Marry Waterson & Adrian Crowley - Cuckoo Storm (2024)

Verenigd Koninkrijk / Ierland
Folk
Label: One Little Independent

1. Undear Sphere (2:43)
  2. The Leviathan (3:33)
  3. Watching the Starlings (3:31)
  4. Kicking Up the Dust (3:27)
  5. Lovers in the Waves (4:48)
  6. Heavy Wings (6:45)
  7. Lucky Duck for Grown Ups (2:56)
  8. One Foot of Silver, One Foot of Gold (2:17)
  9. Distant Music (3:25)
  10. Cuckoo Storm (1:21)
  11. The Trembling Cup (3:19)
avatar van Lura
In het verleden bracht Marry Waterson al de nodige duoalbums uit. Met neef Oliver Knight, Emily Barker en als laatste twee albums met David A. Jaycock. Het laatste album Death Had Quicker Wings Than Love met Jaycock maakte de nodige indruk op Crowley. Cuckoo Storm zou er misschien nooit zijn geweest, ware het niet dat Crowley een bericht op sociale media schreef tijdens een winterse nachtelijke wandeling in een rustige wijk van Dublin tijdens de lockdown. Getroffen door Watersons vorige album wilde hij het moment markeren en drukte op ‘send’ de ether in zonder te weten wat er zou volgen.

De single Watching the Starlings geschreven door Adrian dateert alweer van een paar jaar geleden. Hij mocht van een vriend een tijdje verblijven in Londen in een afgelegen hofje met vossen en blauwe gaaien in de omgeving, niet ver verwijderd van een heide. “Dat is waar dit nummer zich afspeelt. In het lied geeft de verteller instructies, bijna alsof je iemand de weg wijst, als een uitnodiging die beschrijft hoe je daar moet komen; de doodlopende straat, de poort, de boog, nummer 11. En in het lied wacht de verteller op de komst van deze persoon. Het is het einde van de dag met de verandering van het licht. En er ontstaat een soort stille euforie door het gevoel aan de vooravond van een moment te staan dat levensbevestigend en absoluut is.”, aldus Adrian.

Hun stemmen matchen wonderwel op Cuckoo Storm, de uit duizenden herkenbare stem van Marry en de warme bariton van Adrian. Het album opent met het goed in het gehoor liggende, voort meanderende Undear Sphere, wat op het einde verrassend wordt ingekleurd met de saxofoon van Jake McMurchie (Get The Blessing). Regelmatig vormen blazers, mede bespeeld door Pete Judge (Get The Blessing) trompet, flugelhorn en Seán Mac Erlaine bas klarinet een verrijking van de songs. Adrian bespeelde zelf ook de nodige instrumenten ; piano, elektrische gitaar, mellotron, harmonium, music box klarinet, marxofoon, synthesizer). Producer van dienst was Jim Barr (Portishead). Hoogtepunt vormt voor mij het lang uitgesponnen Heavy Wings, waarbij de zang van Marry diep bij mij binnenkomt. We mogen blij zijn dat Adrian dat berichtje geplaatst heeft op sociale media, hopelijk krijgt Cuckoo Storm ooit een opvolger.

Bron : Music that needs attention - musicthatneedsattention.blogspot.com

Lura, Oliver Knight is niet de neef van Marry Waterson maar haar broer. Hij heeft zich gedeeltelijk teruggetrokken uit de muziekindustrie en werkt nu als elektricien in het bedrijf van zijn vader.

Soms heb je de behoefte om het dagelijkse leven te ontvluchten door tijdens een rustige avondwandeling enkel van muziek te genieten. Dit overkomt Adrian Crowley als hij in de winter door Dublin loopt, en gemeend geraakt wordt door Death Had Quicker Wings Than Love van de relatief onbekende folkzangeres Marry Waterson, die wij op Written In Music ook liefdevol omhelzen. Ik kan mij hier wel iets bij voorstellen, de plaat schetst automatisch beelden van het oude Dublin, waarbij de gebouwen elk hun eigen verhaal vertellen en de verlaten straten eenzaamheid, geluk en verdriet met zich meedragen. Ontroert neemt hij in zijn enthousiasme contact met de zangeres op. De gedragen bovenaardse tragiek sluit perfect bij zijn zware bariton bromstem aan. Net als bij Adrian Crowley wekken de liedjes de indruk op dat deze als een toevallige passant voorbij komen waaien, om zich vervolgens in zijn muzikale geheugen te nestelen.

Op zijn The Watchful Eye of the Stars voorganger staat de sterfelijkheid centraal. Samen met zijn broer redt hij op jeugdige leeftijd een gewonde vogel, verzorgen deze liefdevol, maar de dag later vinden ze het diertje dood onder een hek terug. Je kan het leven niet sturen, verlengen of bevriezen. Die melancholische ondertoon heerst ook op het prachtige Cuckoo Storm, waar het tweetal regelmatig het folk pad verlaat en nieuwe toegangswegen opzoekt. Lovers in the Waves is het prijsnummer van de plaat waarbij ze intense donkere postpunk aan soulblazers hechten en het eindresultaat in een orkestraal jaren zestig mengsel onderdompelen. Zalvend liefdevol, met zachte sprekende emoties. Hier is de aanwezigheid van sfeermaker Jim Barr zo bepalend en geeft hij er een filmische twist aan. Onderschat zijn aandeel op de derde experimentele Portishead plaat niet, en ook nu beperkt hij zijn toevoegende waarde in de rol als bassist niet, maar neemt hij naast het tweetal de verantwoording over het eindproduct.

En als je dan toch de mogelijkheid hebt om dat talent van Marry Waterson te gebruiken, buit dit dan ook uit. De bescheidenheid van Adrian Crowley siert het door Marry Waterson geschreven Undear Sphere. Schoonheid in bijna kinderlijke eenvoud met speels uitluidende blazers. Verscholen achter haar piano trekt ze vervolgens ook het overwinnende The Leviathan helemaal naar zich toe. Het kan niet anders dat Adrian Crowley in stilte op de achtergrond meegeniet, en het allemaal maar laat gebeuren. Nou, dan denk je groot, het genot om je weg te cijferen, en goedkeurend toe te kijken. Adrian Crowley is de verhalenverteller welke Watching the Starlings introduceert, en zich hierbij door de prachtstem van Marry Waterson laat hypnotiseren. In gedachte bewandeld hij die straten in Dublin weer, met een bungelende sigaret in de mond, genietend van de harmonieuze spreeuwenzang.

In Kicking Up The Dust staat de vrijheid van het onschuldig liften centraal. Wereldreizigers die zich door de klanken van de songs laten transporteren. Samen onbekende wegen ontdekken, samenkomen en soms een totaal andere richting inslaan om elkaars pad uiteindelijk weer te kruizen. Het lugubere met begrafenis treurblazers geïllustreerde Heavy Wings is een ruim honderd jaar oude verslaglegging van hoe een opgevist vrouwenlichaam respectloos tentoon gesteld wordt. Marry Waterson kruipt in de ziel van de overledene. Heel eventjes opereert ze in de beeldende brekende klaagschaduw van Beth Gibbons, heel eventjes memoreert Jim Barr aan die roemzuchtige periode. In het op doorreis zijnde Lucky Duck For Grown Ups snelt het zangtandem duo in hoog tempo voorbij. Een niemendalletje tussen de hoogwaardige overige songs.

Het traditionele One Foot Of Silver, One Foot Of Gold blikt op de folkbasis terug en is door de moeder van Marry Waterson geschreven. Distant Music ontplooit zich als een lentebloem, die nietsvermoedend haar blaadjes opent om haar innerlijke schoonheid te openbaren. Gevoelig, teer onbevangen als een kinderhart. In het Cuckoo Storm titelstuk dwarrelen de mellotron melodieën neder waarna ze in de golven van het afsluitende The Trembling Cup wegdrijven. Toch kleuren de stempartijen niet de gehele plaat gelijkwaardig samen. Magie en onwennigheid wisselen zich af, het is hierdoor een tikkeltje te geforceerd, waardoor ze juist die natuurbeminnende nomadensound niet altijd waar maken. Adrian Crowley is blijkbaar soms net te erg onder de indruk van de verbale voordracht van Marry Waterson waardoor hij zelf vergeet om te zingen.

Marry Waterson & Adrian Crowley - Cuckoo Storm | Alternative | Written in Music - writteninmusic.com