Ennio Morricone - Il Mio Nome È Nessuno (1973)

Alternatieve titels: My Name Is Nobody | Mon Nom Est Personne

Italië
Score
Label: General

1. My Name Is Nobody (3:08)
  2. Good Luck, Jack (5:04)
  3. The Wild Horde (2:38)
  4. My Fault? (4:45)
  5. With Best Wishes (2:02)
  6. A Dangerous Barber (6:56)
  7. Valkyries (2:17)
  8. An Unusual Welcome (2:01)
  9. Duel in the Mirror-Cabinet (1:30)
  10. The Bird's Tale (1:46)
JonnieBrasco
"My Fault?" --> Ennio op zijn best
Wat een ontzettend goed nummer, met die zenuwslopende tikkende klok (+ bijgeluidjes) aan het begin en dan halverwege het orkest, de m-u-z-i-e-k ... kippenvel. En dan heb ik de film nog nooit gezien, zal vast wel een spannend stukje zijn? Ik ga wel even op moviemeter kijken

Prachtig album, vooral My Name Is Nobody en The Wild Horde!!!

avatar van Toon1
Net de film op dvd besteld. Het titelnummer hiervan ken ik al, en dat is geweldig.

Manco
Nog zo'n mooi album van Ennio Morricone!

The Wild Horde en My Fault? vind ik echte toppers.

('My Fault?' & 'Man With A Harmonica' )

ps.: van deze soundtrack is ook een extended version met 23 tracks!! aanrader!

avatar van orbit
Interessant project, bijzonder matige film van Leone, meesterlijke score van Morricone!... of toch net niet?

Bij nadere beschouwing moet ik zeggen dat dit meer frivole werk van Morricone (net zoals zijn werk op A Fistful Of Dynamite) toch wat te kort komt. Ik heb deze platen vroeger allemaal gehad, t/m The Mission aan toe, waar overigens wel briljante muziek op staat! Heel anders dan zijn werk met Leone.
Maar ondanks dat deze film ook een mooie score bevat en hier beslist memorabele stukjes werk op staan, zoals My Fault? The Birds Tale, Good Luck en natuurlijk het beroemde titelnummer (wat al in talloze series en andere programma's is gebruikt) vind ik het niveau niet overal even hoog en zijn de geroemde stukken net niet zo briljant als bij de topfilms van Leone (Il Bueno, Cattivo en Brutto of C'era Una Volta). Daar hoor je dat Morricone zich echt heeft uitgeleefd om onsterfelijke muziek te maken, grandeur en esotherische hoogtes. Deze soundtrack is, zoals gezegd, frivoler, minder pretentieus, maar ook zeker minder memorabel. De pieken zijn gewoon wat minder hoog. Niettemin is het nog steeds heilig vergeleken bij 95% van andere filmscores.
Een ruime 3 punten van me..

neo (crew)
Angelo Francesco Lavagnino (schreef de muziek Leone's The Last Days of Pompeii) zou ook voor deze film wat muziek hebben gecomponeerd. Echter het blijft toch bij een gerucht, een groot vermoeden. Lavagnio heeft qua stijl veel weg van deze specifieke score van Morricone overigens.

basketballerke
Ook weer een geweldige score van Morricone. Is niet veel minder dan zijn werk in Fistful of Dollars en For a Few Dollars More.

avatar van Thunderball
My name is Nobody vind ik toch wel weer een hele goede van Morricone!

Het beroemde titel nr kent iedereen wel ergens van! Ik vind vooral de muziek die je zowel op het kerkhof als tijdens het eindduel hoort erg mooi!

Het is een beetje een verwijzing (of persiflage als je wilt) op dat van Once...West (en ergens ook wel op For a few..). Vreemd genoeg heeft ie iedere keer weer een andere titel op verschillende LP's van deze film.

Ook de track Good luck, Jack vind ik van een poetische en ontroerende klasse: je waant je ook echt eenzaam en alleen in de prairie met je trouwe viervoeter.

Het vervolg hier op, zowel qua film, als muziekscore, vind ik helemaal niets!

avatar van Simon Smith
Wat was het vervolg? Want ik wist niet dat dat er was.

neo (crew)
Un Genio, due compari, un pollo uit 1975. Zie hier de score pagina.

avatar van Simon Smith
thx, ik zal er eens naar gaan zoeken

avatar van Thunderball
Beter van niet, om teleurstelling te voorkomen. Echt slecht!

neo (crew)
Zou het toch gewoon proberen. Ook al is het niet veel, hoor je ook eens een mindere van Morricone

avatar van Simon Smith
Precies, een mindere Morricone is nog altijd beter dan heel wat andere soundtracks

avatar van Thunderball
Wanneer je hem gehoord hebt piep je wel anders (maar niet van genot)!

avatar van Thunderball
En...... afgelopen zondag op TV geweest!!

Goed,he....???????

avatar van Thunderball
Gisteren de extended versie gekocht. Erg goed!

Het mooie vind ik is dat je na de 10 reguliere nr's allerlei alternatieve versies en outtakes krijgt, waardoor je een goed beeld krijgt van wat de maestro allemaal uitgeprobeerd heeft en hoe een track is geevolueerd. Zo krijg je van een aantal tracks wel 3 of 4 alternatieve versies te horen, wat in sommige gevallen erg verassend kan zijn.

Mooi voorbeeld is bv de track die te horen is tijdens het eindduel, er staat zelfs een versie op die nog veel sterker aan Man on the harmonica doet denken, omdat ipv blaasinstrumenten nu gebruik wordt gemaakt van mondharmonica en het bekende thema nu te horen is.

avatar van TerryA
JonnieBrasco schreef:
"My Fault?" --> Ennio op zijn best

Een van Morricone`s beste stukken muziek, al was de originele titel van deze "If You Are Somebody, It`s My Fault"

EVANSHEWSON
Prachtscore van een knappe maffe film, Morricone staat garant voor kwaliteit, zo was dat toen zeker!

Toen?

EVANSHEWSON
Tja, ik vond Morricone's oudere werk toch interessanter, ik vind wat ie in de seventies aan filmmuziek afleverde toch stukken leuker en interessanter dan recent werk, maar it's all perception, my dear!

Father McKenzie
Prachtige score van een hele leuke spaghetti western. Tijdloos en onverwoestbaar!

avatar van Simon Smith
Volgens wikipedia is track 2 geïnspireerd door My Way. Grappig, je hoort het er wel een beetje in.

avatar van John Barry
Erg goede soundtrack van Ennio Morricone. Het thema wat geïntroduceerd wordt in track 1 is grappig en vrolijk. Het zet de toon de voor een groot deel van de rest van de soundtrack. De soundtrack is in de western stijl gecomponeerd die we van Morricone gewend zijn, maar de soundtrack is wel wat luchtiger dan bijvoorbeeld The Good, the Bad and the Ugly. Al is in Good Luck, Jack weinig luchtigheid te bespeuren. Dit is een rustig en een beetje een eenzaam nummer met een kenmerkende vocal zoals we op veel Morricone scores tegenkomen. Een erg mooi nummer !

Bij The Wild Horde is de luchtigheid terug en horen we een leuk en iets wat bombastisch muziek stuk inclusief met koor. My Fault is een soort luchtige versie van het beroemde nummer Man with a Harmonica uit Once upon a Time in the West. Leuk gevonden in deze track is de tikkende klok. ( de klok komt ook in andere tracks voor )

Ik ga niet iedere track bespreken. Ik wil nog even opmerken dat de soundtrack ook een paar van wat ik maar even noem experimentele suspense muziek heeft. Zo track als bijvoorbeeld A Dangerous Barber is niet echt toegankelijk. Ik vindt het goede muziek, maar ik kan mij voorstellen dat sommige dit soort tracks overslaan.

Ik raad ook iedereen aan om de extended versie te luisteren. Je krijgt alternatieve versies te horen van de reguliere tracks. Dit gaat gepaard met soms erg leuke resultaten.

Al met al heeft Morricone goed werk verricht voor My Name Is Nobody.

4 sterren.

avatar van adri1982
My Name is Nobody heb ik heel vaak in televisieprogramma's gehoord (zoals Waskracht! en Wie is de Mol(seizoen 2008; aflevering 2; de persoonsopdracht)), en een keer in 1992 in een radioprogramma, die DJ Jeroen van Inkel presenteerde. Ik kende de muziek van naam niet en was lang benieuwd naar hoe het heette, maar toen ik zocht en de naam Ennio Morricone en trefwoord Spaghetti-western zag staan, kwam er afgelopen middag achter hoe het nummer heette.
My Name is Nobody maar gelijk in zijn geheel beluisterd, en was daarop ook weer benieuwd naar de hele soundtrack. De eerst vier tracks op dit album zijn de besten. Daarna wordt het wat minder.