St. Elmo's Fire (1985)

Pop / Score
Label: Atlantic

1. John Parr - St. Elmo's Fire (Man in Motion) (4:08)
  2. Billy Squier - Shake Down (4:07)
  3. Elefante - Young and Innocent (4:34)
  4. Jon Anderson - This Time It Was Really Right (4:39)
  5. Fee Waybill - Saved My Life (3:45)
  6. David Foster - Love Theme from St. Elmo's Fire [Instrumental] (3:27)
  7. Vikki Moss - If I Turn You Away (4:38)
  8. Airplay - Stressed Out (Close to the Edge) (4:14)
  9. David Foster - Georgetown (1:45)
  10. David Foster - Love Theme from St. Elmo's Fire (For Just a Moment) (3:48)
avatar van dynamo d
Beste nummers de 80ies klassieker St. Elmo's Fire (Man in Motion) van John Parr, die hij samen met David Foster schreef, en Saved My Life gezongen door Tubes zanger Fee Waybill. Saved My Life heeft een typisch lekker USA Fee Waybill Tubes geluid. Dit nummer heeft hij samen met David Foster en Steve Lukather gecomponeerd. Lukather speelt ook op gitaar.

avatar van RonaldjK
Toen in 1984 Kansas uit elkaar viel, volgde ik geïnteresseerd wat de afzonderlijke leden gingen doen. In 1987 ontdekte ik in de fonotheek dat op de soundtrack van St. Elmo's Fire een nummer stond van Elefante. Zou dat zanger John Elefante zijn? Het bleek raak.

In Nederland was het succes van de hitsingle St. Elmo's Fire (Man in Motion) van Engelsman John Parr relatief mager in vergelijking met het buitenland. Bij ons slechts #22 in oktober 1985, in de Verenigde Staten echter twee weken #1 en in andere Europese landen haalde het nummer de top 10, in Vlaanderen #12. De film schijnt in de Verenigde Staten een groot succes te zijn geweest, maar ik sloeg en sla beleefd over: niet mijn soort feelgoodfilm.

De rest van het album bevat eveneens de typische pomprock van midden jaren '80 met dikke synthesizers en beschaafd scheurende gitaren. Adult oriented rock voor een groot publiek. Geen wonder als je bij de sessiemuzikanten namen ziet die je kent van Toto, Mr. Mister en REO Speedwagon. Bovendien komen we muziek tegen van filmcomponist David Foster, waar je van moet houden; mij is het te klef. Dan liever de muziek van de hitsingle, het nummer van Jon Anderson This Time It Was Really Right en dat van Elefante.
En dan zijn er vast mensen die meer kunnen dan ik met de poprock van Fee Waybill in Saved My Life, de ballade van Vikki Moss If I Turn You Away en de funkrock van Airplay met op zang Peter Beckett in Stressed Out (Close to the Edge).

Zanger John Elefante zat niet bij de pakken neer toen Kansas niet meer te redden bleek. Hij nam een solodemo op, waarvan Young and Innocent kennelijk bij de producers van deze film terecht kwam. De powerballad is niet zijn sterkste solonummer, maar tussen de uptempo poprock van deze soundtrack is het simpelweg één van de sterkste nummers. Sterk opgebouwd, gepassioneerd gezongen en vergelijkbaar met wat hij bij Kansas deed.
Hierna werd zijn artiestennaam Mastedon, dat na twee nummers op verzamelaars uiteindelijk in 1989 op album debuteerde.

Opvallend hoe populair deze soundtrack kennelijk nog altijd is: bijna veertig jaar na verschijnen volledig op streaming te vinden.