menu

Travis Scott - UTOPIA (2023)

mijn stem
3,43 (51)
51 stemmen

Verenigde Staten
Hip-Hop
Label: Cactus Jack

  1. Hyaena (3:42)

    met Derek Shulman en George Clinton

  2. Thank God (3:04)

    met KayCyy

  3. Modern Jam (4:15)

    met Teezo Touchdown

  4. My Eyes (4:11)

    met Bon Iver en Sampha

  5. God's Country (2:07)
  6. Sirens (3:24)

    met John Fannon

  7. Meltdown (4:06)

    met Drake

  8. Fe!n (3:11)

    met Playboi Carti en Sheck Wes

  9. Delresto (Echoes) (4:34)

    met Beyoncé en Bon Iver

  10. I Know? (3:31)
  11. Topia Twins (3:43)

    met Rob49 en 21 Savage

  12. Circus Maximus (4:18)

    met The Weeknd en Swae Lee

  13. Parasail (2:34)

    met Yung Lean en Dave Chappelle

  14. Skitzo (6:06)

    met Young Thug

  15. Lost Forever (2:43)

    met James Blake, Westside Gunn en Chuck Senrick

  16. Looove (3:46)

    met Kid Cudi

  17. K-POP (3:05)

    met Bad Bunny en The Weeknd

  18. Telekinesis (5:53)

    met Future en SZA

  19. Til Further Notice (5:14)

    met James Blake en 21 Savage

  20. Aye * (3:27)

    met Lil Uzi Vert

toon 1 bonustrack
totale tijdsduur: 1:13:27 (1:16:54)
zoeken in:
avatar van Yestsida
3,5
Geweldig, Westside Gunn op een album van Travi$ Scott!

avatar van Kos
Kos
Veel teveel gastartiesten. Staat meestal voor overgeproduceerd.

avatar van lowieke
De gedachte dat de staat van hiphop er slecht aan toe is, daar begon ik wel een beetje mee eens te worden.

Zelfs de hiphop die ik te gek vind word inmiddels enigzins monotoon (fatboi, Billy woods etc).

Daarnaast had ik nooit gedacht dat ik ook maar iets van Travis Scott zou gaan trekken. En dan opeens dit. Een parel van een album.

Fris geluid met veel experiment en (eindelijk weer eens) de durf om van de goedverkopende paden af te wijken.

Niveau Kanye West

avatar van Yestsida
3,5
Meltdown is wel een heerlijke opvolger van Sicko Mode hoor, Drake en Travi$ hebben het weer geflikt!
FE!N daarentegen heeft een heerlijke Trap-beat maar het refrein is irritant en ik heb het echt niet met artiesten als Playboi Carti en Sheck Wes.

avatar van Kondoro0614
4,5
Wat heerlijk dit. Tijdens Rolling Loud Rotterdam ook de tijd van mijn leven gehad, nog nooit zoveel lichamelijke pijn gehad van het springen na een concert

avatar van aminam19
Ligt het aan mij of lijkt circus maximus heel erg op black skinhead? Inclusief de flow die travis hier gebruikt

avatar van zaaf
4,5
verdraaid!

avatar van Silky & Smooth
Kos schreef:
Veel teveel gastartiesten. Staat
meestal voor overgeproduceerd.

Of genoeg zelfkennis…

avatar van Kondoro0614
4,5
aminam19 schreef:
Ligt het aan mij of lijkt circus maximus heel erg op black skinhead? Inclusief de flow die travis hier gebruikt


Jup, hij heeft wel meer samples die veel lijken op andere songs hier.

avatar van lowieke
aminam19 schreef:
Ligt het aan mij of lijkt circus maximus heel erg op black skinhead? Inclusief de flow die travis hier gebruikt


Ja inderdaad. En het is ook met zowel Noah Goldstein als Mike Dean.


Ik vind My Eyes voorlopig het hoogtepunt van dit album, en ook wel van muziek in het algemeen. Weergaloos..

avatar van -marco-
3,5
Kan hier wel van genieten eigenlijk. Onverwacht

avatar van lowieke
Ik vond Donda 1 & 2 al geniaal. Maar dit is een prachtige afsluiter van het drieluik

avatar van aminam19
Lastig album voor mij om te beoordelen.
Grootste pluspunt is ook meteen het grootste minpunt, het is yeezus 2.0 alleen zonder de innovatie.

avatar van davevr
Moeilijk dit. Ik trek zijn flow niet zo goed. De gastartiesten zijn wat hit and miss . Verder denk ik soms : heeft Kanye dit gemaakt? Maar wel veel beter dan veel concurrentie. Aangezien het wel heel erg hard op Kanye lijkt vergelijk ik het dan maar met Kanye albums, dan valt deze een beetje bleek uit qua innovatie (zoals aminam19 zei) maar toch een degelijk album.

avatar van Deranged
Mensen schamen zich niet zo te zien.

avatar van vinylbeleving
2,5
Megalomane, vermoeiende, overgeproduceerde autotune meuk dit album. Ik snap niet wat hier aan is, hoor de vernieuwing niet. De hype rondom deze man heb ik nooit begrepen. Zal wel te oud worden voor dit soort muziek ofzo.

avatar van Flipm0de
3,5
Begin met een veilige 3.5*

Luistert prima weg, een aantal uitschieters, en een paar filler tracks.
Weinig vernieuwend, maar wel lekker.

avatar van Deranged
Als iemand autotune gebruikt ik vind dat het mooiste geluid ter wereld.

Jammer dat het materiaal verder erg zwak is.

Met alleen een mooie stem ben je er nog niet.

avatar van davevr
Deranged schreef:
Als iemand autotune gebruikt ik vind dat het mooiste geluid ter wereld.

Jammer dat het materiaal verder erg zwak is.

Met alleen een mooie stem ben je er nog niet.


Speciaal dat je dat zo mooi vinden kan, ik beschouw het als een instrument.
Wanneer Ye het eerst gebruikte vond ik het super, iets zo apart en iets toevoegend aan de muziek.
Hier voegt het weinig toe

avatar van Deranged
Hij is gezegend met een mooie stem.

avatar van Silky & Smooth
Ik stoor mij gelukkig niet aan de vele lijntjes die naar Yeezus getrokken kunnen worden. Ik vind het eerlijk gezegd een verademing. Ik heb zijn vorige album niet zo goed meer op mijn trommelvliezen staan, maar ik kan mij niet herinneren dat ik de producties buitengewoon vond (een paar uitzonderingen daargelaten). Hier zijn de kleurrijke beats een reden om dit album op te zetten. De zang/rap van Travis Scott komt aardig uit de verf. En ondanks de enorme lijst, kan ik (opvallend) weinig zwakke gastartiesten ontdekken. Sterker nog, dit album onderscheid zich juist door brede en diverse gastenlijst. Naast de fijne bijdrages van Beyoncé, Bon Iver, Sampha en James Blake zijn er ook veel onbekende artiesten waarbij ik toch elke keer even kijk wie het is. Utopia is dan misschien niet zo sterk als Yeezus (al zijn de verschillen nog steeds best wel groot), maar het voelt op één of andere manier wel als het album dat Donda had kunnen zijn.

avatar van DonnieAzoff
4,0
Had in eerste instantie moeite om er in te komen maar het begint nu langzaam toch wel aardig op mij te groeien

avatar van Yestsida
3,5
Het was lang wachten!

Travi$ Scott is één van mijn favoriete artiesten van de laatste jaren, iemand waar ik best veel naar luister. Buiten zijn debuutmixtape Owl Pharaoh ben ik echt wel fan van zijn solomateriaal (Huncho Jack en JackBoys doen me niet veel), vooral Days Before Rodeo en Birds in the Trap Sing McKnight vinden nog geregeld hun weg naar mijn speakers. Hij is een Trap-rapper maar eentje met een rijkere sound, veel meer lagen zijn er te vinden en de invloeden van Kanye West zijn al sinds het begin duidelijk te horen. Het is geen geheim dat beide heren elkaar al een decennium inspireren, Scott staat ook als producer bij Kanye getekend.
Qua manier van rappen zou ik hem soms ook in het Mumble Rap subgenre durven klasseren, samen met Future is hij de enige in dat subgenre dat mij interesseert.

5 jaar heeft het geduurd voordat Astroworld een opvolger had, dat is er nu in de vorm van het langverwachte UTOPIA. Zoals ik eerder aanhaalde heeft de muziek van Travi$ Scott sowieso al meer lagen dan de meeste rappers in deze subgenres maar UTOPIA is toch wel zijn meest experimentele project tot nu toe!
Het album opent al meer heel gekke vocalen aan het begin op HYAENA. MODERN JAM is een vreemde eend in de bijt maar voor mij toch behoorlijk verslavend, ben ik trouwens de enige dat Teezo Touchdown met momenten op André 3000 vind lijken? MY EYES is dan weer een mierzoet Popachtig nummertje, één van de nummers waar ik niets mee heb. DELRESTO (ECHOES) is dan weer een collaboratie met Beyoncé, toch een samenwerking dat ik nooit verwacht had. CIRCUS MAXIMUS had inderdaad niet misstaan op een album als Yeezus. LOST FOREVER met Westside Gunn (en met The Alchemist-productie) ligt dan weer het dichtst bij "pure" Hip Hop. K-POP is dan weer een single met Latin vibes, een sound dat de laatste tijd heel populair is. Dit zijn maar een aantal voorbeelden maar UTOPIA staat vol met de experimentele geluiden.

Mijn overduidelijke favorieten op dit vierde studioalbum zijn MODERN JAM, GOD'S COUNTRY, MELTDOWN, I KNOW?, SKITZO, LOST FOREVER en TIL FURTHER NOTICE.
MY EYES doet het niet voor mij, die sound en zijn manier van zingen liggen me gewoon niet. FE!N heeft een sterke bangende productie, Travi$ zelf doet het goed en over het repetitieve refrein kan ik me nog wel zetten... maar de pret stopt volledig vanaf het moment dat ik Playboi Carti hoor. Verschrikkelijke manier van "rappen" heeft die man. PARASAIL is niet slecht maar gewoon verschrikkelijk saai.

Al de overige nummers zitten tussen die twee spectra, ze klinken goed maar zijn niet zo'n pareltjes als mijn favorieten op deze LP. Als album tot nu toe wel mijn minst favoriete van hem, maar toch ben ik na zoveel jaren wachten niet zeer teleurgesteld. Hij probeerde iets anders, iets dat niet meteen volledig voor mij is maar toch heb ik er een aantal parels bij en als volledige plaat is het gewoon een solide (maar wat te lange) luisterbeurt.

3,5* met ruimte voor groei.

avatar van Edgar18
4,0
Goeie plaat zeg, blij verrast!

avatar van Kondoro0614
4,5
Yestsida schreef:

Mijn overduidelijke favorieten op dit vierde studioalbum zijn MODERN JAM, GOD'S COUNTRY, MELTDOWN, I KNOW?, SKITZO, LOST FOREVER en TIL FURTHER NOTICE.
MY EYES doet het niet voor mij, die sound en zijn manier van zingen liggen me gewoon niet. FE!N heeft een sterke bangende productie, Travi$ zelf doet het goed en over het repetitieve refrein kan ik me nog wel zetten... maar de pret stopt volledig vanaf het moment dat ik Playboi Carti hoor..


Je Playboi Carti stukje doet me pijn maar, dat komt misschien omdat ik dan wel weer echt zo'n typische Carti fanboy ben (ik ga hem ook live checken in Ziggo over een paar maand) maar, voor de rest ben ik het wel helemaal met je eens. Top Twins mis ik nog in de lijst van favo's en My Eyes is ook niet helemaal mijn favo, al begin ik die wel een stuk leuker te vinden na 2,5 minuut waar hij dan de beat en tempo veranderd.

Telekinesis voeg ik ook nog wel toe bij mijn favo's, alleen dat stukje met SZA vind ik iets te hard opeens.

Voor de rest, dit album is wederom een groeier, ik begon ook bij 3,5 en kijk waar ik ben geëindigd tot nu toe .

avatar van Johnny Marr
2,0
De tegenvaller van het jaar. Geen idee waar die positieve reacties vandaan komen. Astroworld wel gehoord? Die vind ik lichtjaren beter. En plz ga dit niet met Yeezus gaan vergelijken

Ook veel te langdradig, maar wel één ferm hoogtepunt: My Eyes wat een hartverscheurend mooi nummer...

avatar van thomzi50
3,5
Johnny Marr schreef:
En plz ga dit niet met Yeezus gaan vergelijken

Waarom niet? Omdat je het ene project beduidend beter vindt dan het andere? Een vergelijking hoeft toch niet over kwaliteit te gaan - sterker nog, meestal gaat er een vergelijking dat toch niet per se? Zeker de muziekwereld zit vol met halfbewuste plagiaat, onbeschaamde imitatie en duffe kopieën. Het lijkt me goed om dat te blijven benoemen.
Want: het is heel duidelijk dat Travis Scott (en zijn producers) Yeezus goed hebben beluisterd. Ik luisterde UTOPIA afgelopen week veel, zonder nog comments op deze site te lezen, en bij meerdere nummers dacht ik: die zijn direct van Kanye's werk afgekeken. (En natuurlijk zijn er ook verschillen tussen de albums, maar dat spreekt zo voor zich dat het eigenlijk niet vermeld hoeft te worden.)
Alleen is Scott natuurlijk een meer, tja, rechtlijnige artiest dan Kanye. Dat vind ik ook meteen jammer aan UTOPIA. Het is een lekker, energiek album, maar zonder gekte of echte verrassing. Hoe wild het ook wil zijn, het vliegt allemaal nergens echt uit de bocht.

avatar van tnf
2,5
tnf
Modern jam klinkt interessant, prettig smerig. Die gaat nog regelmatig gedraaid worden. Misschien heeft de Daft Punk-connectie een positieve invloed gehad.

In recensies van dit album melden sommigen overeenkomsten met On sight van Kanye West. Kende ik niet (Yeezus is hier überhaupt nooit opgezet), even opgezocht. Modern jam klinkt wmb een stuk leuker. Met de overeenkomsten valt het ook wel mee.

In andere nummers van dit album, zoals o.a. My eyes, Skitzo en K-pop, is de autotune helaas wat sterker aanwezig. Modern jam heeft het ook, maar in dat nummer is het op een subtielere, niet zo storende manier verwerkt.

Wel regelmatig behoorlijke beats, op dit album. En nummers met een kop, staart en meestal volwaardige tracklengtes (is bij hedendaagse mainstream niet standaard). Eerdergenoemde autotune verpest helaas veel.

avatar van Arrie
tnf schreef:
En nummers met een kop, staart en meestal volwaardige tracklengtes (is bij hedendaagse mainstream niet standaard).

Grappig, wat ik hier juist mis zijn de goede songs. Alsof alle aandacht naar de productie is gegaan en hij de songs is vergeten. Nummers als Delresto en Sirens heb ik nog best veel gedraaid, heel fraai geproduceerd, maar vraag me niet hoe ze gaan. Dit hele album is vooral een 'vibe'.

avatar van tnf
2,5
tnf
Er zijn iig best wat 'echte' intro's te horen, die je rustig het nummer in leiden.

avatar van Arrie
tnf schreef:
Er zijn iig best wat 'echte' intro's te horen, die je rustig het nummer in leiden.

Ik weet niet wat een intro 'echt' maakt maar vooruit, de kop en staart zijn er inderdaad. Mijn probleem ligt met wat er tussen zit: het is gewoon leeg.

Ik ben ook geen fan van het feit dat alle commerciële muziek extreem ingekort is. Maar voor mij zijn de liedjes an sich belangrijker. Een Artemas - I Like the Way You Kiss Me weet zijn punt in 2,5 minuut te maken. Travis neemt de tijd om geen enkel punt te maken en alleen een vibe neer te zetten. Doe mij dan maar Astroworld, die songs zijn blijven hangen en grijp ik wel naar terug.

avatar van tnf
2,5
tnf
Wat betreft het 'een punt maken in liedjes': misschien let jij wat meer op de inhoud van de teksten.

Hoewel ik inmiddels al jaren (eigenlijk al bijna twee decennia) van alles en nog wat luister, lijkt het erop dat m'n (van origine) dance-achtergrond wat betreft het luisteren naar teksten onherstelbare schade aan heeft gericht. Een goede vibe, opbouw, arrangementen, vocalen, enz. en dan een niet zo bijzondere tekst erbij - ik maak me niet zo druk.

En met een 'echt' intro bedoel ik dat een nummer enigszins opbouwt. Dat je niet binnen een paar seconden het meest herkenbare stukje al krijgt.

avatar van Arrie
tnf schreef:
Wat betreft het 'een punt maken in liedjes': misschien let jij wat meer op de inhoud van de teksten.

Nee, juist totaal niet.

Ik denk dat mijn manier van luisteren juist erg vergelijkbaar is. Ik heb ook veel dance geluisterd (en nog steeds).

Wat dat betreft zou dit album wellicht beter moeten vallen.

Gast
geplaatst: vandaag om 22:56 uur

geplaatst: vandaag om 22:56 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.

Let op! Je gebruikersnaam is voor iedereen zichtbaar, en kun je later niet meer aanpassen.

* denotes required fields.