The Notwist - Shrink (1998)

Duitsland

8. Shrink (4:27)
  9. Your Signs (6:48)
  10. 4 (2:23)
avatar van Litmanen1
Rond 2002 kwam ik in aanraking met deze Duitse band. Dat zal in de periode van het album 'Neon Golden' geweest moeten zijn. De muziek sprak mij aan maar de zang minder. Eerlijk gezegd was ik de band zo goed als vergeten en bij het lezen van informatie over Kammerflimmer Kollektief (waarvan ik sinds enkele maanden wat albums aan het luisteren ben) las ik een verwijzing naar Notwist. Na enig speurwerk kwam ik bij dit album waarop sterke jazz-invloeden te horen zijn. Het is een prettige cocktail van pop, rock, jazz en elektronica.
De muziek is gevarieerd en luistert daarom prettig weg.

En verdraaid, bij het luisteren van 'No Encores' moet ik denken aan het album 'Cold House' van de band Hood. Dat album is later gemaakt maar de bands bestaan beiden sinds het begin van de jaren 90. Ik ken van beide bands ander werk niet of niet goed, maar ik ben wel benieuwd wie wie heeft beïnvloed;). Ik vraag me af of ook anderen deze ervaring hebben.

Overigens vind ik het album vanaf dit nummer sterker worden (of sluit het beter aan bij mijn sweet spot…dat kan ook). Wellicht steken meer jazz aspecten de kop op. Interessant is het iig zeker, zoals de fijne combinatie van blaasinstrumenten en subtiele elektronica op 'N.L.'
Ook erg fijne blaasinstrumenten in ‘Your signs’
Een vervreemdend einde met 4 maar wat een fijne luisterervaring is dit album. Het doet de oorschelpen spitsen.
Vooralsnog een 4 maar volop kans op meer