menu

Duncan Laurence - Skyboy (2023)

mijn stem
4,12 (17)
17 stemmen

Nederland
Pop
Label: Yellowfield

  1. Life on the Moon (2:56)
  2. Electric Life (3:14)
  3. Rest in Peace (2:55)
  4. Skyboy (3:31)
  5. I Want It All (3:12)
  6. California Rose (3:08)
  7. Lucid Dream (2:53)
  8. Baby Blues (2:39)
  9. Broken Parts (3:06)
  10. Anything (3:07)
  11. Biting My Tongue (3:59)
totale tijdsduur: 34:40
zoeken in:
avatar van aERodynamIC
4,0
De vijf singles van dit album bevallen me prima. In de roddelpers wordt Duncan doorlopend neergesabeld. Het lijkt onderhand op puur pestgedrag. Gaat het over zijn huwelijk dan maak je hem af door te zaniken over de pakken die gedragen zijn (te zwart) en je laat uiteraard weer een vals zingende Dion en Mia horen (wat heeft dat er mee te maken?). Positief? Nee, Duncan heeft volledig afgedaan en alleen omdat ie nu een beetje wereldvreemd overkomt waar hij vroeger de leuke, spontane jongen uit je straat was.

Alleen al om die reden heb ik onderhand nu juist meer interesse in dit tweede album dan dat ik aanvankelijk zou hebben.

avatar van StefanK
Ik kijk naar de albumcover en vraag me serieus af: moet deze foto een vervolg op de albumcover van Small Town Boy voorstellen? Er zal ongetwijfeld een verhaal achter zitten, maar man: wat een slechte keus!
De prijs voor lelijkste albumcover van het jaar heeft meneer Laurence zonder moeite binnen gesleept.

Maar, over de muziek niets meer dan goeds! Ik heb het hele album al voor de release mogen horen en ben aangenaam verrast! Een volledige review volgt nog maar ik vind deze plaat nu al beter dan zijn debuut!

avatar van Kramer
Wat mij betreft is het precies andersom. De hoes vind ik tamelijk uitstekend, de twee uitgebrachte singles doen me niks. In Electric Life zitten nog wel wat aardige momenten, maar Skyboy is een tergend saaie Elton-John-pastiche.

avatar van aERodynamIC
4,0
En zie zie je maar weer: ik vind Skyboy geweldig terwijl ik weinig op heb met Elton John (waar dit duidelijk door geïnspireerd is> Overigens zijn er al meer dan 2 nummers bekend (zijn er al 5).

Die hoes? Lelijkste van het jaar? Daar heb ik andere kandidaten voor.

avatar van aERodynamIC
4,0
Duncan kan sinds het Songfestival debacle dit jaar niet veel goeds meer doen. Waar hij eerst de held van Nederland was door het Songfestival te winnen, daar werd hij meer en meer de persoon waar wel op te bashen viel. Als hongerige hyena's stortte de roddelmedia zich op hem en het volk deed met graagte mee.

Duncan is raar, is woke, arrogant, te veel bezig met zijn vriendje (inmiddels man), enzovoort.

Ik ben het er mee eens dat Duncan een transformatie heeft ondergaan. Niet alleen qua looks, maar ook wel in zijn gedrag. De spontane smalltown boy is niet meer. Maar arrogant? Nee. Ik zie juist de onzekere man die vroeger gepest werd en waar dat nu terugkeert in andere vorm. Ga er maar aan staan.

Ondanks alles heeft ie een trouwe fanbase en is ie gelukkig in de liefde en het lijkt er op dat ie weer een beetje op positieve wijze in de picture is komen te staan door zijn bijdrage aan het programma Beste Zangers 2023.

Zijn tweede album Skyboy zou al eerder uitgebracht worden, maar dat werd uitgesteld. Duncan had te veel hooi op zijn vork genomen, moest bijkomen van het negatieve Songfestival avontuur (waar hij overigens wel weer de show stal in de finale als pauze act) en was niet in staat om het te promoten. Dat hij vervolgens wel meedeed aan de opnames van Beste Zangers bracht hem weer in de hoek waar gebashed kon worden. Het was allemaal flauwekul en hij moest niet zo janken was de mening.

Het zal allemaal wel. Ongewijfeld dat er wel van alles iets waar is, maar is dat belangrijk? Albums worden zo vaak uitgesteld. Maar nu is Skyboy er dan eindelijk met daarop ook nummers die eerder al waren vrijgegeven.

Titeltrack Skyboy is daarvan mijn favoriet, en dat ondanks het feit dat ik geen groot Elton John fan ben. Ook de andere singles vond ik zo beroerd niet. Niet heel bijzonder, maar gewoon fijn en dat komt vooral door de zang van Duncan waar ik wel wat mee heb.
En juist omdat er zo op hem is ingehakt voelde ik me meer en meer aangetrokken tot dit tweede album, waar ik anders misschien wat interesse zou zijn verloren na zijn debuut.

De vraag is of die andere nummers ook de moeite waard zijn. En dat is zo. Hij laat de jaren '70 pop-rock herleven met zijn eigen kenmerkende saus er overheen. Het lijkt op dit album allemaal wat losser en minder gepolijst en dat vind ik wel een plus.

Skyboy is een album waar we als Nederlanders best trots op mogen zijn. Prima pop, gezongen door een uitstekende zanger. En stop dus maar met al dat gezeik, want het is op pesten gaan lijken en daar heeft Duncan al een verleden mee. Niet je ding? Laat hem en zijn muziek dan gewoon links liggen en huil niet mee met de valse wolven in het mediabos, ondanks dat ie het soms niet handig aanpakt.
Maar voor liefhebbers van degelijke pop kan ik dit album aanraden! Duncan geeft zijn vorige album een schitterend vervolg waar ik best blij mee ben.

avatar van MarkS73
aERodynamIC schreef:


Skyboy is een album waar we als Nederlanders best trots op mogen zijn. Prima pop, gezongen door een uitstekende zanger. En stop dus maar met al dat gezeik, want het is op pesten gaan lijken en daar heeft Duncan al een verleden mee. Niet je ding? Laat hem en zijn muziek dan gewoon links liggen en huil niet mee met de valse wolven in het mediabos, ondanks dat ie het soms niet handig aanpakt.
Maar voor liefhebbers van degelijke pop kan ik dit album aanraden! Duncan geeft zijn vorige album een schitterend vervolg waar ik best blij mee ben.


Ik heb niets met Duncan Lawrence, het is niet mijn muziek maar vind het dan wel weer knap wat hij allemaal presteert. Ik zie ook al die nieuwsberichten over zijn vermeende arrogantie voorbijkomen en bekende Nederlanders hun zegje doen over hoe vreselijk die jongen wel is, het lijkt inderdaad op ouderwets pesten, alsof de media en bekend Nederland gezamenlijk hebben besloten dat hij er niet bij hoort en moet worden zwartgemaakt tot niemand meer iets van hem moet hebben. Een rare ontwikkeling. Als ik op mijn smartphone Google open komen al die nieuwsberichten voorbij, leuk als je je even verveeld, gisteren en vandaag ging het ene na het andere bericht over Duncan Lawrence en zijn foute karakter. Ik kijk weinig t.v. en heb geen idee hoe die jongen verder is maar ik zou bijna zijn plaat kopen om hem een hart onder de riem te steken:)

avatar van aERodynamIC
4,0
Hij is sociaal misschien wat onhandig. Terwijl hij ten tijde van zijn deelname aan het Songfestival zo ontwapenend was. Maar ergens is er iets fout gegaan en lijken we teruggekeerd in het klaslokaal waar besloten is dat ie er niet meer bij hoort en waar gezorgd wordt dat ie niet meer mee mag doen. Te woke (dat is tegenwoordig een verzamelnaam geworden voor 'we moeten je gewoon niet'), te gay, te raar en de pers pookt dat lekker op.

Juist voor hem lijkt me dat extra moeilijk na zijn verleden. En ja, ook ik zie liever de frisse ontwapenende Duncan van 2019, maar door alle stront die hij overal over zich heen krijgt heb ik besloten om dit album juist bewust op te zoeken en net als de vorige aan te schaffen. Ik erger me kapot aan dat waardeloze gedrag.

Iets niet goed vinden is helemaal prima, dit is echt structureel pestgedrag, niet in het klaslokaal, maar op tv en internet. Wat zullen ze zich goed voelen. Gaat het over zijn huwelijk: valszingende Dion en Mia worden nog even aangehaald. Zijn nieuwe album? Dan halen we dat er nog een keer bij. Move on..... (oh shit, dat is Engels, daar pakken ze hem ook op aan).

De man kan zingen en het is je ding of niet. Maar de rest er omheen toont het ranzige karakter van de rioolpers en al die droeve roeptoeters achter hun toetsenbord die zich er blijkbaar goed bij voelen om een ander de grond in te boren.

Eigenlijk had ik er niet over moeten beginnen hier, want het album is gewoon uitstekend en daar moet het alleen maar over gaan

avatar van catdog
aERodynamIC schreef:
Hij is sociaal misschien wat onhandig. Terwijl hij ten tijde van zijn deelname aan het Songfestival zo ontwapenend was. Maar ergens is er iets fout gegaan en lijken we teruggekeerd in het klaslokaal waar besloten is dat ie er niet meer bij hoort en waar gezorgd wordt dat ie niet meer mee mag doen. Te woke (dat is tegenwoordig een verzamelnaam geworden voor 'we moeten je gewoon niet'), te gay, te raar en de pers pookt dat lekker op.

Juist voor hem lijkt me dat extra moeilijk na zijn verleden. En ja, ook ik zie liever de frisse ontwapenende Duncan van 2019, maar door alle stront die hij overal over zich heen krijgt heb ik besloten om dit album juist bewust op te zoeken en net als de vorige aan te schaffen. Ik erger me kapot aan dat waardeloze gedrag.

Iets niet goed vinden is helemaal prima, dit is echt structureel pestgedrag, niet in het klaslokaal, maar op tv en internet. Wat zullen ze zich goed voelen. Gaat het over zijn huwelijk: valszingende Dion en Mia worden nog even aangehaald. Zijn nieuwe album? Dan halen we dat er nog een keer bij. Move on..... (oh shit, dat is Engels, daar pakken ze hem ook op aan).

De man kan zingen en het is je ding of niet. Maar de rest er omheen toont het ranzige karakter van de rioolpers en al die droeve roeptoeters achter hun toetsenbord die zich er blijkbaar goed bij voelen om een ander de grond in te boren.

Eigenlijk had ik er niet over moeten beginnen hier, want het album is gewoon uitstekend en daar moet het alleen maar over gaan


Hij nam donderdag wel mooi revanche tijdens zijn interview met Humberto op RTL. Leuk interview, en met 2 live performances. Maakt mij dan weer enthousiast voor dit album.

avatar van deric raven
Hij is wel zeer overtuigd bij Beste Zangers. Deze editie is hoe dan ook puurder dan de vorige paar edities. Ik vind hem als zanger zeker gegroeid, ondanks dat ze allemaal prima zingen overstijgt hij zeker de rest. Zonder een beetje arrogantie overleef je het niet in dit wereldje. Natuurlijk heeft hij fouten gemaakt bij het Songfestival gebeuren, maar zou hij daarna die verantwoordelijkheid nemen, dan wordt hij ook neergesabeld. Zijn muziek is niet zozeer mijn ding, maar hij is wel een van de beste zangers die wij op dit moment hebben. Hij is geen God, maar gewoon menselijk, beoordeel hem ook zo. En ja, wij moeten trots zijn op zijn uitvoering van Arcade, waar hij terecht mee gewonnen heeft. Dit staat misschien los van de plaat, maar op dit moment gaat het nergens om zijn nieuwe werk, maar alleen om zijn persoon.

avatar van aERodynamIC
4,0
catdog schreef:
Hij nam donderdag wel mooi revanche tijdens zijn interview met Humberto op RTL. Leuk interview, en met 2 live performances. Maakt mij dan weer enthousiast voor dit album.

Had het opgezocht. En geloof het of niet: ook dat werd in het negatieve getrokken zag ik elders. 'Het is een goede zanger, maar niet sympathiek' en 'Hij zit wel weer zijn eigen straatje schoon te vegen bij Humberto. Welke mediastrateeg vertelt die jongen nu eens dat die optredens vol zelfmedelijden alleen maar averechts werken?'

Zo ervaarde ik dat dus niet (ik heb het nu niet over de bekende programma's waar dit gezegd werd, maar reacties van kijkers). Hij kan het blijkbaar gewoon niet goed meer doen. Daar tegenover staan gelukkig ook weer positieve geluiden door mensen die hem ineens weer zien zitten vanwege zijn recente optredens.
Maar ja, Nederland he. Iets met hoge bomen... of doe maar gewoon...

Dus terug naar het album: het is absoluut niet verkeerd. Prima pop met wat randjes die een wat alternatiever publiek ook nog wel kan aanspreken.

avatar van vivalamusica
Het Parool schrijft in de recensie waar ik het wel mee eens ben:
Laurence is vocaal een van Nederlands lenigste artiesten, zijn vermogen om een liedje met een paar ogenschijnlijk eenvoudige ingrepen naar zijn hand te zetten… Maar, zou je hem vanaf de bank willen toeroepen, niet elk liedje hoeft zo’n vocale krachttoer te zijn….
Overigens de recensie is beslist niet negatief eerder opbouwend.
De Volkskrant geeft het album 4 sterren, de ‘powerballadclichés’ hebben nu tegenwicht van ‘pareltjes van melodie en (vocale) harmonie’.

avatar van Brian Griffin
4,5
Het maakt me totaal niet uit of Duncan Laurence wat arrogante trekjes heeft. Na het beluisteren van dit album is voor mij maar weer bevestigd dat hij op dit moment met afstand de beste zanger en de grootste artiest van Nederland is. Daarvan was ik overigens al overtuigd na zijn overwinning op het Eurovisie Songfestival met het fenomenale Arcade (wat mij betreft misschien wel het allerbeste popnummer ooit in Nederland uitgebracht).

Ik zie veel vergelijkingen voorbijkomen met Queen/Freddie Mercury en Elton John en veel nummers doen daar qua opbouw en stijl zeker aan denken, maar tegelijkertijd heeft Duncan ook een zeer herkenbare eigen stijl.

Voorlopig 4,5 sterren, maar dat is na 1x luisteren. Een aantal nieuwe nummers moet misschien nog indalen. Ik acht het niet uitgesloten dat de score nog verhoogd wordt naar 5 sterren.

Electric Life 5,0
Anything 5,0
Skyboy 5,0
Rest In Peace 4,5
I Want It All 4,5
Life On The Moon 4,5
Baby Blues 4,0
Broken Parts 4,0
Biting My Tongue 4,0
Lucid Dream 3,5
California Rose 3,0

avatar van Zwaagje
Als reactie op Brian Griffin:
Ik snap dat we deze jongen een hart onder de riem willen steken en hij heeft bij mij ook de gun factor. Ik vind het daarintegen wel ver gaan om dan na één luisterbeurt 4.5* te geven.
Ik ben dan toch wel weer nieuwsgierig naar dit album ondanks het feit dat het genre me niet helemaal ligt. Ik ga er eens voor zitten.

avatar van Zwaagje
Ik heb het album eenmaal beluisterd en mijn conclusie is dat het mijn smaak niet helemaal is. Wie weet haak ik later nog een keer aan, maar voor nu blijft het bij die luisterbeurt. Is het album dan slecht? Nee zeker niet! Goed gemusiceerd, geproduceerd en sterke popliedjes die Duncan overtuigend brengt en het album naar een hoger plan brengt. Muziek is ook een kwestie van smaak en daarom haak ik af en stem niet. Qua professionaliteit zou ik het album zeker 4 * of meer geven. Dit album verdient aandacht en ik gun Ducan succes.

avatar van bommel
4,0
Gewoon een goed album van een sympathieke, unieke en originele gast. Hij is inderdaad wat anders maar dat maakt het toch alleen maar leuker ? Ik hoop en verwacht dat we nog veel goede muziek van hem gaan horen.

avatar van Monsieur'
Arcade is een dijk van een nummer, maar ook het nieuwe Skyboy vind ik wel leuk. Duncan is natuurlijk een beetje excentriek, maar overall een prima en aardig ventje volgens mij.

avatar van titan
4,0
titan (crew)
Het lijkt me geen pretje om Duncan Lawrence te zijn. Eerst in je jeugd gepest worden op school en nadat het eindelijk eens mee zit met een (zeer verdiende) winst op het songfestival spelen angsten, onzekerheden en zijn introverte karakter hem parten, waardoor hij optredens afblaast en releases uitstelt. Alsof dat nog niet erg genoeg is wordt hij na een paar "onhandige" optredens ook nog eens de kop van jut in die verschrikkelijke war on woke (serieus mensen, die plannen op Tim Hofman te vermoorden hadden net zo goed verkeerd uit kunnen pakken, kap nou eens met die demonisering).

Terug naar de muziek: die is gewoon hartstikke goed, met name in de eerste helft (de eerste 6 nummers). Duncan is een meer dan uitstekende zanger en weet van diverse invloeden uit de jaren '70 (Beach Boys, Queeen, Elton John, Electric Light Orchestra) een mooi geheel te maken. Enig minpunt is dat Duncan nog wel eens zijn lenige stemgeluid te vaak en te kort achter elkaar inzet, dat irriteert soms. Vooral het nummer Baby Blues (veruit het minste nummer op het album) heeft daar m.i. erg onder te lijden. Verder weinig klachten!

avatar van aERodynamIC
4,0
MarkS73 schreef:
Duncan Lawrence

titan schreef:
Duncan Lawrence

Hoe komt het toch dat veel mensen zijn naam altijd zo schrijven???

Ik zie dit niet alleen op deze site.

avatar van titan
4,0
titan (crew)
Ach, ik doe reggea ook heel vaak fout

avatar van aERodynamIC
4,0
titan schreef:
Ach, ik doe reggea ook heel vaak fout

Jij kijkt teveel films.

avatar van MarkS73
aERodynamIC schreef:
(quote)

(quote)

Hoe komt het toch dat veel mensen zijn naam altijd zo schrijven???

Ik zie dit niet alleen op deze site.


Ik zie hem eigenlijk alleen in de media voorbijkomen, behalve zijn Songfestival nummer krijg ik alleen de controverse rond hem mee maar wat hij verder voor muziek weet ik niet eens. Dat hij Laurence ipv Lawrence heet dus blijkbaar ook niet

avatar van aERodynamIC
4,0
MarkS73 schreef:
Dat hij Laurence ipv Lawrence heet dus blijkbaar ook niet

Staat hier gewoon met grote letters hoor (en de crew hier is streng)

Maakt niet uit verder. Ik zie het echt heel vaak zo voorbij komen.

avatar van Kevinski79
5,0
geplaatst:
Gewoon ff opzetten en meezingen met Duncan!
Geweldig album, raakt mij enorm.
5*

Gast
geplaatst: vandaag om 15:27 uur

geplaatst: vandaag om 15:27 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.

Let op! Je gebruikersnaam is voor iedereen zichtbaar, en kun je later niet meer aanpassen.

* denotes required fields.