Band of Horses - Cease to Begin (2007)

Label: Sub Pop

1. Is There a Ghost (3:34)
  2. Ode to LRC (4:16)
  3. No One's Gonna Love You (3:07)
  4. Detlef Schrempf (4:28)
  5. The General Specific (3:37)
  6. Lamb on the Lam (In the City) (0:50)
  7. Islands on the Coast (2:59)
  8. Marry Song (3:23)
  9. Cigarettes, Wedding Bands (4:35)
  10. Window Blues (4:01)
  11. No One's Gonna Love You [BBC Session] *
  12. Is There a Ghost [BBC Session] *
  13. Act Together [BBC Session] *
avatar van sq
sq
Eigenlijk net als het vorige album diezelfde sfeer; de muzieksoort zegt je dat het rock is, maar intussen staan er weer veel rustige, naar countryrock leunende nummers op. Ze storen mij niet. Ik vind trouwens ´Cigarettes, Wedding Bands´ een kandidaat opvolger voor ´The Funeral´. Misschien iets minder dynamiek, maar wel weer een meeslepende melodie. Het nummer had wel wat langer gemogen, alsook het hele album. Hoewel dit album iets minder memorabel goed is, toch een blijvertje voor mij.

avatar van Zandkuiken
Aan zo'n waaghalserij ga ik m'n vingers voorlopig nog niet verbranden. Net als hun debuut geef ik deze momenteel een dikke 3,5*, maar misschien kan daar nog 'n halfje bij eens ik de nummers echt helemaal doorgrond heb. Opnieuw weet Band Of Horses me de hele plaat lang in te palmen met tussen de betoverende momenten door behaaglijke degelijkheid. Maar ook hier ga ik het woord "klassieker" niet in de mond nemen, omdat de songs daarvoor soms te onopvallend mooi zijn.
Vooral het onafgebroken hoge niveau weet ik te smaken, maar toch ben ik 'n beetje verliefd geworden op het nummer Detlef Schrempf (het is een titel als een andere zeker?): erg mooi! Ook de afsluiter steekt er wat mij betreft een beetje bovenuit.

avatar van wouter8
Eigenlijk had ik al veel eerder hier een uitgebreider berichtje neer moeten zetten, het is sinds ik ze voor het eerst vorige zomer live zag, uitgegroeid tot een van mijn favoriete bands. Dit album vond ik altijd de mindere van de twee. Vaak hoor je ook dat het tweede album van een band vaak veel minder is dan het eerste. In dit geval weet ik het eigenlijk niet zo zeker. Dit album heeft zich langzaam maar zeker prijsgegeven. En hoe.

Het album begint met Is There A Ghost en is mijns inziens een beetje een intro in de cd. Het duurt niet al te lang en voordat ik het echt besef dat de cd begonnen is, is het nummer alweer afgelopen. Het nummer is prachtig geschreven en de opbouw laat ook zien dat het min of meer als intro is bedoeld. Het heeft geen standaard-song stuctuur, zoals de meeste volgende songs dat wel min of meer zullen hebben. Overigens weet het een prachtige sfeer neer te zetten.
Daarna is het de beurt aan Ode To LRC. Nu weet ik eigenlijk niet wat LRC in zou moeten houden, maar het zal vast wel iets moois zijn. Anders zouden de heren er niet zó een intrigerend nummer over schrijven. En als er dan gezongen wordt: The world is such a wonderful place, ja, dan kun je weinig anders dan het er mee eens zijn. Vooral als die nummer gedraaid wordt.
No One's Gonna Love You is een lovesong. En dan gaat er bij mij tegenwoordig al vaak een alarmbelletje rinkelen. Denkende aan de top-40 die er door beheerst wordt, ben ik daar altijd redelijk voorzichtig en terughoudend mee. Dit echter, is een lovesong van een heel andere orde, die het geheel ook van een totaal andere hoek bekijkt (zekerheid i.p.v. onzekerheid). En dat maakt het nummer weer meer een hommage aan een mooie vrouw. En zoals de vorige ode, is het weer prachtig.
Detlef Schrempf is de eerste echte ballad van het album. Het gaat over afscheid nemen en de tekst past hierdoor echt perfect bij de muziek. Gepast ingetogen en rustig.
The General Specific is dan veel vrolijker. En die stemmingswisseling is wel zo prettig. Detlef Schrempf was prachtig, maar als je een compleet album met zo een sfeer voorgeschoteld wil krijgen, luister je wel naar Joy Division. Dit nummer, echter is vrolijk en opbeurend. Het maakt het je naar je zin en maakt je vrolijk. En de muziek is daarbij ook nog eens mooi ook. De tekst heeft een beetje de teneur van: 'schijt aan alles, als we maar gelukkig zijn'. En dat is een boodschap die verrassend genoeg bij het nummer past.
Lamb On The Lam (In The City) is dan een kort instrumentaal intermezzo. De gitaarpartij is erg mooi, maar zoals vele intermezzo's is hier eigenlijk weinig over te zeggen.
Islands on the Coast is dan een van de 'hardste' nummers van het album. Het is redelijk snel en catchy. Het is dan ook kortste 'echte' nummer, maar eigenlijk is dat ook wel zo prima. Het duurt nu drie minuten en ik ben bang dat het anders te veel van hetzelfde zou worden.
Marry Song is de tweede ballad van het album en hij doet niet veel onder voor Detlef Schrempf. Om de een of andere reden doet me dit nummer ook altijd denken aan Eskimo van Damien Rice. En ach, zo erg is dat nou ook weer niet. Het nummer zelf is iets rustiger en zoeter dan Detlef Schrempf en is meer een dankbetuiging. Een prachtige weliswaar.
Cigarettes, Wedding Bands gaat dan weer meer terug naar Islands On The Coast, hoewel in eerstgenoemde veel meer variatie zit. Het nummer zit beter in elkaar en is afwisselender. Niet dat Islands On The Coast slecht is, zeker niet. Maar dit is zeker beter. Eerste meende ik altijd dat
While they lied at night, they lied at night, while they lied
While they lied at night, they lied at night, while they lied

gewoon
lalalalalalalalalalalaaaaa
was. Maar nu ik beter luister, heb ik toch liever dat eerste
Window Blues is, zoals de titel al aangeeft, blues-achtig. Dat betekent, mineur, gitaar en een erg mooie tekst. En dat zijn precies de dingen die dit nummer prachtig weet te combineren. Het is een gepast nummer geworden dat niet verdrinkt in zelfmedelijden. Het is gewoon een nummer dat iemand had kunnen schrijven die zijn leven nog eens overdenkt en daarbij de slecht dingen er uit haalt, om daar van te kunnen leren. Spijt is misschien wel het beste woord voor dit nummer, vooral bij een passage als:
The screen door swayin'
Now baby gimme something to live for
I been a fool
I been a fool

Prachtig gewoon.

Band Of Horses heeft een typische sound, die ook al aanwezig was op Everything All The Time, maar die niet gaat vervelen en waarin afwisseling zeker mogelijk is. Die sound weten ze hier perfect toe te passen en te gebruiken. Het resultaat is een prachtig album. Het weet verschillende sferen af te wisselen zonder het geheel te verliezen. Band of Horses een My Morning Jacket kopie? Prima, maar dan is het een typisch geval van de leerling overtreft de meester.

avatar van Co Jackso
Hoewel ik nog steeds enthousiast ben over dit album, is dat ondertussen wel een beetje getemperd. De eerste luisterbeurten van dit korte album, resulteert in de ontdekking van prachtige nummers als de opener, No One’s Gonna Love You en Cigarettes, Wedding Bands. Minder blij wordt ik echter van een aantal rustige nummers. Detief Schrempf, Marry Song en Window Blues pakken mij niet, en vormen een soort niet werkende onderbreking tussen snelle nummers als Islands on the Coast en Cigarettes, Wedding Bands. No One’s Gonna Love You is daarop een uitzondering en bewijst dat Band of Horses ook rustige/gevoelige nummers kan schrijven. Niettemin is dit album voor het grootste deel geslaagd en ik ben benieuwd naar meer werk van deze band.

avatar van Maartenn
Maartenn (crew)
philtuper schreef:
Binnenkort ga ik ze live zien op Best Kept Secret.

En ik met je! Kan niet wachten om te horen hoe dit live gaat klinken.

Wat een top plaat is dit toch ook! Vanaf de opener zijn de motieven duidelijk: hier wordt bij vlagen stevig gerockt. De wetenschap van nu leert dat de opvolgende platen wat rustiger zijn, wat deze plaat voorlopig tot mijn favoriet maakt.