Nits - Tree House Fire (2024)

Uitgebracht in eigen beheer

1. Month of May (3:44)
  2. Big Brown Building Burning (5:40)
  3. The Tree (3:45)
  4. The Bird (3:57)
  5. The Attic (4:37)
  6. The Wind Has No Clothes (2:35)
avatar van Poles Apart
Nieuw mini album, dat als thema de brand heeft die vorig jaar het thuishonk/studio/archief van de band verwoestte:

On the 16th of May 2022 our studio De Werf burned down to the ground.

The fire took everything.

The fire gave us this album.

The tree is still standing.

The bird is still singing.

avatar van Broem
Nu maar hopen dat de opnamekwaliteit er niet onder heeft geleden Altijd earcandy bij Nits. Knap dat ze zich niet uit het veld laten slaan. Ellende is vaak Inspiratie voor de mooiste liedjes. Ben benieuwd.

avatar van Lura
In mijn vorige recensie had ik het over storm “Henk”. Henk is ook niet alleen de voornaam van zanger Hofstede, maar ook de titel van een album uit het uitstekende, rijke oeuvre van Nits. Het eerste album trouwens in de samenstelling van het huidige trio. Net als de nodige van mijn generatiegenoten volg ik deze innovatieve band met een volledig eigen geluid sinds de jaren zeventig.

Even leek er op 16 mei 2022 een einde te komen aan het roemrijke bestaan van de Nits toen hun oefenruimte De Werf afbrandde. In die ruimte lagen instrumenten en archiefmateriaal opgeslagen, waaronder tapes van een nieuwe plaat, oude concertopnames en de Fender Jazzmaster van Hofstede. In een gesprek met het Parool noemde Hofstede De Werf hun laboratorium. Een plaats waar ze hun creativiteit konden ontplooien, maar ook een plaats die in de loop der jaren zeer vertrouwd was gaan aanvoelen en een soort huisje boompje beestje gevoel creëerde.

De titel van de nieuwe EP Tree House Fire lijkt voor mij daarvan afgeleid. Dat de verwoesting van hun oefenruimte centraal zou staan in de songs was onvermijdelijk. De aanblik op die bewuste maandag in mei 2022 moet voor het trio verschrikkelijk zijn geweest. De opener Month of May beschrijft die dag, het lied eindigt met de woorden :

“On a Monday morning
In the the morning of May
In the cruel month of May”

Maar ook het volgende, bijzonder fraaie Big Brown Building Burning blikt terug op die fatale maandag. De kers op de taart vormt hier voor mij de achtergrondzang van Sacha de Bruin, Jane Bordeaux en Sheena Tchai. Ze zijn ook te horen op The Tree en The Bird. Ook in de overige songs dreunt de fatale maandag door en is melancholie troef. Opvallend gegeven is dat de eerste vier tracks vastgelegd zijn door Joeri Saal en niet door hun vaste geluidsman Paul Telman. De ramp heeft duidelijk het beste in de heren bovengehaald, met als schitterend eindresultaat Tree House Fire. Zelf omschrijven de heren de afgelopen periode op hun website nog wel het beste :

“The fire took everything.
The fire gave us this album.
The tree is still standing.
The bird is still singing.”

Ook anno 2024 is het sympathieke trio nog steeds springlevend en vieren ze dit jaar hun 50ste verjaardag ook met een Europese concerttour getiteld NIT50.

NIT50 Tour onder andere :

21-02 GOIRLE :Jan van Besouw
15-03 BORGERHOUT : Roma
13-04 AMSTERDAM : Carré LAATSTE TICKETS
14-04 AMSTERDAM : Carré
20-04 BRUSSEL : AB UITVERKOCHT

Music that needs attention - musicthatneedsattention.blogspot.com

avatar van brt
brt
Mooi om hier de naam Joeri Saal te lezen. Eeen fenomenale geluidsman / technicus / mixer wat mij betreft.

Henk Hofstede ken ik vooral van Avalanche Quartet, een zeer verdienstelijk Leonard Cohen tribute. Ben denk ik te jong om de hoogtijdagen van The Nits actief te hebben meegekregen.

Ik ga deze zeker eens luisteren.

Broem schreef:

Ik kan je alvast gerust stellen, ook al heb ik nog maar één nummer kunnen luisteren "The Tree" via Qobuz in Hi-Res 24 bit / 96 kHz. En zoals vrijwel steeds bij de Nits is een "eargasm" je deel bij het beluisteren, trouwens ook een heel erg mooi nummer .
Benieuwd naar de rest.

avatar van Broem
Zie het album sinds vandaag op Tidal staan. Dit weekend maar eens lekker voor gaan zitten. Ben benieuwd. Zin in.

avatar van vivalamusica
Ze zijn er nog, 50 jaar!. Op de Begische radio hoorde ik Henk Hofstede vertellen dat hij behoorlijk ziek is geweest, waardoor hij niet meer kon zingen. Toch een Europese tournee gepland. Mooie intieme nummers op deze EP, ja de brand in hun oefenruimte en studio, hun verlies, maakt het nog meer bijzonder.

avatar van Activa
Ja, 50 jaar het is me wat en een hele prestatie om ons met zovele mooie nummers te verwennen. Bedankt aan deze fantastische band!
Ik was reeds fan geworden eind de jaren 80 en dat is zo gebleven al moet ik zeggen dat ik ze de laatste jaren toch wat uit het oog verloren was. Ik vond hun latere muziek soms wat te complex of zeg maar gekunsteld, al staan er op ieder album steeds sterke nummers die ik kan smaken.
Tot ik gisteren zag dat ze nieuw werk uitgebracht hebben en dan ga ik sowieso eens luisteren, wel "The Tree" kwam echt binnen. Soms hebben nummers wat een groeiperiode nodig en al zeker bij Nits, hier echter werd ik onmiddellijk gegrepen en dan ik enkel maar concluderen "wat een parel van een nummer"! Deze voormiddag dan het ganse album maar een eerste luisterbeurt gegeven en het kan me wel bekoren, zoals vivalamusica hierboven het reeds omschreef "mooie intieme nummers". Niet alle nummers komen even hard binnen maar 'k voel dat er nog groei gaat inzitten.
Bij het beluisteren moest ik toch vaak bij mezelf denken dat dit toch rasartiesten van de bovenste plank zijn, Robert Jan Stips is meer als een fantastische toetsenist en Rob Kloet mag je bij de beste drummers van de lage landen rekenen. Zonder afbreuk te doen aan de grote verdiensten van Henk Hofstede zouden de Nits nergens zijn zonder deze twee topmuzikanten.
Voorlopig hou ik mijn stem nog even in beraad, maar 't wordt zeker een 4 of 4+, mooi gedaan van deze oude knarren .

avatar van papat
Ik zie ze vooral als jonge knarren. Hun muziek is altijd weer nieuwe en fris voor mijn gevoel. Fijne nieuwe plaat is dit. Het afbranden van hun studio is natuurlijk verschrikkelijk, maar de schrale troost is deze schitterende EP die daar uit voort is gekomen. Mogen ze enorm trots op zijn.

papat schreef:

Samen zijn ze goed voor zowat 220 jaar , maar jong van geest zijn ze dan weer absoluut. Ze mogen inderdaad terecht trots zijn!

avatar van Broem
Gisteren de vinylversie binnen gekregen. Een 10 inch uitvoering in een fraaie gele, gevlamde print. Zoals altijd klinkt dit weer subliem op vinyl. Limited edition (nr 00053) van max 500 exemplaren. Aan de samenstelling van de cijfers van mijn genummerd exemplaar te zien kunnen het er ook 5000 of meer zijn Nice.

Hoe tragisch ook de gebeurtenis, de opname kwaliteit is subliem. Wat een prachtig meeslepend album is dit geworden.

avatar van Bugman
brt schreef:

Ik ga deze zeker eens luisteren.

Doe dat! Ik vind het wel grappig dat je wél het Avalanche Quartet kent (bij toeval?), maar Nits dan weer niet... Misschien zegt het wel iets over de waardering voor Nits in Nederland. Ze krijgen veel te weinig aandacht en respect, en dát zegt naar mijn mening weer iets over het muziekklimaat hier. In elk ander land zouden ze worden vereerd. Hier kent men alleen Nescio en In the Dutch Mountains...

avatar van ZAP!
Ik moest soms een beetje aan Low denken. Fijne eerste luisterbeurt.

avatar van DeWP
Nee ik kan met deze muziek helemaal niets. Zang om depressief van te worden zo monotoon en verschrikkelijk saai. Het zal wel nooit iets worden tussen the nits en mij.

avatar van dazzler
TREE HOUSE FIRE 2024

Tree Is Falling, House On The Hill en Fire In My Head: het zijn drie titels uit mijn favoriete Nits plaat Ting (1992). En op de hoes van Tree House Fire (2024) staan nog meer puzzelstukjes uit het rijke Nits oeuvre: de spoorweg uit Adieu Sweet Bahnhof, de fiets uit Bike In Head en het bootje uit de clip van In The Dutch Mountains. Nits liedjes zijn plaatjes en met die plaatjes schilderen Henk, Rob en Robert-Jan al 50 jaar lang liedjes. Op 16 mei 2022 brandde hun dierbare Werf studio af tot op de grond. Tree House Fire probeert dit grote verlies te verklanken. Op songs als Month Of May en Big Brown Building Burning wordt puin geruimd. Het is even wennen aan het gebroken geluid. "The fire took everything. The Fire gave us this album." Een behoorlijk zware deal: alles in ruil voor zes nieuwe liedjes. "The Tree Is Still Standing." The Tree is van bij de eerste luisterbeurt raak: een parel om aan het lange rijtje klassiekers toe te voegen. "The bird is still singing." The Bird doet waar deze band op elke album blijft in slagen: nieuwe geluiden introduceren zonder het Nits dna te verloochenen. In The Attic en The Wind Has No Clothes (een soort van tweeluik) start het verwerkingsproces. Tree House Fire is een rouwplaat geworden. Maar wel eentje die nog vaak op mijn draaitafel zal belanden. Waardig ouder worden in de muziek. Ik ken geen band die dat mooier voor elkaar krijgt. Een nieuw Nits album is als een zoveelste jaarring aan de levensboom.

Ik weet het zeker: ooit neem ik ze mee in mijn graf.

The wind had no clothes
The rain had no shoes
The sky had no windows
The fire had no heart

Welkom terug in de eigen-aardige wereld van Nits.

avatar van Chameleon Day
Vanavond, bij Op 1, ….. 50 jaar Nits. Voor jullie, namens mij: warm aanbevolen!

avatar van Kramer
Nee, dit is geloof ik niet Nits zoals ik het graag hoor. Een saaie boel met weinig verheffende melodieën. Het thema is bovendien wel erg letterlijk in de tekst verwerkt, op een manier die me niet prikkelt maar eerder ergert - het AT5-item raakte me meer dan deze liedjes zal ik maar zeggen. Hopelijk volgt de komende jaren nog een zwanenzang die deze uitgesproken groep waardiger is.