar van pos
pos
Begint me na een paar luisterbeurten steeds beter te bevallen. Knappe nummers die complex en toch heel toegankelijk blijken te zijn. Prettige zanger die ik al kende ook van zijn band Maraton. Ook een prima band trouwens.

pos schreef:

Maraton is vooral live ook interessant, m.n. vanwege de zanger die zich zo inleeft en er echt een energieke show van maakt...

avatar van pos
pos
ProGNerD schreef:

Ik las wat positieve verslagen van Progpower en neem aan dat je hem daar hebt gezien? Ik ga Temic volgend jaar bekijken tijdens Midwinter prog in Utrecht. Ben benieuwd.

avatar van ProGNerD
Jij mag nooit meer raden pos...

avatar van Robertoooooh
Aardig plaatje. Niks meer en niks minder. Beetje te weinig eigen smoel. Doen mij helaas toch teveel hun best om op Haken te lijken. Ook bij de productie laat men steekjes vallen. Te rommelig en te afgerond in het hoog waardoor de details verzanden in de mix. Doch zoals ik al schreef: aardig plaatje. Niks meer en niks minder.

avatar van The_CrY
Alleraardigst progplaatje. Technisch bekwaam, en vooral de zanger is bij tijden uitstekend. Het mist wat mij betreft net wat ziel om toch boven de 4 sterren uit te komen. Afgezien daarvan zeker geen verkeerd debuut. De link met Haken is makkelijk gelegd.

avatar van Leptop
Meer dan aardig plaatje. Ik volg daarin mijn voorganger volledig. Precies zoals ik het ook ervaar. Link met Haken, maar ook andere progmetalisten in dit genre komen soms langs met wie enige verwantschap doorklinkt. Doet het goed in de auto.

avatar van namsaap
We gaan alweer richting het einde van het jaar en lijstjestijd komt eraan. Ik loop alle releases uit 2023 die ik aan mijn collectie heb toegevoegd nog eens langs om mijn oordeel op te frissen en te kijken of ze mogelijk in mijn top 20 een plaats krijgen.

namsaap schreef:

En of ik daar op teruggekomen! Deze plaat begint zich steeds meer in mijn hoofd te nestelen. Sterke melodieuze progressieve metal met een poppy inslag, waarbij met name toetsen van Diego een prominente rol spelen. Wat verder opvalt zijn de sterke refreinen in veel van de nummers.

1. Godthrymm - Distortions (5,0)
2. Urne - A Feast Of Sorrow (4,5)
3. Ne Obliviscaris - Exul (4,5)
4. Dødheimsgard - Black Medium Current (4,5)
5. Heretoir - Nightspheres (4,5)
6. Tanith - Voyage (4,5)
7. Haken - Fauna (4,5)
8. Anubis Gate - Interference (4,5)
9. Ahab - The Coral Tombs (4,5)
10. The Anchoret - It All Began with Loneliness (4,0)
11. Katatonia -Sky Void Of Stars (4,0)
12. Rival Sons - Darkfighter/Lightbringer (4,0)
13. Hypno5e - Sheol (4,0)
14. Uriah Heep - Chaos & Colour (4,0)
15. Marianas Rest - Auer (4,0)
16. Amoeba Split - Quiet Euphoria (4,0)
17. Klone - Meanwhile (4,0)
18. OAK - Disintegrate (4,0)
19. Temic - Terror Management Theory (4,0)
20. Riverside - ID.Entity (4,0)

avatar van notsub
Als je de individuele leden van TEMIC beschouwt zit de band natuurlijk boordevol talent. Hun allereerste optreden tijdens Midwinter Prog in Utrecht was zeker een hoogtepunt. Het was vooral een genot toetsenist Diego Tejeida weer te zien stralen op het podium. Zanger Fredrik Bergersen Klemp was niet zo op dreef als tijdens zijn optreden met Maraton op ProgPower Europe, maar zijn stemgeluid drukt zeker een stempel op het geluid van TEMIC. Dit debuut is een heerlijke moderne melodieuze progmetalplaat geworden, met op zijn tijd genoeg heavy en complexe stukken. Live kun je van de zomer al in de herkansing: ze spelen ook op Midsummer Prog in Valkenburg. Ga dat beleven!