Kali Uchis - Orquídeas (2024)

Colombia
Label: Geffen

1. ¿Cómo Así? (2:49)
  2. Me Pongo Loca (2:57)
  3. Igual Que un Ángel (4:20)

met Peso Pluma

4. Pensamientos Intrusivos (3:12)
  5. Diosa (2:36)
  6. Te Mata (3:52)
  7. Perdiste (2:24)
  8. Young, Rich & in Love (3:18)
  9. Tu Corazón Es Mío (2:45)
  10. Muñekita (3:39)

met JT en El Alfa

11. Labios Mordidos (3:15)

met Karol G

12. No Hay Ley Parte 2 (3:08)

met Rauw Alejandro

13. Heladito (2:24)
  14. Dame Beso / Muévete (3:35)
avatar van davevr
Yes, Kali is back. Hoewel ze al langer uitstapjes doet naar haar "heimat". Dit is een dikke 4*. Eigenzinnig genoeg om terug te keren naar de zwoele Red Moon in Venus ballads en dat te mengen met synth pop à la "Igual Que Un Ángel" of wat 90's house.

Hier past dit niet op de site. Gaat geen stemmen krijgen, nauwelijks luisteraars. Misschien moet ze eens iets samen met Tom Yorke of één of andere proggast maken

avatar van musicfriek
davevr schreef:
nauwelijks luisteraars

Toevallig zet ik deze net op De 2 voorgangers bevielen hier prima

musicfriek schreef:

Toevallig zet ik deze net op De 2 voorgangers bevielen hier prima

Ik hou wel van haar veranderingen. Elk album is heel anders, dit ook weer.

avatar van davevr
Pensamientos Intrusivos is een quasi perfecte popsong, zo een oorworm.

avatar van erwinz
Recensie op de krenten uit de pop:
De krenten uit de pop: Kali Uchis - ORQUÍDEAS - dekrentenuitdepop.blogspot.com

Kali Uchis - ORQUÍDEAS
Dat Kali Uchis een wereldster gaat worden is al duidelijk sinds haar debuutalbum, maar de Amerikaans-Colombiaanse muzikante zet op het veelkleurige en fascinerende ORQUÍDEAS nog een aantal reuzenstappen

Ik luister nauwelijks naar de meeste genres die een plek hebben gekregen op het nieuwe album van Kali Uchis, maar ORQUÍDEAS kan ik maar moeilijk weerstaan. Net als bijvoorbeeld de Spaanse Rosalía slaagt Kali Uchis er in om zeer uiteenlopende invloeden te verwerken in songs die zowel aanstekelijk als spannend zijn. Op het vorig jaar verschenen Red Moon In Venus miste ik de smeltkroes vol invloeden wat, maar deze is terug op ORQUÍDEAS, dat Kali Uchis op de kaart moet gaan zetten als een van de grote popsterren van dit moment. Het is een album dat slechts in beperkte mate aansluit op mijn muzieksmaak, maar alles zit zo knap in elkaar dat mijn bewondering groeit bij iedere keer horen.

De muziek van Kali Uchis bevindt zich absoluut wat buiten mijn muzikale comfort zone, maar desondanks ben ik inmiddels al een aantal albums onder de indruk van de verrichtingen van de van oorsprong Colombiaanse muzikante, die overigens opgroeide in de Verenigde Staten. Kali Uchis is de artiestennaam van Karly-Marina Loaiza, die een jaar of twaalf geleden opdook in de hiphop en rap scene van Los Angeles.

De Amerikaans-Colombiaanse muzikante debuteerde in 2018 met het ijzersterke Isolation, dat aan het eind van het betreffende jaar flink wat jaarlijstjes haalde. Op haar grotendeels Engelstalige debuutalbum liet Kali Uchis horen dat ze in muzikaal opzicht op een breed terrein uit de voeten kon. Isolation verwerkte invloeden uit de R&B, soul en Latin pop, maar Kali Uchis verwerkte ook zoveel andere invloeden dat het album een breed publiek wist aan te spreken. Kali Uchis groeide bovendien uit tot een van de lievelingen van de critici en daar viel wat mij betreft niets op af te dingen.

De sterke start van Isolation werd doorgetrokken op het in 2020 en Spaanstalige Sin Miedo (Del Amor Y Otros Demonios), dat wat zwaarder tegen de Latin aan schuurde, maar nog altijd een breed publiek wist aan te spreken. Vorig jaar verscheen het grotendeels Engelstalige Red Moon In Venus, dat vooral zwoele R&B en soul bevatte. Het album viel in kwalitatief opzicht zeker niet tegen, maar de muziek van Kali Uchis was wel opeens wel een stuk minder spannend dan die van bijvoorbeeld Rosalía, waarmee ze met enige regelmaat wordt vergeleken.

Deze week verscheen het vierde album van de Amerikaans-Colombiaanse muzikante en ORQUÍDEAS is gelukkig weer een stuk spannender dan zijn voorganger, die het wat later op de avond overigens nog altijd uitstekend doet. Op ORQUÍDEAS kiest Kali Uchis weer voornamelijk voor de Spaanse taal, waardoor het album opschuift richting Latin pop. Invloeden uit de Latin pop worden vermengd met flink wat R&B, soul en pop, maar het album kleurt buiten de lijntjes van al deze genres.

De zwoele stem van Kali Uchis, die steeds beter gaat zingen, wordt gecombineerd met opvallende en vaak wat zwaar aangezette ritmes, die soms een triphop achtig karakter hebben, maar ook invloeden uit de reggae en reggaeton verwerken. Kali Uchis is inmiddels groot op TikTok, waardoor ze snel een wereldster zal worden, maar het heeft haar er niet van weerhouden om een avontuurlijk album af te leveren. Net als zijn voorganger bevat ORQUÍDEAS flink wat warmbloedige en buitengewoon zwoele R&B tracks, maar ze zijn een stuk spannender en bovendien schiet het album ook alerlei andere kanten op.

Orquídeas is een album dat de temperatuur onmiddellijk met een aantal graden laat stijgen en doet uitzien naar zomerse temperaturen, maar het is ook een album dat het verdient om uitgeplozen te worden. Luister bovendien verder dan de zwoele openingstracks, want wanneer Kali Uchis na een paar tracks kiest voor meer synths en wat complexere ritmes wordt haar muziek alleen maar interessanter en sleept ze er steeds meer invloeden uit.

Ook ORQUÍDEAS is weer een album dat afwijkt van de albums waar ik normaal gesproken naar luister, maar nog meer dan op haar vorige albums weet Kali Uchis me te overtuigen met bijzondere songs, een fascinerende instrumentatie en productie, een flinke hoeveelheid invloeden en een uitstekende stem. Ik begrijp alle vijfsterren recensies, waaronder een dikke acht van Pitchfork, dan ook volkomen. Erwin Zijleman

avatar van Mathough
Heb niets met reggaeton, maar Kali Uchis weet dit genre toch nog enigszins interessant te laten klinken. Dat liet ze al horen met het nummer Nuestro Planeta van haar geweldige debuutalbum Isolation. Op dat album bleef het bij een enkel uitstapje, maar hier neigen meer nummers naar het reggaeton-genre. Met Munekita kan ik niet zoveel. Misschien wel het minste nummer dat ik ooit van haar hoorde. Daartegenover staat dat vooral de eerste helft van dit album bol staat van de heerlijk dromerige popsongs met beat. Gevoel voor melodie is ruimschoots aanwezig bij Kali. Wat mij betreft een van de betere popartiesten van de afgelopen jaren.

Te Mata horen voorbijkomen op de radio. En dat ging verrevan onopgemerkt..fijn nummer!

avatar van Minneapolis
Het eerste stuk van het album is relaxed en kent een paar prettige nummers. Bij Munekita (een zeer kinderlijk pop nummertje waarop een cookie monster achtig figuur meedoet) is het over. Typisch is dat dit dan weer het op 1 na populairste liedje is volgens Spotify. Alleen de afsluiter is daarna nog een leuke opleving.

avatar van yorkethom
Te Mata is adembenend. Niet alles van haar vorige plaat was raak, maar deze worp is echt van begin tot eind heerlijk zwoel, en verslavend.

Jammer dat Kali, op Roskilde na, tot nu toe geen Europese tournee in de planning heeft staan.

yorkethom schreef:

Meen je dat? Ook het reggaetonnerige Labios Mordidos (en het nummertje er na) en het infantiele Muñekita? Met het grote deel van de eerste 9 ben ik het wel met je eens.

avatar van yorkethom
Minneapolis schreef:

Ja, dat Muñekita kan ik er prima bij hebben hoor. Heel eerlijk iets minder fan van dat reggaeton stukje, al heb ik weinig tegen dat genre. Maar toch een plaat die ik nergens uitklik hoor.

avatar van Minneapolis
Ik heb er wat tijd overheen laten gaan, maar kan niet anders dan concluderen dat de gastbijdragen (en wat vervelende ritmes op de tweede helft) de eenheid van de verder lekkere plaat nogal verknallen.

Kali Uchis is nét ordinair genoeg: haar werk heeft de schunnige nasmaak van een goede Nicki Minaj-track en de originaliteit en diepgang die de meeste toplijsten op Spotify tekort komen. Dat Uchis van alle markten thuis is zonder haar eigen stem te verliezen is weinig popartiesten weggelegd. Nooit voelt het ongemeend of ongemakkelijk: Uchis neemt duidelijk zelf de koers in een kleurenpalet aan Zuid-Amerikaanse reggaeton, latin, pop en hip-hop. In alles is de gemengde achtergrond, Colombia en de VS, hoorbaar in haar muziek - zo ook op dit album.

De zwakte van Orquídeas geldt echter voor veel popalbums vandaag de dag: ze lijken niet echt bedoeld te zijn als albums. Iqual Que Un Ángel, Labios Mordidos, Muñekita en Dame Beso // Muévete blijven, soms tot het irritante toe, in je hoofd hangen. Terwijl andere tracks (zoals Diosa, Heladito en Me Pongo Loca) na één zomerse BBQ weer in de vergetelheid raken.

Toch verdient Orquídeas een dikke 3,5: het is een hoopgevend mengsel aan gedurfde commerciële pareltjes (en dat is toch de definitie van goede pop?) in het verder doodsaaie en platgeslagen Taylor Swift-tijdperk.

avatar van Arrie
Minneapolis schreef:

Labios Mordidos vind ik heerlijk. Heb je over het algemeen niet veel met reggaeton?

Arrie schreef:

Dat kun je zeker stellen. Reggaeton is als het peuterboekje dat voor de 8000e keer moet worden voorgelezen.

Zoals Blues.

davevr schreef:

Zoals Blues.

Nou, blues kan ik inderdaad ook niet te lang horen, maar die voorspelbaarheid valt werkelijk in het niet bij het totale gebrek aan fantasie en variatie in reggaeton (waar mijn auto-correctie regenton van wil maken). Ik weet niet of het officieel zo is of niet, maar volgens mij kent het gros van die nummertjes exact het zelfde ritme, copy paste op repeat.

avatar van Arrie
Ik vind blues echt ontiegelijk veel inspiratielozer dan reggaeton.

Het klopt dat er ritmes hergebruikt worden, dat is inherent aan het genre. Dat is vooral een ding binnen dancehall, de riddims.

Maar verder verveelt blues me al na anderhalf nummer en kan ik reggaeton blijven luisteren. Zeker in de club werkt het uitstekend.

avatar van Minneapolis
Dan hebben we een andere visie op wat inspiratieloos is. Het is nou niet alsof dat ritme een onopvallend element is van die nummers en dat er tal van variatie, gelaagdheid en eigenheid aan toe wordt gevoegd.
Dat ritme is 90% van het dingetje. Het bestaat niet alleen al 30 jaar, het klinkt voor mij als een 30 jaar durend nummer waar af en toe op wordt ingeschakeld.

Arrie schreef:
Zeker in de club werkt het uitstekend.

Ik begeef me zelden nog op een dansvloer, maar persoonlijk werd (en word als de gordijnen dicht zijn) ik primair voortgedreven door een lekkere baslijn. Iets wat vreemd genoeg vooral ontbreekt in wat zogenaamd dance mag heten.

Wat betreft blues deel ik de opvatting dat er voorspelbaarheid zit in de structuur en akkoorden, maar er zit wel veel eigenheid (en wat mij betreft emotie) in de stem en gitaarklanken en soms tekst, waardoor ik het af en toe wel kan waarderen. Verder zijn het twee genres waarbij een vergelijking nooit in me opgekomen zou zijn.

avatar van davevr
Dit blijft gewoon een heel leuke, zomerse popplaat. Nooit plat, of inspiratieloos. Kali is een kameleon, maar haar stem schakelt tussen LIz Fraser en een krolse kat.